Vitamine D3: Wat is het beste supplement van 2019?

Wat is het beste vitamine D supplement op de markt? Deze vraag zien we regelmatig terugkomen onder onze lezers. Om die reden leek het ons een goed idee om een uitgebreid artikel over Vitamine D te schrijven. In dit artikel hebben we de meest recente informatie over dit molecuul verzameld en op een simpele manier voor je samengevat.

Geen tijd? 

Heb jij geen zin of niet de tijd het hele artikel te lezen? Check hieronder snel de 3 beste vitamine D supplementen:

Wat is Vitamine D?

Vitamine D is een belangrijke voedingsstof die mensen nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Zo zorgt deze vitamine voor een sterker immuunsysteem, positieve werking op je hersenfuncties en zorgt het samen met calcium voor het behoud van sterke botten en tanden.

Een vraag die we vaak voorbij zien komen is: "Hoe zorg ik ervoor dat ik voldoende vitamine D binnen krijg?". Dit is een terechte vraag aangezien het voor veel Nederlanders best lastig is om voldoende vitamine D binnen te krijgen. Dit komt doordat de zon de belangrijkste bron van Vitamine D is. Zodra je lichaam in contact komt met zonlicht zal het zelf vitamine D aanmaken. Naast de zon kan je vitamine D ook terugvinden in de verschillende voedingsbronnen zoals vlees, boter, paddenstoelen, eieren en vette vis.

Helaas zijn er veel mensen die een tekort aan vitamine D hebben. Het is volgens Prof. Dr. Jörg Spitz zelfs zo erg dat maar liefst 90% van de bevolking een vitamine D tekort heeft. Wist je bijvoorbeeld dat in Nederland slechts 5 maanden per jaar de zon krachtig genoeg is om je lichaam vitamine D aan te laten maken? In de resterende 7 maanden is de zonkracht simpelweg te laag waardoor je lichaam geen vitamine D aan kan maken.

Waarom is een vitamine D supplement belangrijk?

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen komt een vitamine D tekort vaker voor dan je denkt. Er zijn verschillende onderzoeken die aantonen dat een tekort aan vitamine D kan leiden tot botontkalking, botverwerking en Engelse ziekte voor kinderen (rachitis). Het nemen van een vitamine D supplement zorgt ervoor dat je op een simpele manier .Bovendien kan het nemen van een vitamine D supplement de volgende gezondheidsvoordelen opleveren:

  • Beter geheugen en concentratievermogen
  • Lager BMI & Cholesterol Beter uithoudingsvermogen
  • Minder kans op ontstekeningen
  • Minder vermoeidheid
  • Betere stemming en minder kans op depressie
  • Betere controle over de bloeddruk

De top 3 beste vitamine D supplementen 2019

Tegenwoordig zijn er ontzettend veel vitamine D-supplementen op de markt. Hierdoor kan het wel je enorm veel tijd kosten om het geschikte vitamine D supplement te vinden. Om die reden hebben we het iets makkelijker voor je gemaakt door een overzichtje te maken van de beste vitamine D supplementen op de Nederlandse markt.

#1
Beoordeling: 

Kenmerken

  • Is goed voor de werking van de spieren
  • Speelt een rol bij het behouden van soepele spieren
  • Speelt een rol bij het behouden van sterke spieren
  • Superieure dosering van 3000IU
#2
Vitamine D3 2000 IU
Beoordeling: 

Kenmerken

  • 2000 IU vitamine D3 per softgel
  • Uitstekend opneembare en actieve vorm
  • Verhoogt de calciumopname in de botten
  • Draagt bij tot een normale spierwerking
  • Helpt bij een normale celdeling
#3
Beoordeling: 

Kenmerken

  • Biologisch en goed opneembaar
  • Vitamine D draagt bij tot de instandhouding van normale botten
  • Vitamine D draagt bij tot een normale werking van de spieren
  • Vitamine D draagt bij tot de normale werking van het immuunsysteem

Vitamine D supplementen vergelijken (Tabel)

Product Naam

Prijs Per dosering

Hoeveelheid D3 (IU)

Type

€0,01

1000 IU

Softgel

€0,03

2000 IU

Softgel

€0,04

3000 IU

Softgel

Veel gestelde vragen Vitamine D supplementen

Hieronder vind je een overzicht met veelgestelde vragen over vitamine D supplementen 

Waar moet je op letten bij het kopen van een Vitamine D supplement?

Bij het uitkiezen van een vitamine D-supplement is het altijd belangrijk om te kiezen voor een supplement  dat vitamine D3 (cholecalciferol) gebruikt in plaats van vitamine D2 (ergocalciferol): D3 is de vorm van de vitamine die al in het menselijk lichaam wordt gesynthetiseerd, hierdoor wordt het effectiever door ons lichaam opgenomen

Welke Vitamine D supplementen zijn er?

We krijgen vaak de vraag: 'welke vitamine-D supplementen zijn er?'. Dit is een goede vraag aangezien er verschillende supplementen te krijgen zijn Eigenlijk zijn er twee soorten vitamine D supplementen te onderscheiden: supplementen met vitamine D3 (cholecalciferol) of vitamine D2 (ergocalciferol). Beide soorten worden verwerkt door onze lever en nieren. Echter is Vitamine D3 biologisch gezien de meest voorkomende vorm en wordt vaak aanbevolen bij het uitkiezen van een vitamine D-supplement. Deze variant is echter niet geschikt voor veganisten en vegetariërs aangezien deze van dierlijke oorsprong is.

Wat zijn de functies van Vitamine D?

Deze vitamine heeft verschillende functies in het lichaam. De belangrijkste functie van deze vitamine is dat het bijdraagt aan de opname van calcium en fosfor in het lichaam.

Daarnaast speelt het ook een rol bij de instandhouding en weerstand van onze spieren.Voor de groei van je lichaam en de gezondheid van je botten is het dus belangrijk dat je voldoende van deze Vitamine binnenkrijgt.

Hoeveel vitamine D heb je per dag nodig?

De gemiddelde dagelijkse aanbevolen hoeveelheden variëren op basis van je leeftijd. De National Institutes of Health aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor vitamine D is 600 IE per dag voor baby's, kinderen en volwassenen tot 70 jaar oud. Volwassenen van 71 en ouder hebben iets meer nodig: 800 IE nodig. Dit komt doordat het lichaam steeds moeilijke vitamine D kan opnemen naarmate je ouder wordt.

Daarnaast hebben mensen met een hoger gewicht hebben mogelijk meer vitamine D nodig. Dit komt doordat vetcellen het opnemen, waardoor het minder vitamine D voor de rest van het lichaam overblijft.

Overigens wordt er in de winter - wanneer er minder blootstelling aan de zon is - meer vitamine D geadviseerd: dagelijks ongeveer 1.000 tot 2.000 IE. Dit omdat je simpelweg minder vitamine D uit het zonlicht  haalt.

Wat zijn de symptomen van een vitamine D tekort?

De hoeveelheid vitamine D die jij dagelijks binnen krijgt kan flink worden beïnvloed door een aantal factoren. Denk hierbij aan :

  • Het gebruik van zonnebrand
  • Vaak binnen zitten
  • Wonen in een grote stad waar veel gebouwen het zonlicht blokkeren
  • Een donkere huid (Lastiger op te nemen door de huid)

Dit zijn een aantal factoren die ervoor kunnen zorgen dat je een tekort opbouwt. Om die reden is het belangrijk dat je Vitamine D ook uit andere bronnen haalt dan zonlicht alleen.

De symptomen van volwassen met een vitamine D tekort zijn als volgt:

  • Verzwakking van de spierfuncties (krachtverlies)
  • Pijn in gewrichten en spieren
  • Bloedend tandvlees
  • Minder sterke botten
  • Weinig energie
  • Angstaanvallen

Waar zit Vitamine D in?

Over het algemeen is zonlicht de belangrijkste bron van Vitamine D. Toch zijn er verschillende voedingsbronnen die ook vitamine D bevatten. De meeste voedingsmiddelen die rijk aan vitamine D zijn, zijn van dierlijke oorsprong. Groentes bevatten vaak weinig vitamine D.

Voedingsbron

Vitamine D-type

Geschatte concentratie (IE)

Eigeel

D3

45

Margarine (1 el)

D2/D3

30

Zalm (75 gram)

D3

350

Levertraan (1 el)

D3

500

Sardientjes (75 gram)

D3

145

Tonijn

D3

150

Voor wie zijn Vitamine D supplement bedoeld?

Zoals je eerder al hebt kunnen lezen heeft een groot deel van de Nederlandse bevolking een vitamine D tekort. Daarnaast zijn er ook verschillende groepen die een hoger risico hebben op een vitamine D-tekort, dit zijn:

Waarom is Vitamine D belangrijk?

Door voldoende vitamine D binnen te krijgen kan dit verschillende gezondheidsvoordelen met zich mee brengen. De belangrijkste gezondheidsvoordelen vind je hieronder:

1. Minder kans op ziekte

Er zijn verschillende onderzoeken die aantonen dat Vitamine D de kans op ziekte kunnen verkleinen. Enkele van deze ziekte zijn:

2. Minder kans op een depressie

Onderzoek toont aan dat de Vitamine een belangrijke rol speelt in je stemming en het afweren van een depressie.Bedenk je maar eens hoe vrolijk iedereen op eens is als de zon schijnt. Je ziet veel meer mensen lachen op straat en iedereen is een stuk vriendelijker.

Het is wetenschappelijk aangetoond dat deze vitamine ook kan helpen bij het bestrijden van een depressie. Bij dit experiment kregen mensen met een depressie dagelijks een hoeveelheid van deze vitamine binnen in de vorm van een pil.. Deze groep zag verbetering in hun symptomen.

3. Meer gewichtsverlies

Als je graag wilt afvallen dan kan deze vitamine je hierbij helpen.Bij dit onderzoek bijvoorbeeld werden er twee groepen van elkaar gescheiden. De ene groep kreeg Vitamine D toegediend en de andere groep kreeg een placebo pil.

Uit dit onderzoek bleek dat de groep die Vitamine D toegediend kreeg uiteindelijk meer gewicht verloren had dan de andere groep.Hierdoor kan deze vitamine je dus helpen met afvallen!

Is teveel vitamine D schadelijk?

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine, dit betekent dat deze wordt opgeslagen in vetweefsels in ons lichaam. Doordaat dit type vitamine moeilijker ons lichaam verlaat is het inderdaad mogelijk dat je te veel vitamine D binnen krijgt.

Bij wateroplosbare vitamines (Vitamine C bijvoorbeeld) is dit niet het geval aangezien het lichaam deze vitamines direct uit kan stoten via de urine. Om die reden wordt er een hoeveelheid van 4000 IE per dag aanbevolen. Wanneer je teveel vitamine d binnen krijgt kan dit leiden tot vermoeidheid, overgeven en nierproblemen.

Het is overigens niet mogelijk om een vitamine D overschot op te bouwen door alleen blootstelling aan de zon. Bovendien komt een vitamine D overschot zelden voor aangezien je lichaam stopt met de productie zodra er te veel vitamine D in het lichaam is.


Zelf een Pre-workout maken! (4 Ingrediënten)
[Eerlijke Review]: Cellucor C4 Extreme pre-workout
Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>