Carb Cycling: Wat is het en hoe effectief is dit om vet te verbranden?

Carb Cycling is de afgelopen jaren ontzettend gestegen in populariteit. Wanneer we deze term vertalen betekent carb cycling letterlijk het roteren van je koolhydraten. Wat is hier echter het nut van?

Wat is Carb Cycling?

Carb cycling is manier van eten waarbij je elke dag, week of maand een andere koolhydraatinname hanteert.

Het wordt vaak gebruikt om af te vallen, fysieke prestaties te behouden tijdens een dieet of om een bepaalde plateau te doorbreken.

Hierbij is het zo dat er ontzettend veel verschillende variaties op deze manier van eten zijn. Zo zijn er mensen die hun koolhydraatinname per dag veranderen terwijl andere personen dit juist per week doen.

Lees tip: Waar zitten koolhydraten in?

Veel koolhydraten op krachttraining dagen

Om het maximale uit carb cycling te halen is het belangrijk om koolhydraten (liefst ook wat vezelrijke voeding) te eten op de dagen dat je aan krachttraining doet. Op de dagen dat je rust- of cardio doet wil je deze hoeveelheden juist beperken. Dit omdat je lichaam op trainingsdagen meer behoefte heeft aan energie en koolhydraten.

Door dit op een slimme manier te doen kan je vet verbranden en tegelijk ook kracht je behouden.

Carb Cycling in de praktijk

Wanneer je aan carb cycling doet varieer je dus in het aantal koolhydraten dat je binnen krijgt per dag. Om die reden is het handig om met verschillende soorten dagen te werken. Hieronder bespreken we de drie verschillende opties:

Low carb dagen

Laten we beginnen met de low-carb dagen. Dit zijn idealiter de dagen dat je niet traint en rust. Op deze dagen eet je weinig tot geen koolhydraten en hanteer je een flink energie tekort.

Het idee hierachter is dat je lichaam op deze dagen veel minder voedingsstoffen nodig heeft dan op de dagen dat je gaat trainen of sporten.

High-Carb dagen

Aan de andere kant hebben we dagen waarbij je juist heel veel koolhydraten gaat eten. Deze dagen deel je idealiter in op de dagen dat je gaat sporten of aan krachttraining doet.

Door op deze dagen enorm veel koolhydraten en eten zal je een stuk meer energie hebben en sterker zijn in de sportschool. Bovendien vul je door deze dagen je glycogeen voorraden weer aan.

Moderate -Carb dagen

Naast bovenstaande dagen heb je ook nog de zogenaamde ‘Moderate-carb dagen’. Dit zijn de dagen dat je een tussenweg zoekt zodat je alle bovenstaande processen goed kunt onderhouden.

Op dit soort dagen eet je eigenlijk gewoon op onderhoud waardoor je insulinespiegel, je glycogeen en lichaamsvet kunt onderhouden.

Vocht vasthouden

Wanneer jij aan carb cyclen doet is het belangrijk om te weten dat je waarschijnlijk vocht vast gaat houden op de dagen dat je veel koolhydraten eet. Wist je bijvoorbeeld dat je lichaam voor elke gram koolhydraat ongeveer 4 gram water op slaat? Je kan je voorstellen dat dit voor schommelingen kan zorgen in je gewicht.

Als je op een high carb dag bijvoorbeeld 300 tot 400 koolhydraten eet zal je de dag erna waarschijnlijk iets zwaarder wegen. Dit is echter geen reden tot paniek omdat dit grotendeels vocht is. Hoe lager je vetpercentage wordt, des te meer je het effect van vocht vasthouden zal ervaren. Dit is gelukkig geen toename in vet maar vocht dat na een low carb dag gewoon weer verdwijnt.

Carb cycling schema

Carb Cycling Schema 
MaandagKrachttrainingHoog in koolhydraten
(2.350 calorieën)
DinsdagRust of cardioLaag in koolhydraten
(1.700 calorieën)
WoensdagRust of cardioLaag in koolhydraten
(1.700 calorieën)
DonderdagKrachttrainingHoog in koolhydraten
(2.350 calorieën)
VrijdagRust of cardioLaag in koolhydraten
(1.700 calorieën)
ZaterdagKrachttrainingHoog in koolhydraten
(2.350 calorieën)
ZondagRust of cardioLaag in koolhydraten
(1.700 calorieën)

Zoals je ziet eet je op je rustdagen dus minder en op de dagen dat je sport meer. Op deze manier voorzie je je lichaam op de dagen dat je gaat sporten van de energie die je nodig hebt om goed te kunnen presteren.

Op de dagen dat je niet sport eet je wat minder dan je gewend bent. Ons advies hierbij is om altijd goed te luisteren naar je eigen lichaam. Kijk werkt voor jou en probeer verschillende dingen uit. Er zijn namelijk meerdere wegen naar Rome. Uiteindelijk moet je over een week gezien onder je energiebehoefte komen om af te vallen.

Conclusie

Als jij graag op een effectieve manier vet wilt verliezen dan is carb cyclen zeker de moeite waard. We merken dat het voor veel mensen een goede manier is om een negatieve energie balans en hard trainen te combineren.

Uiteindelijk komt het allemaal neer op de energie balans. Weet jij minder energie binnen te krijgen dan je verbrandt? Dan zul je afvallen en gewicht verliezen. Dit heeft echter tijd nodig. Wees geduldig.

Is zilvervliesrijst écht gezonder dan witte rijst? Het eerlijke antwoord!
Welke Magere Kwark heeft de meeste eiwitten? Een handig overzicht!

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>