De Top 3 beste pre-workout boosters zonder cafeine!

Wil jij graag een goede pre-workout hebben maar zonder cafeïne? Cafeïne is wereldwijd waarschijnlijk het bekendste oppep middel en wordt in veel pre-workout boosters gebruikt.

Toch zijn er ook mensen die liever een boost hebben zonder de grote hoeveelheid cafeïne. Om die reden gingen wij op zoek naar de beste pre workout boosters zonder cafeïne.

3 beste pre-workout

  1. Vasow Grow
  2. Animal Pump
  3. Full as F*CK

Waarom een cafeïne vrije pre-workout?

Misschien vraag je jezelf wel af: “Huh, maar cafeïne zorgt er toch voor dat ik een boost krijg? Dit is toch juist goed?! “. In zekere zin heb je gelijk als dit denkt, cafeïne is namelijk een geweldige stof die fysieke prestaties kan verbeteren en de stofwisseling kan versnellen.

Toch zijn er ontzettend veel mensen die pre-workouts met cafeïne proberen te voorkomen. Waarom dan? Hieronder 3 redenen:

Te veel cafeïne

Bovendien krijg je tijdens een normale dag waarschijnlijk al redelijk veel cafeïne binnen. Denk bijvoorbeeld aan de koffie, thee, cola en energie drankjes die je drinkt. Wist je bijvoorbeeld dat chocolade ook cafeïne bevat?! Het voedingscentrum adviseert niet meer dan 400 mg cafeïne per dag te consumeren. Dit staat gelijk aan 5 bakjes koffie.

Lees tip: Hoeveel koffie per dag is gezond?

Stel je voor dat je naast deze bakjes koffie ook nog eens 200 tot 300 mg cafeïne uit je pre-workout haalt, je zal dan ontzettend veel cafeïne binnen krijgen per dag!

Cafeïne is verslavend

Het probleem met cafeïne is dat dit een verslavende stof is. Als jij voor een langere periode cafeïne gebruikt zal je lichaam na verloop van tijd steeds meer nodig hebben om dezelfde effecten te waarnemen. Dit betekent dus dat je steeds meer en meer cafeïne nodig zal hebben.

Slechte invloed op je slaap

Helaas zitten er ook nadelen aan preworkout drankjes. Een andere reden om voor een pre-workout zonder cafeïne te gaan heeft te maken met de kwaliteit van je slaap. Cafeïne wordt namelijk ontzettend snel opgenomen, binnen zo’n 30 minuten zal de cafeïne in je bloed terecht komen. Echter kost het je lichaam een hoop extra moeite om deze cafeïne af te breken. Zo kan het wel 4 tot 6 uur duren voor de cafeïne volledig uit je lichaam is.

We merken dat veel van onze lezers ’s middags na 4 uur pas gaan sporten. Stel je nou is voor dat je om een uur of 7 in de avond een pre-workoutje neemt dan zal het zo’n 4 tot 6 uur duren voordat al de cafeïne uit je lichaam is. Dit zal er voor zorgen dat je amper in slaap komt wat uiteindelijk je slaap in de weg zal gaan staan.

Gevoelig voor cafeïne

Als laatste kan het ook zo zijn dat je (over) gevoelig bent voor cafeïne. Hierdoor merk je bij kleine hoeveelheden cafeïne al een enorm verschil. Vaak hebben mensen met zo’n extreme gevoeligheid voor cafeïne last van bijwerkingen als slapeloosheid, angst, hoge bloeddruk en een overactieve blaas.

Lees tip: Cafeïne pillen: Goud of fout?

Beste ingrediënten voor een cafeïnevrije pre-workout

Goed, je weet nu dus dat het in sommige gevallen verstandig kan zijn om voor een pre-workout booster zonder cafeïne te kiezen. Een vraag die we vervolgens vaak terug zien komen is: “Waar moet je dan wel op letten bij het uitzoeken van een cafeïnevrije pre-workout? “.

Hieronder vind je een overzicht van een aantal ingrediënten die van toegevoegde waarde kunnen zijn bij je pre-workout shake:

Creatine

Waarschijnlijk een van de beste supplementen als je graag sterker wilt worden. Door creatine in te nemen verhoogt de concentratie creatinefosfaat in de spieren. Deze stof is verantwoordelijk voor de energie aanvoer richten de spieren en het aanspannen van de spieren. Hierbij is het vooral effectief bij korte kracht inspanningen met een hoge intensiteit. Denk hierbij aan de eerste paar reps.

Beta-alanine

Beta-alanine zorgt ervoor dat de hoeveelheid carnosine in de spieren verhoogt. Dit zorgt ervoor dat je spieren er minder snel verzuring optreedt in de spieren. Dit resulteert in meer kracht en uithoudingsvermogen.

Citrulline

Citrulline is een aminozuur dat van nature in je lichaam wordt geproduceerd. Een van de effecten van citrulline is het verhogen van de bloedtoevoer naar lichaamsweefsels. Dit zorgt ervoor dat je aderen beter zichtbaar worden. Ook kan het helpen om je spieren te voorzien van zuurstof en voedingsstoffen die bijdragen aan betere prestaties.

Top 3 beste cafeïnevrije pre-workouts

1. Vasow Grow

Net zoals alle andere Dedicated producten bevat Vaso Grow de ideale ingrediënten in een optimale dosering.

  • De speciale tabletten werken 24/7
  • Werkt vanaf de eerste dag
  • Enorm krachtig, te heftig voor beginners

2. Animal Pump

 Simpel, Compleet, Effectief, Gegarandeerd. Animal Pump is geen hype produkt. Het is een no-bullshit high performance supplement.

  • Geschikt voor serieuze bodybuilders en powerlifters
  • Complete formule
  • Met vitamine C, seleen en creatine

3. Full as F*CK

 In de gym gaat het om pompen! Full As F#CK is de overgedoseerde booster van Rich Piana. Full As F#CK bevat o.a. maar liefst 6g Citrulline, 2g Taurine en 1g Glycerol Monostearate.

Lees hier ons ook artikel waarin de beste pre-workouts met elkaar vergelijken!

Wat is de beste weightgainer? De Top 5 Weightgainers van 2019!
Zelf een Pre-workout maken! (4 Ingrediënten)
Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>