Helpt meer water drinken bij het afvallen? 5 Tips + uitleg!

Wanneer we het hebben over tips bij het afvallen dan hoor je vaak veel mensen zeggen dat eten het belangrijkste is. Grotendeels hebben deze mensen natuurlijk gelijk aangezien je alleen gewicht zal verliezen als je lichaam in een negatieve energie balans verkeerd. Bij snel afvallen is het echter ook enorm belangrijk je goed let op wat je drinkt.

Water drinken kan afvallen bijvoorbeeld al een stuk makkelijker maken. Hoe zit dit nou precies: afvallen door water drinken, is dit een fabel of een feit?

In dit artikel ontdek je hoe water drinken je kan helpen bij het afvallen.

Waarom water drinken om af te vallen?

Laten we beginnen bij het begin: “waarom is het nou zo gezond om water te drinken als je wilt afvallen?”. Het antwoord hierop is waarschijnlijk een stuk uitgebreider dan je zal verwachten. Er zijn namelijk verschillende gezondheidsvoordelen die het drinken van water je te bieden hebben.

Hieronder vind je 5 redenen waarom water drinken je gaat helpen bij het afvallen

1. Water drinken zorgt voor een snellere stofwisseling

Je stofwisseling versnellen kan door simpelweg wat meer water te drinken. Je zou het wellicht niet verwachten maar door simpelweg voldoende te drinken zal je metabolisme al iets sneller gaan werken.

Hierdoor zal je lichaam dus automatisch meer calorieën verbranden zonder dat je het door hebt. Op deze manier wordt het natuurlijk makkelijker om een energie tekort te hanteren.

2. Water reinigt je lichaam van gifstoffen

Als je lichaam vet afbreekt komen hier afvalstoffen bij vrij. Het is belangrijk voor onze gezondheid dat deze afvalstoffen direct worden afgevoerd. Gebeurt dit namelijk niet dan zullen deze gifstoffen in je lichaam achterblijven waardoor je jezelf zoek kunt gaan voelen.

Door voldoende water te drinken zorg je er dus voor dat de gifstoffen uit je lichaam verdwijnen. Dit zal er niet direct voor gaan zorgen dat je slanker wordt. Wel is het zo dat je eerder geneigd bent slecht te gaan eten wanneer je jezelf niet lekker voelt.

3. Water bevat geen calorieën

Zoals we in het begin van dit artikel al vertelden draait het verliezen van gewicht in eerste instantie om een energie tekort. Als jij minder calorieën binnen krijgt dan je verbrandt zal je vet verliezen.

Calorieën komen niet alleen uit voeding maar ook uit energierijken dranken als frisdrank, vruchtensap etc.

We horen men vaak zeggen: “Waarom val ik niet af? Ik sport zo vaak en eet gezond!”

Wanneer jij echter regelmatig dit soort dranken drinkt loopt het aantal kcal natuurlijk snel op waardoor je misschien als nog in een energie overschot verkeerd. Vervang dit soort drankjes door water en je zal geen extra calorieën binnen krijgen maar toch een verzadigd gevoel krijgen.

4. Water zorgt ervoor dat je minder snel honger krijgt

Dit punt sluit redelijk aan op het vorige punt. Wanneer je namelijk voldoende drinkt zal je lichaam minder snel honger krijgen. Dit komt onder andere doordat je lichaam gevuld blijft. Honger voorkomen is natuurlijk ontzettend belangrijk aangezien honger of trek ervoor zal zorgen dat je sneller naar een ongezonde snack grijpt.

5. Water geeft energie:

Ons lichaam bestaat voor een heel groot gedeelte uit water. Het is dan ook belangrijk voor verschillende processen om goed gehydrateerd te blijven, je zult merken dat je veel meer energie hebt als je voldoende drinkt. Hierdoor voel je jezelf waarschijnlijk stukken beter!

Alleen meer water drinken is niet genoeg

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen zijn er dus voldoende redenen om water te gaan drinken tijdens het afslanken. Toch is het niet zo dat je door simpelweg wat meer water te drinken kan afvallen zonder sporten of zonder op je voeding te letten.

Zolang jij niet gezond eet en te veel kcal binnenkrijgt zul je nooit gewicht gaan verliezen. De basis is een energie tekort. Als dit op orde is dan kan water een handig middel zijn die je gaat helpen bij het afvallen. Zie water dus niet als een wondermiddel maar meer als een hulpmiddel.

Hoeveel water per dag om af te vallen?

Wanneer we kijken naar een gemiddeld persoon dan heeft deze ongeveer anderhalf tot twee liter water per dag nodig.

Onder sommige omstandigheden wijkt dit iets af en heb je wellicht meer nodig. Als je bijvoorbeeld veel sport of een streng dieet volgt is het verstandig meer water te drinken. In dit geval is 2 tot 3 liter water per dag een mooie richtlijn. Verspreid dit overigens wel over de hele dag.

Wanneer je in een keer heel veel water gaat drinken dan is er een kans dat je lichaam ook belangrijke nutriënten weg zal spoelen, dit wil je natuurlijk voorkomen. Ook is het zo dat je lichaam moeilijker vocht opneemt als je te veel drinkt binnen korte tijd.

Tips om meer water te drinken

We spreken regelmatig mensen die het lastig vinden om genoeg water te drinken. Als jij ook graag wilt afvallen met water drinken, zal je voldoende moeten drinken. Hieronder een paar handige tips om meer water te gaan drinken:

  • Probeer op vaste momenten te gaan drinken. Zo kan je bijvoorbeeld er voor kiezen om elke maaltijd te combineren met een groot glas water, hierdoor ga je al snel een heleboel extra vocht binnen krijgen.
  • Neem altijd een flesje water mee. Hierdoor ga je automatisch al meer drinken.
  • Maak het visueel. Stel je wil 2 liter water drinken op een dag, hoe goed zou het dan werken als je een fles met 2 liter water op je bureau zet? Reken maar dat die fles op gaat!
  • Bouw het rustig op. Probeer niet in een keer heel veel water te gaan drinken maar bouw dit rustig op. Hierdoor zal je lichaam veel sneller gewend raken aan de hoeveelheden water.

Plaatselijk vet verbranden: is dit mogelijk of toch niet?
Vet verliezen met behoud van spiermassa? 8 Handige tips!
Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>