Arnold Press: Uitleg, techniek en tips + video!

De Arnold Press is een oefening voor het schouders trainen en zoals de naam al doet vermoeden een oefening die bedacht is door Arnold Schwarzenegger. Deze oefening heeft enorm veel weg een reguliere dumbbell shoulder press alleen is het zo dat er bij deze variant een extra beweging toegevoegd is.

Deze extra beweging zorgt ervoor dat je met de oefening niet alleen de voorste kop van je schouders maar ook de zijkant van je schouders aanspreekt. Hierdoor is het een perfecte oefening voor bredere schouders

Overigens is dit een compound oefening waar zowel de schouders als de triceps betrokken zijn. In dit artikel gaan we je wat meer vertellen over deze oefening.

Hoe zorg je bijvoorbeeld voor een correcte uitvoering zodat je het meeste resultaat uit de oefening haalt? Wat zijn veel gemaakte fouten? Hoe word je sterker? Je leest het hieronder!

  • Primaire Spiergroep: Schouders
  • Secundaire spiergroepen: Triceps
  • Oefening type:  Push oefening
  • Benodigdheden: Dumbbells en een bankje
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Uitvoering / Uitleg Arnold Press

Deze oefening is op zich niet heel lastig, 

  1. Kies het juiste gewicht dumbbells dat je van plan bent te gaan tillen.
  2. Neem in beide handen een dumbbell.
  3. Gooi de dumbbells op zodat beide dumbbells voor je borst komen met de handpalmen naar je gezicht.
  4. Draai je handplamen van je gezicht af en breng het gewicht omhoog.
  5. Breng de dumbbells gecontroleerd naar beneden en draai de handpalmen weer zodat ze naar je gezicht wijzen.
  6. Voer dit uit tot je het gewenste aantal herhalingen bereikt hebt.

Tips 

  • Focus op een goede mind muscle connectie
  • Gewicht is minder belangrijk dan uitvoering
  • Probeer niet te gooien met het gewicht
  • Voer de oefening gecontroleerd uit

Welke spieren train je met de Arnold Press?

arnold press oefening

Bron: pinterest

Zoals we je eerder in dit artikel al hebben verteld is dit een compound oefening voor je schouders. Door deze oefening uit te voeren leg je vooral de nadruk op de voorkant  en zijkant van je schouders.

Op bovenstaande afbeelding wordt nogmaals afgebeeld welke spier betrokken is bij de Arnold Press.

Waarom Arnold Press uitvoeren?

Een vraag die we veel krijgen is: 'Is een normale shoulder press (overhead press) beter dan een arnold press?'. Het antwoord hierop luidt als volgt: Een van de grootste voordelen van de Arnold Press is de grotere range of motion.

Dit zorgt ervoor dat de middelste schouderkop meer betrokken is bij de oefening. Dit maakt de Arnold Press tot een meer 'allround' oefening voor de schouders aangezien je meerdere delen in één oefening pakt. Dit is natuurlijk een stuk efficiënter.

Bovendien is het zo dat de middelste schouderkop vaak onderontwikkeld is bij veel sporters. Dit komt doordat je deze kop echt moet isoleren met bepaalde oefeningen om spiergroei te kunnen realiseren. Om deze middelste kop goed te ontwikkelen is het dan ook belangrijk dat je voldoende oefeningen als de lateral raise en de upright row toevoegt aan je schema.

Hieronder hebben we de belangrijkste voordelen van de Arnold Press op een rijtje gezet:

Voordelen Arnold Press

 

  • Grotere Range of Motion dan Dumbell Press
  • Middelste kop is nauw betrokken bij de oefening
  • Ook je triceps worden flink gestimuleerd bij de oefening


HET PLAN VOOR EEN FIT LICHAAM!

✔️Vet verliezen ✔️ Spiermassa opbouwen ✔️ Fitter worden

➤ Alle essentiële kennis over sport, voeding en gezondheid in toegankelijk en praktische taal. Inclusief concreet stappenplan.

➤ Praktische middelen en tools afgestemd op jouw persoonlijke situatie. Plus handige applicatie om direct mee aan de slag te gaan.

➤ Toegang tot FIT-Community van meer dan 15.000 gelijkgestemden, voor advies en motivatie.

Beenspieroefeningen: Dit zijn de 8 beste oefeningen!
Dumbbell Shrugs: Uitleg, techniek en tips + video!
Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>