Calcium: Wat is Calcium en hoeveel heb je per dag nodig?

Calcium – ook wel kalk genoemd – is een mineraal. Ons lichaam kan zelf geen mineralen aanmaken maar heeft deze wel nodig. Calcium is hierbij een speciaal soort mineraal: een essentieel mineraal. Zoals het woord essentieel al doet vermoeden betekent dit dat je lichaam dit mineraal nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

Waarom is Calcium belangrijk?

Je lichaam heeft calcium nodig om sterke botten te bouwen en te behouden. Meer dan 99% van het calcium in ons lichaam wordt opgeslagen in uw botten en tanden (bron)

In de bloedbaan wordt het gebruikt om zenuwsignalen uit te zenden, hormonen zoals insuline vrij te geven en te regelen hoe spieren en bloedvaten samentrekken en uitzetten.

Wanneer jij te weinig calcium binnenkrijgt zal je lichaam calcium uit je skelet en tanden gaan halen. Hierdoor kunnen je botten verzwakken.

Hoeveel Calcium heb ik nodig?

Op basis van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vind je hoeveel calcium je dagelijks nodig hebt:

  • Vrouwen 50 en jonger: 1.000 mg per dag
  • Mannen 70 en jonger: 1.000 mg per dag
  • Vrouwen ouder dan 50: 1200 mg per dag
  • Mannen boven de 70: 1200 mg per dag

Wanneer jij een gebalanceerd voedingspatroon hebt waarbij je voldoende eiwitten, vetten, koolhydraten en vezelrijke voeding binnen krijgt kan je deze hoeveelheden calcium makkelijk uit je voeding halen.

Mensen die niet genoeg calcium binnen krijgen, kunnen overwegen om supplementen in te nemen.

Waar zit Calcium in?

Hieronder vind je een simpel lijstje met een aantal producten die rijk zijn in calcium:

Voeding per portieHoeveelheid (microgram)% RI volwassenen tot 50 jaar
Halfvolle melk (250 ml)305 mg31%
Spinazie (200 gram)168 mg17%
Kaas (voor 1 snee brood)163 mg16%
Sperziebonen (200 gram)140 mg14%
Aardappelen (200 gram)14 mg1%
>