Afvallen door meer te eten: Kan dat of is het een fabeltje?

Afvallen door meer te eten wie wil dat nou niet? Wanneer we het hebben over afvallen dan denken we vaak dat we minder moeten eten. In theorie klopt dit natuurlijk ook aangezien je minder energie binnen moet krijgen dan je verbrandt om gewicht te verliezen.

Toch zijn er verschillende mensen die claimen dat je soms juist meer moet gaan eten om af te vallen. Zo zou je lichaam op spaarstand gaan als je te weinig eet waardoor je stofwisseling niet goed gaat werken.

Is dit eigenlijk wel zo? Kan meer eten je helpen bij het droog trainen of afvallen? Je leest het hier!

Je lichaam en de spaarstand

Tegenwoordig barst het internet van de informatie omtrent afvallen. Zo lees je ontzettend veel artikelen over de zogenaamde ‘verhongeringsmodus’.

Kort gezegd betekent deze modus dat je heel weinig kcal eet waardoor je lichaam in een soort van spaarstand komt. Door deze spaarstand word je stofwisseling op een laag pitje gezet waardoor je weinig calorieën verbrandt.

Doordat je lichaam minder calorieën verbrandt zal je ook sneller in een calorieoverschot blijven waardoor je gewicht hetzelfde blijft of zelfs zal toenemen. Dit zorgt er dus voor dat je niet aan het afvallen bent maar dat je gewicht gelijk of zelfs hoger wordt.

Om dit op te lossen zou je volgens deze theorie juist meer moeten gaan eten om je stofwisseling weer op gang te helpen. Is dat echter wel zo?

Spaarstand: feit of fabel?

Afvallen door meer te eten…. dat klinkt natuurlijk fantastisch toch?! Helaas is het niet zo mooi als het hierboven geschetst wordt, deze zogenaamde ‘spaarstand’ bestaat namelijk helemaal niet.

Tuurlijk, ons lichaam is best gecompliceerd en de meeste processen zijn best lastig te gebruiken. Toch blijft ons lichaam uiteindelijk gewoon luisteren naar de wetten van de natuur. Om af te vallen zul je minder energie binnen moeten krijgen dan je verbrandt. Krijg je te veel energie binnen dan kom je hoe dan ook aan. Een zogenaamde spaarstand of verhongerings modus heeft hier echt geen invloed op.

Waarom lukt het afvallen dan niet?

Afvallen lukt niet iedereen, we zien nog steeds heel veel sporters die moeite hebben om die overtollige kilo’s kwijt te raken. Dat is natuurlijk ontzettend vervelend en frustrerend aangezien je hard aan het werken bent maar niet het resultaat ziet dat je voor ogen had. Maar hoe komt het dan dat je niet afvalt? Het antwoord hierop is simpeler dan je waarschijnlijk verwacht.

Als jij geen gewicht verliest betekent het dat je nog steeds te veel calorieën eet. We spreken heel vaak mensen die aangeven alles geprobeerd te hebben, van koolhydraatarm dieet tot 1200 kcal dieet. Het wil maar niet lukken.

Als we deze mensen vervolgens vragen hoeveel kcal ze per dag binnen krijgen hebben ze geen flauw idee.

Het probleem is dat heel veel mensen zich niet bewust zijn van de hoeveelheid calorieën die bepaalde voeding bevat. Hierdoor eten ze onbewust calorierijke producten waardoor ze uiteindelijk te veel calorieën binnen krijgen.

Hoe kan je dan wel afvallen door meer te eten

Goed je weet nu dat de zogenaamde spaarstand onzin is en dat je lichaam in een negatieve energie balans moet zitten om gewicht te verliezen. Hieruit heb je waarschijnlijk al opgemerkt dat je door meer te eten ook meer kcal binnenkrijgt waardoor je eerder aan zal komen dan af zal vallen.

Toch zijn er wel een aantal gevallen waarbij het verstandig is om meer te gaan eten. Hieronder beschrijven we er 3:

1. Je eet veel te weinig

Het probleem met de meeste sporters die willen afvallen is dat zo min mogelijk gaan eten. Dit klinkt misschien logisch alleen is het niet echt een hele slimme keuze. Door voor langere tijd heel weinig te gaan eten vergroot je de kans op spierverlies.

Bovendien is het zo dat deze manier van eten totaal niet duurzaam is. Dit wil zeggen dat je het waarschijnlijk nooit lang vol zal gaan houden.

Door jezelf lange tijd veel restricties op te liggen en weinig te gaan eten is de kans aanwezig dat je na verloop van tijd vreetbuien krijgt waarbij je letterlijk alles eet wat er in je zicht komt. Hierdoor ben je weer terug bij af. Om die reden kan je beter wat meer eten om af te vallen dan veel te weinig. Het zal dan misschien wat langer duren voor je resultaat ziet maar het is wel een gezonde manier van afvallen.

2. Kies de juiste producten

Een andere situatie die we vaak terug zien komen is dat men simpelweg de verkeerde voedingsproducten eet. Dit zijn vaak producten die barsten van de kcal en totaal niet verzadigen.

Door meer gezonde voeding te eten (denk aan fruit, groentes etc) met veel vezels zal je lichaam veel langer verzadigd zijn. Hierdoor is de kans minder groot dat je naar snacks grijpt. Ga op zoek naar caloriearme producten die goed verzadigen en ga hier meer van eten. Je zult merken dat alleen dit er al voor gaat zorgen dat je minder gaat snacker.

Conclusie

Afvallen door meer te eten kan dus zeker alleen is het wel belangrijk dat je meer gezonde dingen gaat eten. Dat je lichaam op een zogenaamde verhongeringsmodus zou staan is onzin en een stop op je stofwisseling bestaat ook niet. Kortom, meer calorieën zorgen niet voor meer vet verlies.

IIFYM: Wat is het If It Fits your Macro's Dieet en werkt het?
De 10 meest voorkomende misverstanden over vet verlies!
Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>