Cardio op lege maag: Zorgt dit voor meer vetverbranding of juist niet?

Cardio op lege maag – ook wel fasted cardio genoemd- is iets wat nog steeds vaak gedaan wordt. Misschien dat je het zelf ook wel is gedaan hebt: ’s ochtends voor het ontbijt even een rondje hardlopen of fietsen.

De reden dat sporters cardio voor het ontbijt doen is niet omdat ze graag vroeg uit bed zijn. Nee, cardio op lege maag zou ervoor moeten zorgen dat je meer vet zal gaan verbranden tijdens het hardlopen. Waarom? Doordat je nog geen voeding in je systeem hebt zal het lichaam lichaamsvet moeten aanspreken als energiebron. Dit zou dan moet leiden tot meer vetverlies.

Maar is dit ook echt zo? Wij trekken altijd alles in twijfel en ook deze claim zullen we in twijfel trekken. In dit artikel lees je of cardio op lege maag zorgt voor meer vetverbranding of juist niet!

Vet verlies, hoe werkt dat eigenlijk?

Laten we beginnen bij de basis: Hoe werkt vet verlies eigenlijk precies? Het antwoord hierop is best simpel. Wanneer jij ervoor zorgt dat je minder calorieën binnen krijgt dan dat je verbrandt zal je gewicht verliezen. Dit wordt een negatieve energie balans genoemd.

Door ervoor te zorgen dat je minder energie binnen krijgt komt je lichaam dus energie tekort. Dit tekort zal aangevuld moeten worden aangezien je lichaam brandstof nodig heeft.

Dit kan je lichaam doen door verschillende ‘voorraden’ in je lichaam uit te putten. Vet is daar waarschijnlijk de bekendste van, echter is dit niet de eerste bron die je lichaam gebruikt.

Wanneer jij in een energie tekort verkeerd zal je lichaam eerst koolhydraten opgeslagen in de vorm van glycogeen gaan gebruiken. Deze vormen namelijk een ontzettend snelle vorm van brandstof.

Naast vet en koolhydraten kan je lichaam ook spierweefsel afbreken om extra energie te leveren. Dit is uiteraard iets wat je niet wilt.

Waarom meer vet verlies door cardio op een lege maag?

Natuurlijk komt elke claim of uitspraak ergens vandaan. Ook bij deze claim is dat het geval. De theorie achter het meer vet verbranden op lege maag heeft namelijk te maken met de energiebronnen die we hierboven hebben toegelicht.

Wanneer je lichaam een tekort heeft aan energie is vet nooit de eerste keus. Je lichaam zal altijd eerst glycogeen voorraden gaan uitputten omdat deze veel minder zuurstof vereisen. Hierdoor is het dus makkelijk en sneller.Pas als al deze voorraden op zijn zal je lichaam vet of spieren gaan verbranden.

Glycogeen haal je uit voeding. Wanneer jij een hele nacht geslapen hebt betekent dit dat je al een tijd niet gegeten hebt. Hierdoor zouden glycogeen voorraden minder groot moeten zijn waardoor je lichaam sneller vet zal gaan aanspreken.

Wat zegt de wetenschap hierover?

Bovenstaand verhaal klinkt misschien best logisch, is het echter wel de waarheid?

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar deze fabel. Uit een recent onderzoek waar twee groepen getest werden, is naar voren gekomen dat het doen van cardio op lege maag niet voor significant meer vetverlies zorgt dan cardio wanneer je gegeten hebt.

De ene groep kreeg wel eten voor het ontbijt en de andere niet. Uiteindelijk bleek dat beide groepen evenveel vet verloren. De groep die cardio op lege maag deed, was dus niet meer vet verloren dan de groep die wel gewoon at. (bron)

Daarnaast werd er ook nog een ander onderzoek uitgevoerd. Hierbij keken onderzoekers gedurende vier weken naar het verschil in lichaamssamenstelling van 20 vrouwen. Hierbij deed een gedeelte cardio op lege maag en een gedeelte met een ontbijtshake.

Verder kregen beiden groepen hetzelfde dieet voorgeschreven en verkeerde ze allebei in een negatieve energiebalans.

Na vier weken kwam er een opvallende conclusie naar voren. Beide groepen waren vet verlopen. Toch was er geen significant verschil te zien in vet verlies tussen beide groepen.


These findings indicate that body composition changes associated with aerobic exercise in conjunction with a hypocaloric diet are similar regardless whether or not an individual is fasted prior to training.

Zorgt cardio op lege maag voor meer vet verlies?

Cardio op lege maag zorgt er dus niet voor dat je meer vet gaat verbranden dan wanneer je wel gegeten hebt. Uiteindelijk komt het allemaal neer op het creëren van een energie tekort. Eet jij minder calorieën dan je verbrand? Dan zul je afvallen

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>