januari 31

0 comments

Buikvet weg trainen

Buikvet weg trainen met Buikspier oefeningen?

By Team Fitcode

januari 31, 2020


Buikvet wegtrainen met buikspier oefeningen, is dat mogelijk?

Hoe vaak kom je wel niet iemand tegen die elke dag 1000 crunches uitvoert om zo zijn buikvet te verbranden?

Een wasbordje is voor vele jongens en meiden dé motivatie om te beginnen met Fitness. Het is tegenwoordig een soort van status symbool.

Om die reden staat het internet bomvol met adviezen en tips over hoe je dit geweldige wasbordje zo snel mogelijk kan realiseren.

Bij veel van deze adviezen komen buikspieroefeningen terug die je zouden moeten helpen bij het krijgen van een sixpack.

Echter is dit lang niet zo effectief als iedereen denkt.

In dit artikel leggen we daarom alles uit over het trainen van de buikspieren en het buikvet weg trainen.

Wat zijn je buikspieren?

De buikspieren zijn een groep spieren die zich bevinden in de buikwand. Hier fungeren ze als verbinding tussen het bekken de borstkas.

Buikspieren helpen bij het stabiliseren van je romp. Ook helpen ze bij het ademhalen, bewegen, het beschermen van je organen en zorgen ze voor balans.

De buikspieren bestaan uit drie verschillende groepen:

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat al deze verschillende spieren goed ontwikkeld zijn.

Sterke buikspieren kunnen namelijk bijdragen aan een beter postuur en meer balans. Daarnaast is het ook enorm goed als je last hebt van rugpijn. (1,2)

Lees tip: Hoe krijg je een sixpack?

Zijn er meerdere soorten buikvet?

Wanneer je te veel buikvet hebt kan dit vervelende gevolgen voor de gezondheid hebben.  Zo kan het zorgen voor een hoger risico op Diabetes type 2 en hartkwalen. (3)

Daarnaast is het hebben van veel overtollig buikvet één van de oorzaken van het Metabool Syndroom.

Echter is het zo dat niet al het buikvet hetzelfde is. Er zijn namelijke twee verschillende soorten; onderhuids vet en visceraal vet.

Visceraal vet

Het verschil tussen onderhuids vet en visceraal vet is dat visceraal vet in feite het overtollige vetweefsel is dat zich diep in de buik bevindt.

Dit vet ligt dus dieper onder de huid dan het normale onderhuidse vet. Dit vet wordt opgeslagen rond belangrijke organen als de lever en de nieren.

Wat echter het grote probleem van visceraal vet is, is dat het niet duidelijk zichtbaar is.

Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat iemand met een laag vet percentage toch een hoge viscerale vet waarde heeft.

Waar een te hoge onderhuidse vet waarde je een stuk ‘voller’ of ‘dikker’ maakt is dit bij visceraal vet dus niet het geval.

Bovendien zorgt visceraal vet dat je lichaam op een manier gaat werken.

Het geeft namelijk verbindingen vrij die verschillende ziekte gerelateerde processen in het menselijk lichaam beïnvloeden. (4)

Ook is het gekoppeld aan het metabool syndroom en gezondheidsproblemen zoals diabetes type 2 en hartaandoeningen (6)

Subcutaan vet (onderhuids vet)

Het subcutaan vet – ook wel onderhuids vet genoemd- is het buikvet dat voor iedereen zichtbaar is.

Dit vet kun je vast pakken.

Subcutaan vet zit overal in je lichaam en dus niet alleen rond de buik.

Daarnaast is het zo dat het per lichaamsdeel verschilt hoe dik het is. Zo is het vet bij de rug meestal wat dunner dan bij de buik bijvoorbeeld.

Ook verschilt het per persoon. Ieder lichaam distribueert het vet namelijk naar andere plekken.

Dit is vast wel herkenbaar voor je, zo zijn er mensen die bijvoorbeeld veel vet rond hun benen vasthouden maar ook mensen die veel vet rond hun armen vasthouden.

Het subcutaan vet is nodig voor ons lichaam om te overleven. Het houdt je bijvoorbeeld warm in de winter.

Subcutaan vet is niet direct gerelateerd aan het Metabool syndroom. In gematigde hoeveelheden zal het risico op ziekte niet dramatisch toenemen (7).

Alleen Buikspier oefeningen genoeg voor een sixpack?

Door je buikspieren regelmatig te trainen zal je de spieren ontwikkelen waardoor ze sterker worden.

Echter is het zo dat je buikspieren kan doen tot je erbij neervalt, zolang je een flink vetlaagje hebt zul je ze niet gaan zien.

Als jij namelijk veel subcutaan vet rond je buik hebt zitten dan zullen je buikspieren absoluut niet te zien zijn.

Om het wasbordje zichtbaar te krijgen zul je het vet percentage dus moeten verlagen.

Buikvet weg trainen is dus simpelweg niet mogelijk. Elke dag gezonde voeding eten zal je namelijk veer meer helpen om af te vallen. Door de juiste hoeveelheid calorieën per dag binnen te krijgen zul je zo snel mogelijk een platte buik krijgen.

Als jij graag wilt afvallen zal je ervoor moeten zorgen dat je de juiste hoeveel calorieën binnen krijgt maar ook de juiste hoeveelheid koolhydrateneiwitten en vetten per dag. Alleen op die manier zal het jou lukken om vet te verbranden.

Bovendien is het belangrijk dat je de juiste fitness oefeningen uitvoert op een hoge intensiteit waarbij je altijd de focus moet leggen op progressive overload.

Tuurlijk zullen je buikspieren een stuk sterker worden waardoor ze misschien wat groter worden, echter zal je ze niet zien zolang je vet percentage te hoog.

Plaatselijk vet verbranden

Veel sporters willen buikvet wegtrainen door  buikspier oefeningen.

Echter zijn er verschillende wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat dit waarschijnlijk niet de meest optimale manier is om het buikvet kwijt te raken.

Een term die we hierbij vaak horen is plaatselijk vet verbranden.

Hierbij wordt beweerd dat het doen van bepaalde oefeningen zou bijdragen aan het verlies van vet in dat gebied.

Zo zouden buikspier oefeningen ervoor zorgen dat je buik vet verbrandt en oefeningen voor de benen dat je strakkere benen krijgt bijvoorbeeld.

Wij hebben helaas slecht nieuws voor je…..

Plaatselijk vet verbranden bestaat namelijk niet. De enige manier om op bepaalde lichaamsdelen vet kwijt te raken is door af te vallen.

Wanneer je namelijk afvalt zal je gewicht gaan dalen, hierdoor zal het overtollige vet dus ook gaan verdwijnen.

In welke volgorde dit vet verdwijnt verschilt per persoon. Zo zijn er mensen die een laag vetpercentage hebben maar alsnog geen wasbordje hebben.

Het ligt er maar net aan hoe het vet in jouw lichaam gedistribueerd is.

Wat zegt de wetenschap over plaatselijk vet verbranden?

Bij Fitcode houden we van wetenschappelijk onderzoek. In onze ogen zou dit altijd de basis moeten zijn van jouw training en voeding.

Om die reden hebben we ook een aantal onderzoeken opgezocht over dit onderwerp.

Bij dit onderzoek werden bijvoorbeeld 24 mensen voor een langere periode gevolgd. Deze groep trainden zijn buikspieren elke week 5 keer en dit 6 weken lang.

Na de 6 weken was er geen daling in het onderhuidse buik vet te zien.

Bij een ander onderzoek werd gekeken naar de effecten van een 27 dagen durend Sit-up schema.

Hierbij moesten de deelnemers elke dag een aantal sit ups doen.

Ook in dit onderzoek was geen daling in het onderhuidse vetweefsel te zien. (8)

Buikvet weg trainen, hoe het wel moet?

Uiteindelijk zijn er dus een hoop fabeltjes over het weg trainen van je buikvet.

Je kan zoveel buikspier oefeningen doen als je wilt, echter draait het allemaal om een negatieve energie balans.

De uitspraak “Abs are made in the kitchen” is er niet voor niks. Zonder een goed, uitgebalanceerd voedingspatroon zullen die buikspieren namelijk nooit zichtbaar worden.

Als je nog weinig verstand van voeding hebt, hebben we een aantal makkelijke tips voor je. Deze kan je in principe gelijk toepassen.

Buikvet verliezen Tip 1: Vermijd Bewerkt voedsel

Zo kan je beginnen met het verminderen van de hoeveelheid bewerkte voedingsproducten die je binnen krijgt.

Bewerkt voedsel wordt namelijk behandeld door chemische producten. Hierdoor zit in bijna ieder bewerkt product kunstmatige stoffen of verfijnde ingrediënten.

Bewerkte voedingsproducten zitten vaak vol met suikers, zout en vet.

Dit soort ingrediënten zijn in het leven geroepen om de smaak van de producten te verfijnen. Bovendien zorgen ze voor een langere houdbaarheidsdatum en een goede voedselstructuur.

Door veel bewerkte voeding te eten krijg je dus al snel te veel suikers binnen.

Het eten van suiker kan zorgen voor een toename in gewicht en vergroot de kans op het metabool syndroom. (9)

Buikvet verliezen Tip 2: Focus op Eiwitten

Een andere tip is om je te focussen op het consumeren van meer eiwitten.

Wanneer een persoon namelijk veel eiwitten binnen krijgt kan dit verschillende gezondheidsvoordelen.

Zo wordt een voedingspatroon met veel eiwitten gelinkt met een beter ‘verzadigd’ gevoel wat ervoor zorgt dat de algehele calorie inname minder wordt.

Bij een onderzoek onder volwassen mannen met obesitas werd gekeken wat er zou gebeuren als 25% van de totale dagelijkse calorieën uit eiwitten zou bestaan.

Dit resulteerde in een langer ”verzadigd’ gevoel van zo’n 60%! (10)

Tijdens het afvallen zul je natuurlijk heel vaak trek krijgen, door veel eiwitten te eten kan je deze trek dus verminderen.

Ideaal!

Bovendien kunnen eiwitten er ook voor zorgen dat je stofwisseling versneld. (11) Hierdoor verbrandt je dus onbewust meer calorieën.

Buikvet verliezen Tip 3: Meer Vezels

Een andere strategie om je buikvet te verliezen is door je vezel inname te verhogen.

Voedingsbronnen met veel vezels hebben aangetoond te helpen bij het afvallen.

Ze kunnen het gevoel van volheid vergroten en de calorie-inname in de loop van de tijd verminderen. (12)

Conclusie

Uit dit artikel kunnen we concluderen dat je geen buikvet kan weg trainen door de buikspieren trainen middel van buikspieroefening.

Om vet te verliezen is het belangrijk dat je voldoende sport en beweegt.

Bovendien zou je focus altijd moeten liggen op het binnenkrijgen van genoeg eiwitten en vezels.

Deze methodes zullen je helpen bij het verbranden van extra calorieen en het versnellen van je stofwisseling. Hierdoor zul je op de lange termijn vet gaan verliezen.

Bovendien zal dit uiteindelijk natuurlijk ook bijdragen aan een plattere buik.

Face Pulls: Waarom je absoluut niet zonder kan!
Schuine Buikspieren trainen? 5 oefeningen die je niet mag missen!

Team Fitcode

Over Fitcode.nl

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Andere bekeken ook

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Never miss a good story!

 Subscribe to our newsletter to keep up with the latest trends!

>