Beenspieroefeningen: Dit zijn de 8 beste oefeningen!

Wil jij graag je benen trainen? Goed nieuws! In dit artikel ontdek je de beste beenspieroefeningen die je kan uitvoeren voor sterke en gespierde benen.

We zien tegenwoordig namelijk veel sporters die het trainen van hun beenspieren overslaan, echter is dit enorm zonde!

Ten eerste ziet het er niet uit als je een gespierd bovenlichaam hebt en ontzettend dunne benen. Ten tweede zorgt het trainen van je beenspieren voor verschillende gezondheidsvoordelen.

Zo verbrandt je er veel kcal mee en zorgt het voor meer stabiliteit en flexibiliteit.

Kortom, in dit artikel gaan we je meer leren over de beenspieren en welke oefeningen jij het beste kan doen!

Anatomie van je beenspieren

Voor we gaan kijken naar de beste oefeningen is het belangrijk om te begrijpen hoe je beenspieren zijn opgebouwd.

Je beenspieren bestaan namelijk uit verschillende spiergroepen waarbij elke spier verantwoordelijk is voor andere bewegingen.

Onze beenspieren bestaan uit de quadriceps (voorkant bovenbeen), hamstring (achterkant bovenbeen) en de kuiten (achterkant onderbeen). We hebben onze favoriete beenspieroefeningen ingedeeld op basis van deze drie verschillende spiergroepen.

Door deze oefeningen af te wisselen zorg je ervoor dat alle onderdelen van je benen goed getraind worden.

Beenspieroefeningen voor de quadriceps

De quadriceps zijn de spieren aan de voorkant van je bovenbeen. Dit is over het algemeen een grote spier en mag dus best met zwaardere gewichten en compound oefeningen getraind worden.

Er zijn veel verschillende oefeningen die je kan doen voor het trainen van je quadriceps.

Denk hierbij aan oefeningen met gewichten maar ook zonder gewichten. Enkele goede oefeningen voor het trainen van de quadriceps zijn:

Beenspieroefeningen voor de hamstrings

Naast je quadriceps is het natuurlijk ook belangrijk om de achterkant van je benen goed te stimuleren.

De spieren aan de achterkant van onze benen noemen we de hamstrings en deze zijn – net als de quadriceps – redelijk groot kwa oppervlakte.

Hierdoor is het belangrijk deze spiergroep te trainen met zwaardere gewichten en de focus te leggen op progressive overload en compound oefeningen.

Door sterkere hamstrings te ontwikkelen zul je merken dat je ook sterker zal worden op andere oefeningen.

De volgende oefeningen zijn in onze ogen perfect voor het ontwikkelen van sterke hamstrings:

Oefeningen voor de kuiten

Uiteraard mogen de kuiten natuurlijk ook niet ontbreken. Als jij een gespierd lichaam hebt dan is het zo dat gespierde kuiten gezien kunnen worden als de kers op de taart.

  • Standing Barbell Calf raise

Standing calf raise: Uitleg, techniek en tips + video!
Arnold Press: Uitleg, techniek en tips + video!
Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>