Barbell Curls: Uitleg, techniek en tips + video!

De Barbell Curls is waarschijnlijk een van de bekendste oefeningen voor het biceps trainen. Deze oefening is geweldig voor het ontwikkelen van spiergroei, massa en kracht in je biceps en is dan ook ontzettend populair onder vele sporters en bodybuilders.

Waneer we puur naar de beweging van deze oefening kijken dan lijkt de oefening enorm veel op de dumbbell curl. Het enige verschil is dat je in dit geval een barbell gebruikt inplaats van een dumbell.

De barbell curl is dus een ontzettend effectieve oefening voor je biceps alleen moet je er dan wel voor zorgen dat je uitvoering goed is. Dit is helaas bij lang niet alle sporters het geval. We zien nog steeds veel mensen die een veel te zwaar gewicht pakken en de oefening niet goed uitvoeren.

In dit artikel gaan we je wat meer vertellen over deze oefening.

Hoe zorg je bijvoorbeeld voor een correcte uitvoering zodat je het meeste resultaat uit de oefening haalt? Wat zijn veel gemaakte fouten? Hoe word je sterker op de Seated Cable Row? Je leest het hieronder!

  • Primaire Spiergroep: Biceps
  • Secundaire spiergroepen: Onderarmen
  • Oefening type:  Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Barbell
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Uitvoering / Uitleg barbell curls

  1. Leg een stang voor je neer met het gewicht dat je van plan bent uit te voeren.
  2. Pak de barbell vast op schouderbreedte met een onderhandse grip.
  3. Houd je bovenlichaam recht, je voeten bij elkaar en druk je schouders een beetje naar achter.
  4. Curl de barbell tot schouderhoogte en houd bovenaan de beweging 1 seconde vast.
  5. Focus je bij het vasthouden op het samenknijpen van je biceps. 
  6. Laat het gewicht gecontroleerd terug zakken tot de begin positie.
  7. Voer dit uit tot je het gewenste aantal herhalingen bereikt hebt.

Tips barbell curls

  • Houd je ellebogen goed langs je zij.
  • Probeer je rug niet te gebruiken om het gewicht op te tillen.
  • De Barbell mag je lichaam niet aanraken.
  • Probeer de stang gecontroleerd te laten zakken.

Welke spieren train je met de barbell curls?

barbel curls

Bron: Youtube

Om je een beter beeld te geven over welke spieren precies betrokken zijn, zie je hierboven een toffe screenshot van een video die we tegenkwamen op Youtube. Zoals je kans zien worden er verschillende worden zowel de biceps als de brachialis aangesproken bij deze oefening.

Een goed ontwikkelde brachialis zal er al snel voor zorgen dat je armen een stuk groter lijken. Dit spiertje train je het best met de hammer curl echter is het natuurlijk mooi meegenomen dat deze spier ook bij de barbell curl aangesproken wordt. 

Hieronder een opsomming van alle spieren die betrokken zijn bij de seated cable low row:

  • Biceps
  • Brachialis
  • Onderarmen

Waarom de Barbell curl uitvoeren?

Zoals je hierboven kan lezen is de barbell curl dus een geweldige oefening voor het ontwikkelen grote armen en sterke biceps. Hieronder hebben we een aantal andere voordelen op een rijtje gezet:

Voordelen Barbell Curl 

  • Zorgt voor extra sterke onderarmen
  • Grotere biceps
  • Sterker bovenlichaam

Barbell Curl variaties

Uiteraard zijn er verschillende barbell curl variaties die je kan uitvoeren als je op zoek bent naar wat extra uitdaging. We hebben de belangrijkste hieronder op een rijtje gezet:

  • Reverse Barbell Curl
  • Ez Bar Curl
  • Dumbbell Curl
  • Cable Curl
  • Suspension Curl


HET PLAN VOOR EEN FIT LICHAAM!

✔️Vet verliezen ✔️ Spiermassa opbouwen ✔️ Fitter worden

➤ Alle essentiële kennis over sport, voeding en gezondheid in toegankelijk en praktische taal. Inclusief concreet stappenplan.

➤ Praktische middelen en tools afgestemd op jouw persoonlijke situatie. Plus handige applicatie om direct mee aan de slag te gaan.

➤ Toegang tot FIT-Community van meer dan 15.000 gelijkgestemden, voor advies en motivatie.

Barbell Good Morning: Uitleg, techniek en tips + video!
Seated Cable Row:Uitleg, techniek en tips + video!
Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>