Hoe Intermittent Fasting je kan helpen Afvallen!

Intermittent fasting en gezond afvallen gaan hand in hand. Deze manier van afvallen is dan ook enorm populair onder veel sporters.

De kans is dan ook groot dat jij deze term ook wel eens voorbij hebt zien komen.

Het idee achter de afval methode is dat je periodes van vasten afwisselt met periodes waarin je wel eet.

Door het grootste gedeelte van de dag te vasten, zal je minder calorieën binnen krijgen. Daarnaast heeft dit ook positieve invloeden op verschillende hormonen die je helpen bij het behouden van een gezond gewicht.

Het is zo dat er verschillende methoden zijn om Intermittent Fasting toe te passen op jouw dagelijkse dieet. Dit zijn:

  1. De 16/8 Methode:  Tijdens deze methoden vast je 16 uur lang en eet je alleen gedurende resterende 8 uur van de dag.  Hoe je deze uren precies verdeeld maakt niet heel veel uit. Het is wel zo dat er veel mensen zijn die er voor kiezen om hun ontbijt zo lang mogelijk uit te stellen zodat ze s avonds lekker veel kunnen eten.
  2. Eet-Stop-Eet:  Deze methode is iets lastiger vol te houden vinden wij. Bij deze methode is het namelijk zo dat je 2 keer per week een hele dag (24 uur) niet eet.
  3. Het 5:2 Dieet: Bij deze vorm van Intermittent fasting eet je twee dagen per week maar 500 tot 600 calorieën.  De andere dagen eet je gewoon normaal.

Het mooie van Intermittent Fasting is dat je in een kortere periode veel meer calorieën kan nuttigen. Dit betekend dat je enorme porties kan eten zonder dat je heel snel over je calorie behoefte heen gaat.

Door deze methode op een gezonde manier toe te passen kan het dus leiden tot een gewichtsverlies en daarnaast kan het ook helpen bij het verbranden van buikvet.

De invloed van Intermittent Fasting op onze Hormonen

Afvallen, Intermittent Fasting

Lichaamsvet is eigenlijk niets meer dan de manier waarop jouw lichaam energie opslaat.

Zodra we voor een bepaalde periode niks eten, zal het lichaam zich hierop aanpassen en ervoor zorgen dat deze opgeslagen energie gebruikt zal worden.

Dit komt door verschillende veranderingen in het Centrale Zenuw centrum. Daarnaast zijn er verschillende veranderingen te zien in bepaalde hormonen.

Deze veranderingen vind je hieronder:

  • Insuline: Insuline wordt verhoogd zodra we eten. Als we vasten dalen de insuline waarden in het lichaam drastisch. Deze lage waardes faciliteren de vet verbranding.
  • Groeihormoon:  De waarden van het groeihormoon in het lichaam stijgen tijdens het vasten. Het Groeihormoon kan voor vet verlies en spieropbouw zorgen.
  • Noradrenaline:   energie.Ons zenuwstelsel stuurt Norepinephrine naar onze vet cellen waardoor de vet cellen worden afgebroken. Dit proces resulteert in meer verbranding van

Deze resultaten zijn eigenlijk best interessant.

Hoe vaak is jouw niet verteld dat je minimaal 6 maaltijden per dag moet eten om ervoor te zorgen dat je afvalt?

De feiten hierboven tonen juist aan dat het vasten juist ervoor kan zorgen dat je meer afvalt op de korte termijn.

Tijdens twee onderzoeken werd er aangetoond dat het vasten voor een periode van 48 uur voor een stijging van 3 tot 14% van het metabolisme kan zorgen.  Echter is het zo dat als jij langer dan deze periode vast, het juist de stofwisseling belemmerd. 

Conclusie: Voor kortere periodes vasten zorgt voor verschillende veranderingen in het lichaam die de vet verbranding stimuleren.  Zo zorgt het vasten voor een minder hoge insuline waarden, toenamen in het groeihormoon en verschillende veranderingen in het zenuwstelsel die de stofwisseling versnellen.

Minder Calorieën binnen krijgen door Intermittent Fasting

Afvallen, Intermittent Fasting

De hoofdoorzaak waardoor Intermittent Fasting zo effectief is, komt simpelweg door het feit dat Intermittent Fasting je helpt minder calorieën binnen te krijgen.

Alle verschillenden methoden van Intermittent Fasting zorgen ervoor dat je bepaalde maaltijden of gedeeltes van je reguliere dieet skipt.

Door deze maaltijden te skippen, hou je dus eigenlijk meer calorieën over dan normaal.  Hierdoor krijg je aan het eind van de streep minder calorieën binnen.

Volgens een onderzoek in 2014, kan Intermittent Fasting zorgen voor een significant verschil in gewichtsverlies. In dit onderzoek werd geconcludeerd dat Intermittent Fasting je lichaamsgewicht met 3 tot 8 procent kan verminderen over een periode van 3 tot 24 weken.

Tijdens dit onderzoek werd ook gekeken naar de verschillende methoden van Intermittent Fasting. Zo verloren de personen die de 16/8 methoden van Intermittent Fasting hanteerden zo’n 250 gram per week.

De groep die  Eet-Stop-Eet techniek hanteerde  verloren zo’n 750 gram per week.

Daarnaast verloren alle personen tijdens dit onderzoek zo’n 4 tot 7 % aan heup omtrek.

Deze resultaten zijn best wel indrukwekkend en tonen aan dat Intermittent Fasting een enorm krachtige tool kan zijn voor het afvallen.

Dat Intermittent Fasting je kan helpen bij het afvallen is nu duidelijk. Echter is het zo dat Intermittent Fasting nog veel meer gezondheidsvoordelen biedt dan afvallen alleen.

Zo kan het verschillende voordelen opleveren voor onze gezondheid, kan het helpen chronische ziekten te voorkomen en daarnaast ook nog eens je levensverwachting verhogen. 

Conclusie: Intermittent Fasting is een gemakkelijke manieren om je calorie inname te verlagen. Ook biedt het verschillende gezondheidsvoordelen en kan het helpen bij het afvallen.

Meer Spiermassa behouden door Intermittent Fasting

Man, Jongen, Een Persoon, Jonge, De Spieren

Wanneer jij bezig bent met een bepaald dieet of met afvallen,dan is een van de minst leuke bijkomstigheid dat je lichaam niet alleen vet zal verbranden maar ook spiermassa. 

Dit is iets wat je natuurlijk niet wil. Als je voor langere periode bezig bent geweest met het opbouwen van een solide portie spiermassa is het zonde als dit alles binnen 10 weken weg is.

Het mooie van Intermittent Fasting is dat het je kan helpen bij het behouden van deze spiermassa tijdens een afval fase.

In een onderzoek werd geconcludeerd dat het toepassen van Intermittent Fasting zorgt voor ongeveer net zoveel gewichtsverlies als andere diëten. Echter was het zo dat bij de intermittent Fasting methode veel minder spiermassa verloren ging.

Daarnaast is er ook een ander onderzoek gedaan. Tijdens dit onderzoek werden verschillende personen gevraagd om hetzelfde aantal calorieën te eten als zij normaal altijd deden. Alleen nu niet verspreid over een hele dag maar allemaal in 1 maaltijd.

Deze personen verloren lichaamsvet en zagen een toename in hun spiermassa.

Conclusie: Er zijn verschillende onderzoeken die aantonen dat Intermittent Fasting kan helpen om meer spiermassa te behouden dan andere manieren van een calorie tekort creëren.

Intermittent Fasting maakt het afvallen simpel

Het grootste voordeel van Intermittent Fasting is dat het bepaalde zaken simpelweg een stuk makkelijker maakt.

Zelf volgen wij bijvoorbeeld de 16/8 Methoden waarbij we dus al onze calorieën binnen krijgen in een periode van 8 uur.

In plaats van het eten van 3+ maaltijden per dag, eten wij er slechts twee. Op deze manier is het dus veel moeilijker om een calorie overschot te creëren.

Het best dieet ter wereld is het dieet dat je vol kan houden voor een langere periode. Intermittent Fasting maakt het makkelijk en simpel om je aan een bepaald dieet te houden. Daarnaast biedt het verschillende gezondheidsvoordelen op de lange termijn.

Conclusie: Intermittent Fasting maakt het makkelijker om je aan een bepaald dieet te houden. Daardoor zorgt het ervoor dat je dit langer vol kan houden.

Hoe zorg ik ervoor Succesvol te zijn met Intermittent Fasting?

Als jij graag wilt afvallen met Intermittent Fasting dan zijn er een aantal belangrijke zaken waar je op moet letten:

  1. Gezonde Voedingsbronnen: Zorg ervoor dat je voldoende eiwitrijke voeding binnen krijgt. De voedingsbronnen die jij binnenkrijgt zijn nog net zo belangrijk. Zorg ervoor dat je voor voedingsbronnen binnen krijgt die niet verwerkt of geraffineerd zijn.
  2. Calorieën: Net als de voedingsbronnen tellen Calorieën nog steeds. Probeer gewoon ‘Normaal’ te blijven eten tijdens de periodes dat je niet vast.
  3. Consistentie:  Net als elke andere afvalmethoden is de sleutel tot succes consistentie. Als je wil dat iets werkt dan zal je er voor langere periode volledig voor moeten gaan.
  4. Geduld: Geduld is een schone zaak. Het kan even duren voordat je lichaam zich helemaal heeft aangepast aan de Intermittent Fasting methode.

Conclusie

Intermittent Fasting kan een goede Tool zijn voor het afvallen.

Dit komt vooral doordat je minder calorieën binnen krijgt. Daarnaast biedt Intermittent Fasting ook nog verschillende gezondheidsvoordelen .

Intermittent Fasting is een gemakkelijke manieren om je calorie inname te verlagen. Ook biedt het verschillende gezondheidsvoordelen en kan het helpen bij het afvallen.

Intermittent Fasting maakt het daarnaast makkelijker om je aan een bepaald dieet te houden. Daardoor zorgt het ervoor dat je dit langer vol kan houden.

 Er zijn verschillende onderzoeken die aantonen dat Intermittent Fasting kan helpen om meer spiermassa te behouden dan andere manieren van een calorie tekort creëren.

Al met al is Intermittent Fasting dus zeker het proberen waard als jij graag wat kilo´s kwijt wil raken.

Hoe krijg je slanke benen? 11 Simpele tips voor dunne benen!
11 Effectieve tips om direct je vetpercentage te verlagen!
Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>