Is een Banaan gezond? Lees hier 8 gezondheidsvoordelen van bananen!

Een banaan op z’n tijd is iets waar wij dol op zijn. Heerlijk voor een zware krachttraining of simpelweg als gezonde snack. Bovendien zijn bananen ontzettend gezond.

Zo bevatten ze verschillende essentiële voedingsstoffen en bieden voordelen voor de spijsvertering, voor de gezondheid van het hart en voor gewichtsverlies.

Afgezien van het feit dat ze erg voedzaam zijn, zijn ze ook heel handig mee te nemen en te eten.

We gingen op zoek naar de gezondheidsvoordelen die bananen ons te bieden hebben! In dit artikel vind je 8 gezondheidsvoordelen van de banaan!

Hoeveel Calorieën bevat een banaan?

Wanneer we bananen vergelijken met andere soorten fruit dan bevat een banaan relatief veel calorieën. Zo levert een gemiddelde banaan je al gauw zo’n 100 Calorieën per banaan op. Een appel levert bijvoorbeeld slecht 72 calorieën op.

Voedingswaarden Banaan

Nu je weet hoeveel calorieen een banaan bevat is het natuurlijk ook interessant om te kijken naar de voedingwaarden van een banaan:

Per 100 g / mlBanaanADH*
kcal864,30%
Kj3634,32%
Water (g)76,83,84%
Eiwit (g)1,22,14%
Koolhydraten (g)18,87,23%

Voedings

1.Een banaan is perfect voor het sporten

Banaan voor het sporten

Bananen worden, voornamelijk vanwege hun mineralengehalte en gemakkelijk verteerbare koolhydraten, vaak het perfecte voedsel voor sporters genoemd.

Het eten van banaan kan helpen om spierkrampen en spierpijn als gevolg van de inspanning, waar tot 95% van de mensen last van heeft, te verminderen(40).

De reden voor de krampen is grotendeels onbekend, maar een populaire theorie denkt dat een combinatie van uitdroging en een verstoorde elektrolytenbalans de boosdoener is(1, 2, 3).

Onderzoeken geven echter gemengde bevindingen over bananen en spierkrampen. Hoewel sommige onderzoeken uitwijzen dat ze kunnen helpen, vinden anderen onderzoeken geen effecten (4).

Dat gezegd hebbende, bieden bananen wel een uitstekende voedingswaarde voor vóór, tijdens en na een lichamelijke inspanning (5).

2. Bananen kunnen je een verzadigd gevoel geven

Banaan verzadiging

Resistent zetmeel is een soort onverteerbare koolhydraat, die wordt gevonden in onrijpe bananen en ander voedsel en dat in je lichaam als oplosbare vezels functioneert.

Als vuistregel kun je aanhouden dat hoe groener de banaan is, hoe hoger het gehalte aan resistent zetmeel is (6).

Aan de andere kant bevatten gele, rijpe bananen lagere hoeveelheden resistent zetmeel en vezels, maar proportioneel wel hogere hoeveelheden oplosbare vezels.

Zowel pectine als resistent zetmeel bieden eetlustverlagende effecten en verhogen het gevoel van verzadiging na de maaltijd (7, 8, 9).

3. Bananen kunnen de spijsvertering verbeteren

Voedingsvezels worden gelinkt aan vele voordelen voor de gezondheid, waaronder een verbeterde spijsvertering.

Een middelgrote banaan bevat ongeveer 3 gram vezels, waardoor bananen een redelijk goede bron van vezels zijn.

Bananen bevatten twee soorten belangrijkste vezels:

Pectine: vermindert als de banaan rijpt.
Resistent zetmeel: te vinden in onrijpe bananen.
Resistent zetmeel ontsnapt aan de spijsvertering en komt meteen in je dikke darm terecht, waar het voedsel wordt voor de heilzame bacteriën in je darm .

Bovendien suggereren sommige onderzoeken, uitgevoerd met reageerbuizen, dat pectine kan helpen beschermen tegen de ontwikkeling van darmkanker.

4. Bananen bevatten voedingsstoffen, die de bloedsuikerspiegel in balans houden

Bananen zijn rijk aan pectine wat een soort vezel is, dat het vruchtvlees zijn sponsachtige structuur geeft (10).

Onrijpe bananen bevatten resistent zetmeel, dat werkt als oplosbare vezels en ontsnapt aan de spijsvertering.

Zowel pectine als resistent zetmeel kunnen de bloedsuikerspiegel na de maaltijd in balans houden en door het ledigen van de maag te vertragen de eetlust verminderen (11, 12, 13).

Bovendien scoren bananen ook laag tot gemiddeld op de glycemische index (GI), wat een lijst van 0-100 is om aan te geven hoe snel voedingsmiddelen de bloedsuikerspiegel verhogen.

De GI-waarde van onrijpe bananen is ongeveer 30, terwijl rijpe bananen op ongeveer 60 staan. De gemiddelde waarde van alle bananen is 51 (14, 15).

Dit betekent dat bananen bij gezonde personen geen grote pieken in de bloedsuikerspiegel zullen veroorzaken.

Dit is echter mogelijk niet van toepassing op mensen met diabetes Type 2, die niet te veel goed gerijpte bananen moeten eten en als ze dit doen hun bloedsuikerspiegel zorgvuldig moeten controleren.

5. Bananen bevatten krachtige antioxidanten

Groenten en fruit zijn uitstekende bronnen van antioxidanten (type micronutrient) en bananen vormen hierop geen uitzondering.

Ze bevatten verschillende soorten krachtige antioxidanten, waaronder dopamine en catechinen (16, 17).

Deze antioxidanten worden gekoppeld aan vele gezondheidsvoordelen, zoals een verminderd risico op de ontwikkeling van hartziekten en degeneratieve ziekten (18, 19).

Het is echter een veel voorkomend misverstand dat de dopamine in bananen als een goed chemisch product voor de hersenen fungeert.

In werkelijkheid passeert dopamine in bananen de bloed-hersenbarrière niet. Het werkt eenvoudigweg als een sterke antioxidant in plaats van de hormonen of het humeur te veranderen (2 20).

6. Bananen kunnen de gezondheid van de nieren verbeteren

Kalium is essentieel voor de bloeddrukregeling en een gezonde nierfunctie.

Als een goede voedingsbron van kalium, kunnen bananen vooral gunstig zijn voor het behoud van gezonde nieren.

Een onderzoek bij vrouwen van 13 jaar geleden, stelde vast dat degenen die 2-3 keer per week bananen aten, 33% minder kans hadden om een nieraandoening te ontwikkelen (21).

Andere onderzoeken wijzen uit dat degenen die 4-6 keer per week bananen eten bijna 50% minder kans hebben om een nierziekte te krijgen dan degenen die deze vrucht niet eten (22, 23).

7. Bananen zijn gemakkelijk toe te voegen aan je voedingspatroon

Niet alleen zijn bananen ongelooflijk gezond – ze zijn ook één van de meest handige snacks.

Bananen smaken heerlijk met yoghurt, door de ontbijtgranen en in smoothies. Je kunt ze tijdens het bakken en koken zelfs in plaats van suiker gebruiken.

Bovendien bevatten bananen door hun dikke beschermende schil zelden pesticiden of verontreinigende stoffen.

Bananen zijn ongelooflijk gemakkelijk te eten en mee te nemen. Ze worden meestal goed verdragen en gemakkelijk verteerd – ze hoeven alleen maar te worden geschild en ze kunnen worden gegeten.

Makkelijker kan bijna niet.

8. Bananen kunnen de gezondheid van het hart ondersteunen

Kalium is een mineraal dat essentieel is voor de gezondheid van het hart en dan met name voor de controle van de bloeddruk.

Ondanks het belang ervan, krijgen maar weinig mensen voldoende kalium door middel van hun dieet binnen (21).

Bananen zijn een goede voedingsbron van kalium. Eén middelgrote banaan (118 gram) bevat 9% van de ADH[1].

Een kaliumrijk dieet kan helpen om de bloeddruk te verlagen en mensen, die veel kalium eten, hebben een 27% lager risico op het ontwikkelen van hartaandoeningen (22, 23, 24, 25).

Bovendien bevatten bananen ook een behoorlijke hoeveelheid magnesium, wat belangrijk is voor de gezondheid van het hart (26, 27).

Conclusie

Banaan is een populaire vrucht, die vele gezondheidsvoordelen biedt.

Ze kunnen onder andere dankzij hun hoge gehaltes aan vezels en antioxidanten de spijsvertering en de gezondheid van het hart bevorderen.

Ze kunnen, omdat ze relatief weinig calorieën en veel voedingsstoffen bevatten, zelfs helpen bij het afvallen.

Rijpe bananen zijn een geweldige manier om je zoete trek te bevredigen. Bovendien kunnen zowel gele als groene bananen je gezond houden en een verzadigd gevoel geven.


[

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>