Kan ik 5 kilo afvallen in één week en is dit wel gezond?

5 Kilo afvallen in één week; klinkt goed hé? Waarschijnlijk ben je al vele advertenties en websites tegen gekomen die dit soort ongekende resultaten beloven.

Hierbij worden vaak een aantal indrukwekkende before en after foto’s en wat wetenschappelijke onderzoeken gedeeld . Het klinkt allemaal natuurlijk als muziek in de oren maar is dit echter wel gezond? Het antwoord op deze vraag is nee.

Natuurlijk is het zo dat we het liefst zo snel mogelijk resultaat zien. Net nog even die kilo’s kwijt voor de zomervakantie of net even wat strakker op een feestje aankomen. Het klinkt allemaal zo mooi.

Helaas werkt ons lichaam niet op deze manier. 5 Kilo afvallen binnen één week is dan ook zeker niet aan te raden en ontzettend ongezond. Toch is het zo dat je best snel gewicht kan verliezen. Hierbij spelen een aantal factoren een rol.

Je glycogeen voorraden

We schreven eerder al een artikel over glycogeen. Hier kan je precies lezen wat glycogeen inhoudt en waarom het belangrijk is. Glycogeen speelt namelijk een belangrijke rol van gewicht verlies.

Je hebt vast wel eens van de koolhydraat arme diëten gehoord. Binnen de fitness en voedingsindustrie is er namelijk een ware hype gaande rond dit dieet. Zo zou het ongekende resultaten laten zien en zou het zorgen voor een ongekende hoeveelheid gewicht verlies.

Zo zouden mensen die het koolhydraat arme dieet volgen binnen no-time veel gewicht verliezen en zou het een super middel zijn om af te vallen.

En deels klopt dit ook. Wanneer jij namelijk minder koolhydraten gaat eten zal je glycogeen voorraad in je spieren afnemen. Glycogeen voorraden zijn opgeslagen in je lichaam als water.

Wanneer jij dus uit het niets al je koolhydraten gaat skippen zullen deze glycogeen reserves leeg raken waardoor je gewicht verliest. Dit is echter geen vet verlies maar puur water. Als jij een week later weer meer koolhydraten gaat eten zullen deze kilo’s er gelijk weer aan zitten.

Als jij graag snel 5 kilo wilt afvallen kan je ervoor kiezen om minder koolhydraten te gaan eten. Hierdoor zullen je glycogeen voorraden leeg raken waardoor je snel kilo’s zult verliezen. Dit zal echter vooral vocht zijn en geen vet.

Gewichtsverlies vs vetverlies

Een veelgemaakte denkfout door sporters is dat gewichtsverlies altijd hetzelfde is. Dis echter niet het geval. Vetverlies is iets anders dan gewichtsverlies.

Op het moment dat jouw lichaam minder calorieën binnenkrijgt dan het verbrandt zal je lichaam deze energie balans uit andere bronnen gaan halen. (Dit wordt een negatieve energie balans genoemd)

Dit kan je lichaam enerzijds doen door vet te verbranden echter kan het lichaam ook energie vrijmaken door spierweefsel te verbranden. Spierweefsel verbranden is hetgeen wat je absoluut niet wilt.

Spiermassa opbouwen kost namelijk ontzettend veel tijd en moeite. Het is dan ook zonde om al deze moeite te niet te doen door simpelweg te snel af te vallen.

Als jij gewicht verliest maar daarnaast ook een hoop spiermassa verliest zul jij er uiteindelijk niet strakker uit zien maar eerder dunner. Je kan spierverlies minimaliseren door krachttraining te doen en een niet te groot energie tekort te hanteren.

We schreven een artikel over droog trainen waarin je een handig stappenplan vind hoe je goed kan afvallen zonder te veel spiermassa te verliezen.

In onze eigen voedingsschema’s hanteren we vaak een energie tekort van zo’n 10 tot 20 % van de totale energie behoefte. Vaak komt dit neer op zo’n 300 tot 500 calorieën. Op deze manier zal je lichaam vooral vetreserves aanspreken in plaats van spiermassa.

Hoeveel calorieën moet ik verbranden om 5 kilo af te vallen?

Het verbranden van calorieën is een stuk lastiger dan simpelweg minder eten. Een vraag die we vaak krijgen is; Hoeveel calorieën moet ik verbranden om 5 kilo af te vallen?

Het antwoord hierop is best simpel. 1 KG lichaamsvet staat gelijk aan zo’n 7.777 calorieën. Wanneer jij dus 5 kg wilt afvallen staat dit gelijk aan zo’n 39.000 calorieën. Dit betekent dat jij in 1 week 39.000 calorieën minder binnen moet krijgen dan je energie onderhoud om 5 kilo af te vallen.

Natuurlijk is dit wel mogelijk door ontzettend weinig te eten en veel te sporten. Is dit echter gezond? Nee totaal niet. Je gaat dit nooit lang volhouden en je zal naast een wat vetreserves ook een hoop spiermassa verliezen.

Waarom een crash dieet niet werkt?

Wij zijn eigenlijk helemaal geen fan van diëten, laat staan crash diëten. In onze ogen zijn diëten vaak lastig vol te houden omdat je jezelf bepaalde restricties op legt. Waar je jezelf beter op kan focussen zijn gezonde gewoontes die je op de lange termijn vol kan houden.

Helaas willen mensen vaak te snel resultaat zien en gaan ze op zoek naar afsnijroutes. Zo gaan ze een bepaald dieet volgen waarbij ze amper iets eten. Dit houden ze vervolgens een aantal weken vol en vallen vervolgens weer terug in hun oude gewoontes.

Natuurlijk kan je een enorm groot calorie tekort hanteren en misschien houd je dit een aantal dagen vol. Echter, op de lange termijn zal dit nooit gaan werken.

Kan ik 5 kilo afvallen in één week?

Om een lang verhaal kort te maken: Je kan 5 kilo afvallen in één week. Hiervoor dien je een calorietekort van ongeveer 38.000 calorieën te hanteren. Is dit echter gezond?

Nee, totaal niet. Waarschijnlijk hou je dit een week vol alleen is de kans groot dat je in een jojo-effect terecht komt waarbij je na het afvallen weer terugvalt in oude gewoontes.

Hanteer een calorie tekort van zo’n 20 % van je dagelijkse energiebehoefte. Dit komt neer op zo’n 300-500 calorieën per dag. Probeer dit langere tijd vol te houden en wees geduldig. Focus je daarnaast op gezonde gewoontes en verwacht niet te snel resultaat.

[AWIN_DATA_FEED title=’hello world’ no_of_product=5]

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>