Cable Crunch: Uitleg, techniek en tips + video!

De cable crunch is in onze ogen één van de betere oefeningen voor het trainen van je buikspieren.

Waarom?

Deze oefening leent zich perfect voor 'progressive overload'. Zo kan je met deze oefening continu progressie maken en kan de oefening met zware gewichten op een veilige manier uitgevoerd worden.

Bij deze oefening spreek je vooral de rechte buikspier aan (rectus abdominis). Je voert deze oefening uit met een kabel machine.

In dit artikel gaan we je wat meer vertellen over deze oefening.

Hoe zorg je bijvoorbeeld voor een correcte uitvoering zodat je het meeste resultaat uit de oefening haalt? Wat zijn veel gemaakte fouten? Hoe word je sterker? Je leest het hieronder!

  • Primaire Spiergroep: Rechte buikspieren
  • Secundaire spiergroepen: geen
  • Oefening type:  Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Cable station
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Uitvoering / Uitleg Cable Crunches

  1. Voor deze oefening heb je een kabelmachine en een rope nodig.
  2. Je pakt het touw vast en plaatst deze vervolgens achter je hoofd, ga op je knieën zitten met je gezicht richting de gewichten.
  3. Voer nu een crunch uit en probeer je armen stil te houden.
  4. Druk je ellebogen als het waren richting je knie en probeer al je kracht uit de buikspieren te halen.
  5. Het negatieve gedeelte van deze oefening is belangrijk, kom dan ook langzaam naar boven.
  6. Voer dit uit tot je het gewenste aantal herhalingen bereikt hebt.

Tips Cable Crunches

  • Houd je heupen gedurende hele oefening in dezelfde positie.
  • Houd je armen naast je oren.
  • Probeer je ruggengraat zoveel mogelijk te buigen.

Welke spieren train je met Cable Crunch?

Bron: pinterest

Zoals we je eerder in dit artikel al hebben verteld is de cable crunch een isolatie oefening voor je buikspieren. Door deze oefening uit te voeren leg je vooral de nadruk op de rechte buikspier. Deze spier is gelijk de grootste spier van je 'core'. Naast de rechte buikspier zullen ook de schuine buikspieren een klein beetje assisteren bij deze oefening. 

Met de cable crunches leg je dus de focus op de:

  • Rechte buikspier
  • Schuine buikspieren

Waarom de Cable Crunch uitvoeren?

Wanneer wij een fitness schema opstellen voor een van onze clienten dan is de cable crunch eigenlijk een oefening die we altijd verwerken in het schema. Waarom? 

In onze ogen is de cable crunch een must in ieder fitness schema omdat het een van de weinige buikspieroefeningen is waarbij je op een veilige manier het gewicht na verloop van tijd kan verhogen.

Een fout die we veel mensen zien maken bij het trainen van de buikspieren is dat ze deze spiergroep totaal anders gaan trainen dan andere spiergroepen. Zo gaan ze oneindig veel setjes en herhalingen doen tot de buikspieren helemaal wegbranden van vermoeidheid.

We snappen dat het soms lekker is om te trainen tot het gaatje alleen is dit niet altijd de beste manier om spiermassa op te bouwen. Je buikspieren werken namelijk net zoals al je andere spieren. 

Om een spier te laten groeien zal je de spier uitdaging moeten geven. Als jij continu met dezelfde gewichten en intensiteit traint zullen de spieren nooit de prikkels krijgen om te groeien.

Dit geldt ook voor de buikspieren. Tuurlijk kan je 40 crunches doen zonder gewicht maar het is natuurlijk veel effectiever om 10 cable crunches te doen en steeds het gewicht te verhogen. Dit zal je bovendien ook nog eens een hoop tijd gaan besparen.

Voordelen Cable crunches

 

  • Top oefening om veilig gewicht te verhogen
  • Zorgt voor een sterke buikspier
  • Sterker op compound oefeningen


HET PLAN VOOR EEN FIT LICHAAM!

✔️Vet verliezen ✔️ Spiermassa opbouwen ✔️ Fitter worden

➤ Alle essentiële kennis over sport, voeding en gezondheid in toegankelijk en praktische taal. Inclusief concreet stappenplan.

➤ Praktische middelen en tools afgestemd op jouw persoonlijke situatie. Plus handige applicatie om direct mee aan de slag te gaan.

➤ Toegang tot FIT-Community van meer dan 15.000 gelijkgestemden, voor advies en motivatie.

Beste Huidplooimeters van 2019!
Cable Flyes (Crossovers): Uitleg, techniek en tips + video!
Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>