Beta-alanine: Wat is het en hoe werk het? Alles wat je moet weten!

Beta-alanine is een niet-essentieel aminozuur en moeilijk uit onze dagelijkse voeding te halen. Het is aangetoond dat beta-alanine het uithoudingsvermogen van de spieren verbetert. Veel mensen melden dat ze één of twee extra herhalingen in de sportschool kunnen uitvoeren bij het trainen in sets van 8-15 herhalingen. Ook kan beta-alanine de cardiovasculaire inspanning verbeteren, zoals roeien of sprinten.

Wanneer beta-alanine wordt ingenomen, verandert het in het molecuul carnosine, dat fungeert als een zuurstofbuffer in ons lichaam. Carnosine wordt opgeslagen in cellen en vrijgegeven als reactie op pH-dalingen. Verhoogde voorraden carnosine kunnen beschermen tegen door het dieet veroorzaakte verlaging van de pH (die bijvoorbeeld kan optreden bij ketonproductie in ketose) en bieden bescherming tegen door inspanning geïnduceerde melkzuurproductie.

Grote doses bèta-alanine kunnen een tintelend gevoel veroorzaken dat paresthesie wordt genoemd. Het is een onschadelijke bijwerking.

Hoe moet je beta-alanine gebruiken?

De standaard dagelijkse dosis van Beta-alanine staat op zo’n 2 tot 5 gram per dag. Hoewel Beta-alanine een populair ingrediënt is in pre-workout drankjes, is de timing van beta-alanine niet heel erg belangrijk. Zo kan je dit supplement in principe innemen wanneer jij wil.

Grote doses bèta-alanine kunnen leiden tot een tintelend gevoel dat paresthesie wordt genoemd. Deze onschadelijke bijwerking kan worden vermeden door een time-release-formulering te gebruiken of door meerdere keren per dag kleinere doses (0,8-1 g) in te nemen.

100% Beta-Alanine Aminozuur

Gebruik de kortingscode FIT35 voor 35% korting op je MyProtein bestelling!

>