Meer Resultaat in de Sportschool? 8 Tips voor meer Focus!

Om het maximale uit jouw trainingen in de sportschool te halen is het van belang dat je elke training iets beter wordt (Progressive Overload) . Je gaat simpelweg niet naar de sportschool om precies hetzelfde te doen als een week eerder.

Nee, als je krachttraining serieus aan wilt pakken dan zal je door plateaus heen moeten. Je wil sterker worden en meer gewicht tillen dan dat je eerder deed. Door dit te doen zal je lichaam een reden hebben om meer spiermassa aan te zetten.

Als het jou echter niet lukt om sterker te worden en progressie te maken dan zal je lichaam geen reden hebben om meer spiermassa op te bouwen.

Dit is dan ook de reden dat er sporters jarenlang in een sportschool rondlopen met weinig of geen resultaat. Ze trainen jarenlang met dezelfde gewichten en hebben niet de drang om sterker of beter te worden.

Deze fout wil je natuurlijk voorkomen en één van de beste manieren om deze fout te voorkomen is om ervoor te zorgen dat je 100 % gefocust bent tijdens je trainingen.

Alleen met een 100 % focus zal je progressie kunnen blijven maken waardoor je je lichaam blijft uitdagen.

In dit artikel geven wij 8 tips die je erbij kunnen helpen om goed gefocust te zijn tijdens je trainingen waardoor je meer resultaat zal boeken!

1. VliegtuigmodusVliegtuigmodus, focus,

Dit is één van de makkelijkste en snelste tips die we kunnen geven. Je kent het vast wel; iemand is aan het sporten in de sportschool maar zit meer op zijn telefoon dan dat hij bezig is.

Hierbij sturen ze misschien een paar berichtjes of scrollen ze door hun Facebook tijdlijn. De verleiding is natuurlijk heel groot om tussen een setje even snel te checken of je nog berichtjes binnen hebt gekregen.

Echter is dit niet echt bevorderlijk voor je training aangezien je afgeleid raakt. Daarnaast zal je rust tijd ook langer en langer worden aangezien je waarschijnlijk maar door blijft gaan met het checken van je Facebook tijd lijn!

2. Time je Rust periode’s

Dit punt is cruciaal. Als je rust periode’s namelijk niet consistent zijn, weet je ook niet of je sterker bent geworden. Door bijvoorbeeld langer te rusten na een oefening zal je automatisch ook sterker zijn op die oefening.

Daarnaast is het ook zo dat je waarschijnlijk onbewust veel langer rust neemt omdat je het niet bijhoudt. Hierdoor daalt de intensiteit en verlies je de focus.

Wij zouden altijd aan raden om bij zware compound oefeningen 3 tot 5 minuten rust te nemen en bij de isolatie oefeningen met hoge herhalingen 1 tot 2 minuten rust te nemen.

3. Check je workout vooraf

Afvallen, eten, gewicht verlies

Of je doel nou afvallen of spiermassa opbouwen is. Voordat je een stap in de sportschool zet, zou je altijd even moeten checken wat er die dag op het programma staat. Door dit te doen bereid je jezelf mentaal voor en weet je precies wat er van je verwacht wordt. Daarnaast weet je ook precies welke gewichten je moet gaan en doen en hoeveel herhalingen.

Ook bespaar je natuurlijk tijd door dat je niet nog hoeft uit te zoeken wat je precies moet trainen.

4. Visualiseer je setje van te voren

Probeer jij wel eens voor een setje jezelf in te beelden dat je de oefening met succes uitvoert? Er zijn vele top sporters en atleten die aangeven dat het visualiseren van een bepaalde prestatie van te voren kan leiden tot het daadwerkelijk succesvol uitvoeren van deze prestatie.

Neem voordat je een bepaalde oefening doet, bijvoorbeeld een compound oefening (Squat, Bankdruk, Deadlift etc), is een keer even een paar seconde rust en doe je ogen dicht. Beeld je vervolgens in wat je gaat doen.

Door dit te doen bereid je jezelf fysiek en mentaal voor op hetgeen wat komen gaat. Dit kan je soms net dat beetje extra geven wat je lichaam nodig heeft om dat setje succesvol af te ronden.

5. Ga op rustige momenten naar de sportschool

Wanneer de sportschool bomvol is, loop je een grote kans dat veel van de apparaten die jij nodig hebt al in gebruik zijn. Hierdoor moet je waarschijnlijk langer wachten en daarnaast word je ook vaker gestoord tijdens een setje.

Dit draagt natuurlijk niet echt bij aan een goede focus, probeer daarom altijd op tijden te sporten dat het lekker rustig is.

6. Drink Cafeïne voor je gaat sporten

afvallen zonder sporten, afvallen, snel afvallen, koffie

Als jij nog niet gebruik maakt van een pre-workout supplement of een andere vorm van caffeine (koffie, Suikervrije Energie drank), mis je de boot!

Laten we allereerst voorop stellen dat dit absoluut niet noodzakelijk is, echter helpt het wel.

Cafeïne zorgt voor verschillende gezondheidsvoordelen:

Om de voordelen die cafeïne te bieden heeft optimaal te benutten zouden we je aanraden om te beginnen met 200 milligram cafeïne zo’n 30 minuten voor je training.

Mocht je hier na verloop van tijd minder van voelen, kan je dosis natuurlijk verhogen.

De ideale hoeveelheid cafeïne kan per persoon verschillen aangezien het te maken heeft met verschillende factoren zoals de gevoeligheid voor cafeïne en hoe vaak je het neemt.

Let wel op: Gebruik niet te veel cafeïne, dit kan namelijk negatieve invloed hebben op je slaap en het centrale zenuwstelsel.

7. Zoek een geschikte trainingspartner

Een goede trainingspartner is onbetaalbaar. Hij of zij kan jou namelijk motiveren om net dat extra stapje te zetten. Daarnaast is het natuurlijk ook een stok achter de deur, stel dat je bijvoorbeeld weinig zin hebt om te sporten dan moet je wel aangezien je hem of haar niet in de steek wilt laten.

Probeer iemand te vinden die dezelfde instelling als jou heeft en die ook alles wilt geven tijdens een training. Daag elkaar uit en trek jezelf aan elkaar op.

8. Train met headphones

Headphones, Gym, Focus

Als jij echter geen geschikte trainingspartner heb weten te vinden dan zouden we je aanraden om headphones op te trainen. Op deze manier kan je jezelf eventjes afschermen van alles wat om je heen gebeurt.

Hierdoor heb je natuurlijk veel minder afleiding waardoor je focus in de sportschool alleen maar toe zal namen.

Interessant?

Mocht je nog vragen hebben of vond je dit artikel interessant? Laat dan een reactie achter! Wij proberen altijd dezelfde dag nog te reageren. Het delen van dit artikel op Social media wordt uiteraard ook enorm gewaardeerd!

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>