Spiervezels: Wat is het verschil tussen langzame en snelle spiervezels?

Wanneer we kijken naar onze spieren dan bestaan deze uit allemaal spierbundels. Spiervezels zijn onderdelen van deze spierbundels.

Ons lichaam kent twee soorten spiervezeltypen: type 1 en type 2. Beiden hebben een andere functie. Wanneer jij een beweging wil gaan maken zullen je hersenen namelijk in schatten hoe zwaar deze beweging is.

Hoe zwaarder de beweging is des te groter de stroomimpuls zal zijn die wordt verzonden door het zenuwstelsel. Wanneer deze stroomimpuls boven een bepaalde drempel heen komt zal je lichaam voornamelijk type 2 spierweefsel gaan gebruiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een zware squat of deadlift set.

Overigens is het zo dat je altijd een mix van beide spiervezels gebruikt bij bewegingen. Hieronder gaan we dieper in op de twee spiervezeltypes.

Spiervezeltype II

Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen hebben Spiervezeltype II een hoge drempelwaarde en een snellere contractiesnelheid. Deze spiervezels gebruik je bijvoorbeeld bij krachttraining of een zware HIIT sessie.

Binnen type II spiercellen zijn drie verschillenden soorten te onderscheiden die een verschillende drempelwaarde kennen:

Spiervezeltype I

Type 1 spierweefsels woorden vaak gebruikt voor lichte activiteiten of actief herstel. Denk hierbij aan duursporten, fietsen of wandelen.

>