Wat is Cortisol en hoe verlaag ik dit stresshormoon?

Cortisol, ook wel het stresshormoon genoemd is een hormoon dat gemaakt wordt in bijnieren. Dit hormoon wordt geproduceerd uit cholesterol en wordt aangemaakt wanneer je stress hebt. Het komt vrij bij elke vorm van stress. Denk hierbij aan fysieke stress maar ook aan psychologische stress.

Een langdurige overdosis van dit hormoon verstoort veel processen in het lichaam. Bovendien maakt het afvallen of gewicht verliezen een stuk lastiger.

Om die redenen is het belangrijk voor de gezondheid om dit hormoon onder controle te houden.

De rol van Cortisol

Het stresshormoon speelt een rol bij verschillende processen in ons lichaam. Enkele voorbeelden:

  • Speelt een rol bij het verteren van voedsel
  • Zorgt voor een slaap-waakritme
  • Draagt bij aan een goed afweersysteem

Zoals eerder aangegeven wordt cortisol ook wel het stresshormoon genoemd. De reden hiervan is dat Cortisol bij elke vorm van stress vrij komt.

Wanneer er op wat voor manier dan ook stress in het lichaam ontstaat komt er adrenaline en noradrenaline vrij in het lichaam.  Hierdoor is het lichaam alerter uit om te vechten of te vluchten.

Het stresshormoon zorgt er op dat moment voor dat er bepaalde eiwitten in de spieren worden afgebroken. Hierdoor komen er aminozuren vrij die vervolgens omgezet kunnen worden in glucose (energie).

Hierdoor wordt het extra verlies van energie door de stress gecompenseerd. Om die reden zijn er verschillende mensen die aangeven dat Stress-Response hormoon een betere benaming voor het Cortisol hormoon zou zijn.

Gevolgen van langdurige stress door cortisol:

Langdurige periode’s van stress zijn niet goed voor de gezondheid. Cortisol heeft namelijk in geval van langdurige stress een aantal negatieve effecten op het lichaam (korten en lange termijn):

  • Overgewicht
  • Slapeloosheid en vermoeidheid
  • Spierafbraak
  • Verminderd libido
  • Meer kans op hart- en vaat ziekten
  • Slecht immuunsysteem (Meer kans op ontstekingen etc)
  • Depressie

Hoe verlaag ik mijn cortisol gehaltes?

Wanneer je stress zal verminderen zal het Cortisol gehalte in het lichaam ook lager worden. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan.

Toch zijn er een aantal opties om de cortisol gehaltes in het lichaam enigszins onder controle te houden:

  • Verminder het gebruik van alcohol en koffie
  • Voldoende water drinken
  • Gezond en gevarieerd eten
  • Slaap voldoende
  • Zoek de zon en buiten lucht op
>