juni 25

0 reacties

De 7 Beste Cardio Oefeningen die je gaan helpen bij het afvallen!

juni 25, 2019


Cardio is een geweldige tool die je in kan zetten tijdens het afvallen. Er zijn vele verschillende cardio oefeningen en vormen van cardio dat het soms nog wel is lastig kan zijn om de juiste vorm van cardio te kiezen. Om die reden leek het ons een goed idee om een aantal goede cardio oefeningen op een rijtje te zetten. Hierdoor kan je – afhankelijk van je doel – een keuze maken uit welke cardio vorm voor jou het beste zal gaan werken.

Wat is cardio

Laten we beginnen bij het begin. Cardio is een afkorting van het begrip ‘cardiovasculair’. De letterlijke vertaling van dit woord is ‘met betrekking tot hart- en bloedvaten’.

Wanneer we spreken over cardiovasculaire training bedoelen we een trainingsvorm die bedoeld is om de hartslag te laten stijgen. In de praktijk noemen we dit vaak een trainingsvorm die gericht is op vetverbranding en de verbetering van de conditie. Denk hierbij aan lopen, fietsen of zwemmen. Cardio is dus geen synoniem voor duursport.

Wat zijn de beste cardio oefeningen?

Er zijn ontzettend veel verschillende soorten cardio oefeningen, niet elke vorm van cardio is even goed. In onze ogen zijn de beste cardio-oefeningen de oefeningen waarbij er langere tijd grote spiergroepen betrokken zijn. Waarom de grootste spiergroepen? Dit zorgt voor een toename in je zuurstofopnamecapaciteit en dat is in feite waar cardio om draait.

Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar de voordelen die een bepaalde oefening te bieden heeft. Lopen lever je bijvoorbeeld meer voordelen op dan fietsen of zwemmen.

De beste cardio oefeningen

Natuurlijk zijn er ontzettend veel vormen van cardio, wat zijn echter de beste cardio oefeningen? Hieronder vind je een lijstje met onze favorieten!

1. Hardlopen

Hardlopen is waarschijnlijk een van de populairste vormen van cardio. Het mooie van deze vorm van cardio is dat je het lekker buiten in de natuur kan doen waardoor je ook nog een beetje geniet van het weer.

Kies hiervoor trouwens wel altijd voor buiten hardlopen inplaats van een loopband. Er zit namelijk een groot verschil tussen het bewegen op een ondergrond die mee beweegt en een ondergrond die niet beweegt.

Naast het feit dat je met hardlopen een hoop extra kcal zal verbranden helpt het ook je conditie te verbeteren. Drie keer week een kwartiertje tot halfuurtje hardlopen zal al wonderen doen voor je conditie.

Ohja, wandelen is trouwens ook een prima variant op hardlopen. Het enige verschil met hardlopen is dat je met wandelen veel minder snel calorie├źn zal verbranden. Daarentegen is wandelen wel weer beter voor het behouden van spiermassa aangezien de kans op blessures een stuk kleiner is.

Let er wel op dat je de beste hardloopschoenen koopt, dit om blessures te voorkomen!

2. Roeien

Elke sportschool heeft wel een roeimachine of een roei-ergometer. Deze vorm van cardio is een van onze favorieten aangezien het zorgt voor een goede training voor je boven en onder lichaam. Tijdens het eerste gedeelte van de beweging train je vooral je onderlichaam en bij het tweede gedeelte vooral je bovenlichaam. Ook is het makkelijk om wat extra uitdaging aan deze oefening toe te voegen aangezien je de weerstand kunt verstellen waardoor je een intensievere workout zal hebben.

3. Power ropes

Power ropes zijn ideaal voor een betere conditie, kracht en explosiviteit. Misschien heb je deze wel eens gezien in je sportschool. Een power rope is namelijk een dik, zwaar touw van zo’n 10 tot 15 meter land. Dit touw wordt vervolgens vaak om een paal of pilaar heen geslagen waardoor je twee gelijke helften over zal houden. Wanneer je beide uiteindes vervolgens vastpakt kun je verschillende oefeningen doen. Denk hierbij aan double of alternating waves of slams.

4. Traplopen / Stepmill

Als je 5 jaar geleden een willekeurige sportschool in zou lopen zou de kans klein zijn dat je een step mill of stapmolen tegen het lijf zou lopen. Gelukkig zien we deze cardio machines tegenwoordig in steeds meer sportscholen terugkomen. Gelukkig maar aangezien het een fantastische manier van cardio is. Doordat je tijdens het traplopen met zwaartekracht werkt is het intensiever dan een stukje wandelen. Bovendien kan je deze cardiovasculaire oefening zelf moeilijker maken door bijvoorbeeld een tree over te slaan. Dit zal er niet alleen voor zorgen dat de oefening moeilijker wordt, ook zal het je bilspieren en bovenbenen extra aan het werk zetten.

5. Boksen

Boksen of kickboksen is een fantastische cardio oefening. Het leuke van boksen is dat het enorm divers is. Zo kan je sparren met een tegenstander, trainen op een bokszak of schaduwboksen. Bovendien train je tijdens het boksen je hele lichaam. Op zoek naar een echte uitdaging? Ga dan schaduwboksen met een paar lichte dumbbells in je handen!

6. Crosstrainer

De crosstrainer is misschien wel een van de populairste cardio apparaten in menig sportschool. En dat is niet voor niets! Het mooie van deze vorm van cardiotraining is dat je het hele lichaam er mee traint. Ook kan je makkelijk de weerstand verhogen waardoor je de intensiteit van je training makkelijk kan opschroeven. Hierdoor werk je naast je conditie ook aan je kracht.

7. Touwtje springen

Als er een cardio oefening is die niet mag ontbreken aan deze lijst dan is het wel touwtje springen! Noem een willekeurige boksfilm op en de kans is groot dat er een scene in zit waar je iemand ziet touwtje springen. Je vraagt je misschien af: “waarom is deze vorm van cardio nou zo populair?” Het antwoord daarop luidt als volgt: Met touwtjespringen of skipping rope in het Engels werk je niet alleen aan je conditie maar ook verbeter je je explosiviteit en balans.


Mijn naam is Remco Hazenwerf, 24 jaar en auteur op Fitcode.nl. In het dagelijks leven ben ik eigenaar van een personal trainers bedrijf. Je kan van mij artikelen verwachten over alles wat met fitness en fitness artikelen te maken heeft. Heb je een vraag of feedback over mijn content? Dan kan je mij een berichtje sturen op mijn Linkedin profiel.

You might also like

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>