Anabool vs Katabool: Wat is het verschil precies?

Wanneer jij al langere tijd bezig bent met krachttraining is de kans groot dat de termen anabool en katabool je bekend voorkomen. Je hebt vast wel eens iemand horen zeggen dat katabolisme slecht is als je spieren wil kweken. Weet je echter ook waarom dit zo is?

Als jij graag wat spiermassa wilt opbouwen kan het ontzettend handig zijn om te begrijpen wat deze twee termen inhouden. Wanneer je dit weet kan je dit namelijk gebruiken tijdens je trainingen.

Anabool en Katabool

Laten we beginnen bij het begin. Wat is het verschil tussen anabole en katabole processen eigenlijk?

We beginnen bij anabole processen (opbouwende). Deze processen zorgen voor minder vet en meer spiermassa. Katabole processen (afbrekende) zorgen daarentegen voor het tegenovergestelde.

Wanneer je lichaam dus in een anabole staat verkeert zal het energie verbruiken om spiermassa op te bouwen. Bij een katabole staat verbrand je juist spierweefsel om op korte termijn energie vrij te maken.

Als jij graag spiermassa op wilt bouwen is het dus altijd beter om in een anabole staat te verkeren.

Is de katabole staat nodig?

Wanneer je bovenstaand stuk leest denk je misschien dat je een katabole staat zo veel mogelijk wil voorkomen. Is dit echter wel zo?

De anabole fase klinkt misschien heel eng maar in het echt is het minder erg dan het lijkt. Sterker nog, het is zelfs noodzakelijk om eerst in een katabole staat te verkeren om daarna weer in een anabole staat te komen.

Waarschijnlijk vraag je jezelf nu af: “wanneer ben ik dan anabool en wanneer katabool?”. Hieronder vind je een overzichtje van situaties waarbij jouw lichaam in een katabole staat verkeerd:

Je lichaam verkeert in een katabole staat tijdens het trainen

Het klinkt misschien gek maar tijdens het trainen verkeerd je lichaam in een katabole staat. Dit komt omdat je tijdens een training je spieren aan het afbreken. Om die reden is het altijd ontzettend belangrijk om je lichaam na een training te voorzien van de juiste voedingsstoffen (eiwitten) en rust zodat het goed kan herstellen.

Als je ziek bent

Wanneer jij ziek bent zal je lichaam een heleboel energie nodig hebben om alle bacteriën uit je lijf te krijgen. Om dit te doen zal je lichaam verschillende processen in werking stellen waardoor je in katabole staat verkeert.

Tijdens je slaap

Slaap is ontzettend belangrijk voor de mens aangezien je lichaam tijdens de slaap druk bezig is om je lichaam te herstellen. Na een lange nacht van zo’n 7 tot 9 uur slaap is de brandstof vaak op waardoor je lichaam in katabole staat gaat.

Is het slecht om katabool te zijn?

Katabole momenten hoeven niet persé slecht te zijn. Bovenstaand momenten zijn nou eenmaal noodzakelijk. Echter zal je er wel voor moeten zorgen dat je je lichaam na dit soort periode’s weer zo snel mogelijk in een anabolische staat weet te krijgen. Dit kan je doen door voldoende eiwitten en koolhydraten te eten en simpelweg voldoende uit te rusten.

Hormonen en steroïden

De hormonen in ons lichaam sturen een groot deel van de lichaamsprocessen aan. Ook zijn deze hormonen deels verantwoordelijk voor de verdeling tussen anabool en katabool in je lichaam:

Balans tussen anabool en katabool

Wanneer we alles bij elkaar optellen is het zo dat je zoveel mogelijk tijd in een anabole staat doorbrengt. Echter is het ook geen ramp als je niet ieder moment in deze staat zit. Dit is namelijk onmogelijk aangezien er gewoon bepaalde situaties zijn waarbij je dit niet kan ontwijken.

Zo heb je de katabole moment tijdens je training en slaap hard nodig om spieropbouw te boosten. Zorg voor een goede balans om de maximale resultaten te behalen.

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>