Afvallen zonder sporten? 10 effectieve tips!

Afvallen zonder sporten, hoe mooi zou dat zijn?

Waarschijnlijk is dit iets waar iedereen gelijk voor zou tekenen. Maar is dit ook mogelijk?

In principe is het zo dat het afval proces best simpel in elkaar zit.

Als jij meer eet dan dat je verbrand zal je aankomen in gewicht. Eet jij echter minder dan je verbrand? Zal je gewicht verliezen.

Sporten is een geweldig middel die jou kan helpen bij het afvallen, maar noodzakelijk? Nee, niet perse.

Zorg jij ervoor dat jij voor een langere periode een calorie tekort hanteert, dan zal je afvallen.

Om jullie een hier een beetje mee op weg te helpen zijn we op zoek gegaan naar verschillende trucs die jij kan toepassen om ervoor te zorgen dat je nog meer zal afvallen  zonder hierbij te sporten.

Lukt afvallen jou niet? Geen zorgen! In dit artikel vind je 10 wetenschappelijk bewezen tips die jou kunnen helpen meer af te vallen zonder hierbij te sporten.

1. Het drinken van koffie kan het gewicht verlies met 10 tot 29% versnellen.

afvallen zonder sporten, afvallen, snel afvallen, koffie

Doordat koffie en cafeïne de laatste jaren nogal een slechte reputatie heeft gekregen door verschillende dieet guru’s vergeten we wel eens wat voor gezondheidsvoordelen koffie eigenlijk te bieden heeft.

Wanneer je met mate koffie drinkt, kan dit een enorm sterkte tool zijn die je kan helpen bij het afvallen. Dit komt omdat koffie barst van de antioxidanten en daarnaast verschillende gezondheidsvoordelen te bieden heeft.

Er zijn verschillende onderzoeken die aantonen dat koffie de stofwisseling met zo’n 3 tot 11% kan versnellen. Daarnaast zijn er andere onderzoeken die aantonen dat koffie de vet verbranding met zo’n 10 tot 29% kan versnellen.

Dit komt doordat koffie de stofwisseling (metabolisme) stimuleert. Oorzaak hiervan is dat je thermosgenese (dit is de manier waarop je lichaam calorieën verbrandt om warmte en energie op te wekken)  wordt verhoogd.

Deze functies helpen bij het afval proces, helemaal wanneer je het combineert met een trainingsprogramma.

Dit is echter niet noodzakelijk aangezien het drinken van koffie alleen al kan leiden tot meer gewichtsverlies.

Onthoud wel dat je koffie altijd zo zwart mogelijk moet drinken aangezien suiker en melk niet echt helpen tijdens het afvallen.

2. Drink meer Groene thee

Groene thee, afvallen, snel afvallen, afvallen zonder sporten, afvallen

Doordat groene thee enorm veel antioxidanten bevat en daarnaast vele gezondheidsvoordelen te bieden heeft die je helpen bij het afvallen kan het drinken van groene thee jouw enorm helpen bij het afvallen.

Het is zo dat de belangrijkste stoffen uit groene thee de zogenaamde polyfenolen zijn. De belangrijkste hiervan is het EGCG. Dit staat voor Epigallo Catechingallaat (wauw, leuk woord voor galgje).

EGCG is een krachtige antioxidant die allerlei belangrijke biologische eigenschappen heeft.

Deze vorm van antioxidanten in de thee kan helpen bij het remmen van bepaalden enzymen die het hormoon noradrenaline afbreekt.

Dit hormoon stuurt signalen naar de vet cellen waardoor deze vet cellen afgebroken moeten worden. Hoe meer Noradrenaline er wordt geproduceerd in je lichaam, des te sterker deze signalen zijn.

Dit is een van de hoofdredenen waarom groene thee zo kracht is voor het verliezen van vet.

In een interessant onderzoek, dat gedaan werd door The University of Birmingham.  Werden twee verschillende groepen mannen bij elkaar geplaatst. De helft van deze groep kreeg groene thee extracten toegediend terwijl de andere helft een placebo pil kreeg.

De resultaten waren indrukwekkend:

Bij de groep die groene thee extracten toegediend kreeg was een toename van 17% te zien in de vet verbrandende capaciteiten van het lichaam.

Een ander onderzoek dat gedaan werd door het Journal of Health Science dat 8 weken duurde concludeerde dat het innemen van groene thee zowel de vet verbranding tijdens sporten als tijdens rust verhoogde.

Afvallen zonder dieet kan dus zomaar mogelijk zijn door simpelweg wat extra groene thee te drinken.

3. Sta wat eerder op!

slapen, afvallen, snel afvallen, afvallen zonder sporten, afvallen

Deze had je waarschijnlijk niet verwacht…

Wist je dat het eerder opstaan je kan helpen meer gewicht te verliezen?

Een recent onderzoek waarbij 54 vrijwilligers weren onderzocht toonde aan dat de personen die eerder wakker werden significant meer vet verloren dan de mensen die later wakker werden.

De oorzaak hiervan wordt gelinkt aan het feit dat, hoe eerder ons lichaam blootgesteld wordt aan daglicht, des te lager de BMI is.

Om daarop aan te vullen, onderzoekers van de Northwestern University gaven aan dat hoe later bepaalde mensen blootgesteld werden aan dit daglicht, des te hoger het BMI van deze persoon was.

Daarnaast toont een ander onderzoek aan dat de vet cellen bij mensen die later naar bed gaan (rond half 2 ’s nachts) minder gevoelig waren voor insuline, wat voor gewichtstoename kan zorgen.

4. Maar vergeet niet genoeg te slapen

slapen, afvallen, snel afvallen, afvallen zonder sporten, afvallen

Waar we hierboven uitlegde dat eerder opstaan kan helpen bij het afvallen, moeten we niet vergeten hoe belangrijk slaap eigenlijk is voor de mens.

Er zijn enorm veel onderzoeken die aantonen dat er een link is tussen de hoeveelheid die mensen slapen en hoeveel zij wegen.

Een voorbeeld hiervan is een onderzoek waarbij ruim 60,000 gezonde vrouwen 16 jaar (!) lang werden gevolgd.

De vrouwen werden verdeeld in 3 groepen:

  1. Vrouwen die gemiddeld uur sliepen per nacht
  2. Vrouwen die gemiddeld uur sliepen per nacht
  3. Vrouwen die gemiddeld uur sliepen per nacht

Aan het einde van dit onderzoek werd geconcludeerd dat de eerste groep (die 5 uur sliepen per nacht) een verhoogd risico liepen op obesitas, daarnaast waren zij aan het eind van dit onderzoek 13 kilogram aan vet aangekomen.

Dit is slechts een direct effect dat slaap kan hebben op je lichaam.

Het structureel te weinig slapen kan nog vele andere vervelende gevolgen hebben:

  • Weinig energie
  • Te weinig kracht in de sportschool
  • Hormoon spiegels die in de war raken
  • Meer drang naar suikers

Daarnaast kan te weinig slaap serieuze gevolgen hebben op je testosteron waarden wat uiteindelijk kan leiden tot spier verlies en een minder hoge stofwisseling.

en het wordt nog erger…

Door te weinig slaap kunnen de stress niveau’s in je lichaam toenamen.

Deze stress niveau’s kunnen ervoor zorgen dat je spieren verlies en daarnaast zal je vet percentage ook toenemen.

5. Water drinken voor een maaltijd kan gewicht verlies tot 44% verhogen.

slapen, afvallen, snel afvallen, afvallen zonder sporten, afvallen

Dat water belangrijk voor ons is hoeven we je waarschijnlijk niet te vertellen.

Door voldoende water binnen te krijgen kan je stofwisseling tot 30% versneld worden voor een periode van 1 tot 1,5 uur. Hierdoor zal je lichaam elke dag een aantal calorieën extra verbranden.

Daarnaast heeft water nog een ander gezondheidsvoordeel. Het zorgt er namelijk voor dat je langer een vol/ verzadigd gevoel hebt.

Een onderzoek toonde aan dat het drinken van een halve liter water, zo’n half uur voor een maaltijd, ervoor kan zorgen dat je tijdens deze maaltijd minder calorieën binnen krijgt.

Hierdoor kan het gewicht verlies toenemen met 44%.

6. Voeg Kaneel toe aan je dieet

Kaneel, snel afvallen, afvallen zonder sporten, afvallen

In onderstaande tekst staan waarschijnlijk een hoop woorden die je niet zal gaan onthouden. Dit hoeft ook niet aangezien het belangrijkste is dat je snapt wat we bedoelen.

Kaneel kan helpen bij het afvallen, waarom?

Gewichtstoename en obesitas worden vaak gelinkt aan insulineresistentie.

Bij insulineresistentie is je lichaam minder gevoelig voor het insuline hormoon.

Wanneer je bijvoorbeeld een maaltijd hebt gegeten met veel koolhydraten, wordt deze voeding afgebroken in het lichaam tot simpele suikers als glucose.

Glucose wordt vervolgens gebruikt voor de productie van ATP of energie in de cellen.

Insuline is een van de hormonen in het menselijk lichaam die zorgen dat de glucose uiteindelijk in de cellen terecht komt zodat het ATP kan produceren.

Insuline zorgt er dus eigenlijk voor dat glucose op de juiste plek terecht komt.

Door het feit dat simpele koolhydraten snel verteerd worden door het lichaam zullen de bloedstromen vol zitten met glucose. Dit zorgt voor een insuline spike: er wordt meer insuline geproduceerd zodat alle glucose naar de juiste cellen kunnen komen.

Het probleem is echter dat de cellen snel gevoelloos worden voor de effecten van insuline. Dit betekent dat er hogere hoeveelheden insuline nodig zijn om deze koolhydraten te verwerken.

Dit dwingt de cellen om meer resistent te worden tegen de effecten van insuline wat uiteindelijk er voor zorgt dat het lichaam meer vet opslaat.

Wat is het probleem als mijn lichaam meer insuline produceert?

Nou, ons lichaam wil vet liever opslaan dan het verbranden. Dit zorgt ervoor dat je lichaam in een soort van spaarstand gaat waardoor het vet opslaat.

In een artikel dat door het Journal of Nutrition and metabolism werd geconcludeerd dat het nemen van kaneel na een training kan zorgen voor daling van 50% in de glucose waarden.

Een andere onderzoek waarbij 8 personen gevraagd werden dagelijks 3 gram kaneel te nemen, was een afname van 27% te zien in de gevoeligheid van insuline.

Deze onderzoeken tonen aan dat kaneel een enorm sterke voedingsbron is voor het afvallen. Het helpt namelijk je insuline waarden laag te halen en zorgt ervoor dat je lichaam de bloedsuiker waarden in het lichaam onder controle houdt. Dit zal uiteindelijk leiden tot meer vet verlies.

Daarnaast is er ook nog een ander onderzoek dat aantoont dat kaneel het LDL cholesterol (slechte cholesterol) met zo’n 27% kan verlagen. Dit heeft niet direct invloed op gewichtsverlies maar kan zeker helpen je algehele gezondheid te verbeteren.

7. Meer afvallen dankzij eiwitten

Eiwitten, snel afvallen, afvallen zonder sporten, afvallen

Gezonde voeding is natuurlijk ontzettend belangrijk . Eiwitten zijn daarbij veruit de belangrijkste macronutriënt voor het afvallen.

De reden hiervan is dat je lichaam meer energie moet verbruiken om eiwitten te verwerken dan bij bijvoorbeeld koolhydraten en vetten.

In een onderzoek waarbij verschillende vrouwen hun dagelijkse eiwitinname met 15% verhoogde, was een gewichtsverlies van 5 kilogram in slechts 12 weken te zien.

Een ander onderzoek was misschien nog wel interessanter:

Twee groepen moesten 10 weken lang een afvaldieet volgen. Beide groepen moesten precies evenveel calorieën binnen krijgen, alleen waren de hoeveelheden eiwit verschillend.

Aan het einde van dit onderzoek waren beide groepen gewicht verloren. Echter was het zo dat het groep die een dieet had dat hoog in eiwitten was, zo’n 0,5 kilogram meer verloren.

Daarnaast is een goede tip ook om je dag te starten met een ontbijt dat veel eiwitten bevat. Onderzoek toont aan dat dit ervoor kan zorgen dat je zo’n 80-100 extra calorieën per dag verbrand.

Door simpelweg wat meer eiwitrijk voedsel toe te voegen aan je bestaande dieet kan je zonder het door te hebben meer calorieën verbranden. Hierdoor zal je uiteindelijk meer gewicht verliezen.

8. Maak je eten pittig

Hete peper, snel afvallen, afvallen zonder sporten, afvallen

Snel afvallen door hete pepers?! Wij zijn dol op heet/pittig eten! Niet alleen omdat we het zelf lekker vinden maar ook op een aantal andere reden.

Chili pepers doen namelijk veel meer dan alleen je eten scherp of pittig maken.

Deze rode vrienden zitten namelijk boordevol gezondheidsvoordelen voor ons lichaam, helemaal als je graag wil afvallen.

Chili pepers bevatten krachtige antioxidanten die ontstekingsremmend  kunnen werken waardoor ze helpen met het beschermen van je cellen van eventuele schade.

Daarnaast toont onderzoek aan dat chilipepers het antioxidant Capsaïcine  bevat.  Dit draagt aan het houden van een gezond gewicht door de eetlust te verminderen.

Ook zorgen deze antioxidanten ervoor dat je meer calorieën verbrandt waardoor je uiteindelijk meer vet zal verbranden.

Dit is trouwens ook uitgebreid onderzocht. In een verzameling van 20 onderzoeken werd geconcludeerd dat  Capsaïcine helpt bij het verminderen van eetlust en ervoor zorgt dat je ongeveer 50 calorieën per dag verbrandt.

Het eten van extra pittig eten kan dus zeker toegevoegde waarden hebben voor je afvalproces. Het voordeel is dat het eigenlijk heel makkelijk is om deze pepers binnen te krijgen.

Probeer bijvoorbeeld wat extra sambal toe te voegen aan je maaltijden waardoor je eten iets pittiger wordt.

9. Neem eens een koude douche

Douche, afvallen, snel afvallen, afvallen zonder sporten, afvallen

Wist jij dat onderzoek aantoont dat, wanneer ons lichaam blootgesteld wordt aan koud water, er een significante stijging in onze stofwisseling van zo’n 350 tot 400% is?

Het nemen van een koude douche kan impact hebben op het afvalproces, dit kan zowel direct als indirect.

Als we kijken naar de directe manier waarop koude douchen helpen met afvallen is dit omdat zijn zorgen voor een hogere calorie verbranding. Dit komt doordat het lichaam in aanraking komt met koude temperaturen waardoor het harder moet werken om het lichaam weer warm te krijgen. Hierdoor verbrand je dus meer calorieën.

Ben Greenfield, een bekende atleet die gespecialiseerd is in Fitness, zei het volgende over het nemen van een koude douche:

“Take a 5 minute hot-cold contrast shower at the beginning and end of day: 20 seconds cold as you can go, 10 seconds warm, 10 times through. That’s it! Cold fluctuations is one of proven ways to convert white adipose storage fat into metabolically active tissue!”

Daarnaast zijn er ook nog een aantal indirecte manieren waarop een koude douche kan helpen bij het afvallen:

  • Het geeft je een energie boost
  • Koude douches kunnen je helpen beter te slapen

10. Eet eens wat minder snel

slapen, afvallen, snel afvallen, afvallen zonder sporten,

De meeste mensen – waaronder wijzelf- hebben de neigen om hun eten te snel op te willen eten.

Toch is het zo dat dit waarschijnlijk niet de beste manier is  als je graag wil afvallen.

Onderzoeken tonen namelijk aan dat minder snel eten ervoor kan zorgen dat je meer gewicht verliest.

Er is zelfs een onderzoek dat aantoont dat mensen die snel eten 115% meer kans hebben op obesitas in vergelijk met mensen die minder snel eten.

Conclusie

Met deze 10 tips is het dus zeker mogelijk om af te vallen zonder hierbij te sporten. Uiteindelijk is het namelijk zo dat de energie balans leidend is.

Zorg jij ervoor dat je minder eet dan dat je verbrand? Dan zal je ook zonder sport afvallen.

In principe is het zo dat sport eigenlijk slechts een tool is die jou kan helpen bij het creëren van een calorie tekort.

Verbrand jij door het sporten bijvoorbeeld 800 calorieën, dan betekent dit dat hierdoor 800 calorieën extra kan eten.

Als het jouw doel echter is om ook gespierd te blijven dan zouden wij je altijd aanraden om gewoon te blijven sporten.

Welke tip vind jij het best?

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>