Calisthenics: wat is het en wat zijn de voor- en nadelen?

Calisthenics wordt steeds populairder in Nederland. Zo zie je steeds meer calisthenics parken ontstaan en lijkt het er nu echt op dat de hype uit Amerika is over gewaaid.

We snappen overigens best dat deze tak van sport steeds populairder wordt in Nederland.

Je hebt namelijk weinig middelen en nodig. Een ander groot voordeel is dat je lekker in de buitenlucht kan trainen. Ideaal dus als het lekker weer is!

Door de toenemende populariteit leek het ons een goed idee om ook eens een artikel over deze tak van krachttraining te schrijven.

Wat is Calisthenics, hoe effectief is het en wat zijn de voordelen? Je ontdekt het in dit artikel!

Wat is Calisthenics

Goed, laten we beginnen bij het begin: calisthenics, wat is dat eigenlijk? Om antwoord op deze vraag te geven moeten we even onze vertaling skills in de strijd gooien.

Het woord Calisthenics is namelijk afgeleid van twee Griekse woorden: kalos (mooi) en sthenos (kracht). Dit geeft gelijk het doel van deze sport weer: sterke spieren en een mooi atletisch lichaam.

Bij calisthenics wordt uitsluitend gebruik gemaakt van oefeningen zonder gewichten. De enige weerstand die je bij deze vorm van krachttraining hebt is je lichaamsgewicht.

Dit klinkt misschien eenvoudig alleen zijn er ontzettend veel uitdagende oefeningen die je kan doen om een betere kracht, uithoudingsvermogen of flexibiliteit op te bouwen.

Overigens is het natuurlijk altijd mogelijk om extra gewicht toe te voegen door bijvoorbeeld gewichtszakken te gebruiken. Dit raden we echter alleen voor ervaren sporters aan.

Waarom Calisthenics (voordelen)?

Je weet wat deze trainingsmethode inhoudt maar waarom is het zo populair?

Het antwoord hierop is simpel: deze vorm van trainen brengt verschillende voordelen met zich mee. Hieronder een overzicht van de belangrijkste!

1.Trainen in de buitenlucht

In onze ogen één van de mooiste voordelen: trainen in de buitenlucht waar en wanneer je maar wilt.

Hoe mooi zou het zijn als je nooit meer een extreem drukke sportschool in hoeft te duiken maar lekker in het zonnetje kan trainen?

Met calisthenics is dit niet langer een droom maar de werkelijkheid.

Tegenwoordig verschijnen er steeds meer parken die uitermate geschikt zijn voor deze trainingsmethode, in elke gemeente is er wel één te vinden.

Dit is dan ook één van de redenen waarom deze sport zo ontzettend populair is geworden de afgelopen jaren. Overal zie je wel parken die speciaal gemaakt zijn voor calisthenics.

2. Goedkoper dan een sportschool

Dit voordeel hangt best wel erg samen met het eerste voordeel van deze lijst.

Calisthenics is namelijk een ontzettend toegankelijke vorm van trainen. Waarom? Je hebt eigenlijk niets anders nodig dan goede sportkleding en een optrekrek!

Als je dit vergelijkt met krachttraining waarbij je een duur sportschool abonnement moet afsluiten is het natuurlijk vele malen goedkoper.

Hierdoor kan eigenlijk iedereen beginnen met deze sport zonder dat het te veel geld kost!

Als jij krap bij kas zit en geen geld hebt voor een duur sportschool contract is deze trainingsmethode een prima alternatief!

3. Wordt Fitter

Het uiteindelijk doel van welke vorm van sport dan ook is om beter en fitter te worden dan dat je was. Goed nieuws!

Calisthenics is een top manier om fit te worden. Zo train je niet alleen kracht maar werk je ook aan je coördinatie.

Bovendien is het zo dat je veel meer controle krijgt over je lichaam en je je kracht functioneel kan inzetten. Op den duur zal dit ervoor zorgen dat je leniger en flexibeler wordt!

Nadelen Calisthenics

Natuurlijk zitten er ook nadelen aan deze trainingsmethode verbonden. Anders zou iedereen enkel en alleen nog maar calisthenics doen toch?! Hieronder twee nadelen van calisthenics.

1. Minder effectief voor spiermassa opbouwen

Wanneer je alleen traint met je lichaamsgewicht is dit wellicht niet de meest ideale manier om spiermassa op te bouwen.

Als je namelijk gewichten gebruikt is het zo dat je heel makkelijk extra belasting op je spieren kunt plaatsen.

Hierdoor geef je de spieren de grootst mogelijke groeiprikkel. Met lichaamsgewicht is dit niet het geval en zal je sneller op een grens zitten.

Als het jouw doel is om spiermassa op te bouwen is calisthenics wellicht niet de beste keuze. Wil je fitter worden? Dan zeker wel

2. Afhankelijk van omstandigheden

Aan de ene kant is het natuurlijk super fijn dat je altijd buiten kan sporten echter brengt dit ook een groot nadeel met zich mee.

Je bent namelijk altijd afhankelijk van het weer. Als het keihard regent of ontzettend koud is, ga je natuurlijk veel minder snel buiten trainen.

Om die reden kan het nog wel eens lastig zijn om consistent te blijven, dit omdat je altijd rekening moet houden met de weersomstandigheden.

Beste oefeningen calisthenics

Ben je enthousiast geworden en wil je gaan beginnen met calisthenics? Mooi! Maar welke oefeningen kun je het beste doen? En wat is het beste calisthenics schema?

Zoals we eerder al aangaven doe je altijd oefeningen zonder gewichten maar gebruik je de weerstand van je lichaamsgewicht.

Het is de bedoeling om ook met deze trainingsmethode alle spiergroepen aan te pakken.

Hieronder een lijst met enkele voorbeelden van goede oefeningen die je meteen al kan gaan doen:

Beste Nederlandse Fitness Boeken
Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>