De Barbell Shoulder Press staat bekend als een 'killer' oefening voor de schouders. Met een juiste uitvoering helpt deze oefening je met het bouwen van sterke schouders. Daarnaast train je ook nog eens de buikspieren. Maar hoe doe je de barbell shoulder press nu? In dit artikel vind je een uitleg over de juiste uitvoering van deze oefening, veelgemaakte fouten, tips en alternatieven. Kortom, lees gauw verder!

Kenmerken Barbell Shoulder Press

Soort oefening: Compound oefening
Welke spieren train je met de Barbell Shoulder press: Schouders, triceps, core
Benodigdheden: Barbell en gewichten
Moeilijkheidsgraad: Beginner


Barbell shoulder Press uitvoering 

Hoe doe je de Barbell shoulder Press eigenlijk? In onderstaande stappenplan vind je een uitleg over de Barbell shoulder Press en hoe je deze op een correcte manier kunt uitvoeren.  

Stap 1.

Unrack de barbell uit het Squat rack en zet 2 stappen naar achter.

Stap 2.

Neem een diepe haal lucht en span je "core" goed aan

Stap 3.

Druk vervolgens de Barbell met het gewicht boven je hoofd uit tot je armen helemaal gestrekt zijn

Stap 4.

Houdt het gewicht 1 seconde vast en laat het vervolgens rustig zakken tot net boven de borst


Barbell Shoulder press video-uitleg

In bovenstaande stappenplan is een uitleg te vinden over de barbell shoulder press. Naast dit stappenplan vind je het wellicht fijn om te zien hoe dit er in de praktijk uit ziet. Om deze reden vind je hieronder een video-uitleg van de barbell shoulder press waarin je kunt leren over een juiste uitvoering met deze oefening. 


Wat zijn de voordelen van de Barbell Shoulder Press?

De barbell shoulder press is een goede compound oefening die je kunt gebruiken om een sterker bovenlichaam te ontwikkelen. Maar wat zijn nu eigenlijk redenen en voordelen van deze oefening? Hieronder een opsomming van de belangrijkste voordelen van deze oefening.

Voordelen Barbell shoulder press

  • Barbell zorgt ervoor dat je relatief zwaar in gewicht kunt gaan
  • Geweldige oefening voor de schouders waarbij je meerdere spiergroepen aanpakt
  • Tijdens de standing variant train je ook je core
  • Triceps pak je ook gelijk mee

Barbell shoulder press Tips

Wanneer jij de Barbell shoulder press in fitness schema hebt zitten wil je natuurlijk beter worden in de oefening.  Als jij de beste resultaten wilt in de sportschool dan zul je ervoor moeten zorgen dat je sterker wordt.

Dit kun je doen door de oefening consistent op een juiste manier uit te voeren. Uiteindelijk wil je ervoor zorgen dat je elke training net even sterker bent dan de training ervoor. Dit wordt ook wel 'progressive overload' genoemd. 

Om jou hiermee te helpen vind je hieronder een aantal simpele tips voor de Barbell shoulder Press. Met deze tips zorg jij ervoor dat je sterker wordt en dat je deze oefening op een juiste wijze uitvoert. 

  • Span je buikspieren aan: Probeer je buikspieren tijdens de oefening aan te spannen zodat je meer kracht uit je 'core' haalt
  • Brace je 'core' voor de oefening: Neem een diepe hap lucht voor je het gewicht om hoog gaat duwen
  • Uitvoering boven gewicht: Zorg eerst dat je de uitvoering onder controle hebt voor je het gewicht gaat verhogen

Veelgemaakte fouten bij de Barbell Shoulder Press

Naast de Barbell shoulder press tips hebben we ook nog de meest gemaakte fouten die gemaakt worden bij de uitvoering van deze oefening op een rijtje gezet.

Helaas zien we in de sportschool nog steeds veel mensen die de barbell shoulder press niet juist uitvoeren. Dit is enorm zonde om een aantal redenen.

Zo haal je niet het maximale uit een bepaalde oefening en neemt de kans op een blessure aanzienlijk toe. Iets wat je natuurlijk te allen tijde wilt voorkomen. Kortom, let goed op onderstaande fouten en voorkom deze!

  • Geen volledige ROM: Zorg ervoor dat je de oefening op een juiste manier uitvoert met een volledige range of motion
  • Te veel gewicht: Laat je ego thuis in de sportschool en zorg eerst dat de uitvoering goed is
  • Stang te breed pakken: Je wilt de stang net iets breder dan je schouders pakken, als je veel wijder gaat, zul je minder sterk zijn

Barbell Shoulder Press alternatieven

Vind jij deze oefening om wat voor reden dan ook niet heel lekker? Jammer! Gelukkig zijn er verschillende barbell shoulder press alternatieven en variaties die je kunt uitvoeren.

Hieronder een overzicht van verschillende barbell shoulder press alternatieven:

  • Dumbell shoulder press
  • Military press
  • Seated Dumbbell Shoulder Press
  • Single-Arm Dumbbell Shoulder Press
  • Landmine Press

Veelgestelde vragen

Is de Barbell shoulder press een goede oefening?

De barbell shoulder press is zeker een goede oefening. Dit is een compound oefening waarmee je naast de schouders ook de tricep, bovenrug en 'core' traint. Verder is het een oefening die veel calorieƫn verbrandt waardoor de oefening ook ideaal is voor tijdens het afvallen.


Welke spieren train je met de barbell shoulder press?

De barbell shoulder press is een compound oefeningen waarmee je voornamelijk de schouders traint. Naast de schouders train je met deze oefening ook de triceps, buikspieren en een gedeelte van de rug.

Over de auteur Team Fitcode

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Andere bekeken ook:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>