Barbell Good Morning: Uitleg, techniek en tips + video!

De barbell good-morning is een oefening voor het benen trainen waarbij de focus vooral op de hamstrings ligt. Er is veel ophef omtrent deze oefening.

Zo vindt de ene persoon het een gevaarlijke oefening terwijl de ander het juist een goede oefening vindt die je kan helpen bij het voorkomen van blessures.

Over het algemeen is de Good Morning een oefening die je niet heel vaak voorbij ziet komen in de sportschool. Toch kan deze oefening wel degelijk van toegevoegde waarde zijn.

In dit artikel gaan we je wat meer vertellen over deze oefening.

Hoe zorg je bijvoorbeeld voor een correcte uitvoering zodat je het meeste resultaat uit de oefening haalt? Wat zijn veel gemaakte fouten? Hoe word je sterker? Je leest het hieronder!

Kenmerken Barbell Good Mornings

  • Primaire Spiergroep: Hamstrings
  • Secundaire spiergroepen: Bilspieren, buikspieren, onderrug
  • Oefening type:  Compound oefening
  • Benodigdheden: Barbell
  • Kracht type: Push
  • Moeilijkheidsgraad: Gevorderd

Uitvoering / Uitleg Barbell Good morning 

  1. Je begint deze oefening net zoals als een squat: leg de barbell op de schouders.
  2. Plaats je voeten op heupbreedte. Probeer je rug recht te houden, schouders naar achteren en je knie iets gebogen.
  3. Buig je heup naar voren waarbij je je bil naar achter duwt.
  4. Laat het bovenlichaam rustig naar voren zakken tot dat deze parallel is met de vloer.
  5. Breng het bovenlichaam naar boven en kom terug naar de beginpositie.
  6. Voer dit uit tot je het gewenste aantal herhalingen bereikt hebt.

Bron: Youtube

Tips Good Morning

  • Gebruik bij deze oefening niet te zware gewichten, hiermee vergroot je de kans op blessures aanzienlijk.
  • Om de oefening iets makkelijker te maken kan je de knie licht buigen.

Welke spieren train je met de Good Morning?

De Good Morning is een oefening die verschillende grote spieren aanspreekt in je onderlichaam. Om je een beter beeld te geven van welke spieren je precies traint hebben we hieronder een opsomming gemaakt:

  • Bilspieren
  • Hamstring
  • Onderrug

Good Morning Gevaarlijk?

Zoals we aan het begin van dit artikel al vertelden zijn Barbell Good-mornings volgen sommige personen dus gevaarlijk, is dit echter wel zo?

De Good Morning is natuurlijk een oefening die er redelijk complex uit ziet, zo leg je een stang in je nek en laat je jezelf langzaam naar voren zakken. Hierdoor is het een oefening waarbij de kans op een blessure sterkt toe neemt als je de oefening te zwaar uitvoert (dit is trouwens bij bijna elke oefening het geval).

Het probleem is echter dat als je jezelf blesseert bij de Good Morning, de kans groot is dat je onderrug het gedeelte is waar je geblesseerd raakt. Laat dit nou net een gedeelte van je lichaam zijn waar je liever niet geblesseerd raakt.

Al met al is het niet zo dat de Barbell Good Morning per definitie een gevaarlijke oefening is. Als jij een juiste techniek aanleert en niet te gek gaat doen met het gewicht dan is de good morning gewoon een veilige oefening. 

Waarom de Good Morning uitvoeren?

Zoals je hierboven kan lezen is de barbell Good Morning dus een geweldige oefening voor het je onderlichaam.  Hieronder hebben we een aantal andere voordelen op een rijtje gezet:

Voordelen Good Morning 

  • Zorgt voor een sterke onderrug die bij vele oefening van pas komt.
  • Sterke hamstring waardoor je sterker wordt op de squat

Andere bekeken ook:

Planking/Planken; Effectief of juist niet?

Leg Raises: 3 effectieve varianten van de Leg raise + uitleg!

Opdrukken; 7 Varianten (Video’s) en 5 Voordelen van Push-Ups!

Team Fitcode

Over de auteur

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>