Cheat Day: Waarom wij geen voorstander zijn van Cheat Meals!

Als jij fanatiek bezig bent met het volgen van een dieet heb je vast wel eens gehoord van een cheat day of cheat meals. De één zegt dat dit je kan helpen bij het afvallen waar de andere juist beweert dat je er niks aan hebt.

In dit artikel gaan we dieper in op dit onderwerp. Hoe effectief is een cheat meal of cheat day nou eigenlijk en is het de moeite waard of saboteert het juist je afvalproces?

Wat is een Cheat Day of Cheat Meal?

Laten we beginnen bij het begin; wat is een cheat day eigenlijk precies en wat is de betekenis? Zoals de naam al doet vermoeden is een cheat day of meal een dag / maaltijd waarbij je alles eet wat je wilt.

Op deze dag of tijdens deze maaltijd houd je jezelf dus niet aan het voedingsplan dat je volgt. Daarentegen geef je jezelf over aan je cravings en eet je precies waar je zelf trek in hebt.

Denk hierbij aan een lekkere pizza, grote bak ijs of een bak met lekkere nootjes.

Hierbij maken we onderscheid tussen een cheat day, waarbij je één dag alles eet wat je wilt en een Cheat Meal (hierbij eet je slechts één maaltijd wat je wilt).

De valkuil van een cheat day

De letterlijke vertaling van het woord cheaten is dat je vals speelt of bepaalde regels overtreedt. Je doet dus iets wat niet mag.

Een cheat day of cheat meal wordt vaak gezien als een beloning van een flinke periode af zien. Je hebt jezelf bijvoorbeeld één week lang aan je voedingsplan gehouden en geeft jezelf vervolgens wat ruimte om even los te gaan.

Met deze instelling is in principe niks mis aangezien het goed is jezelf op z’n tijd even te kietelen. Toch kan een flinke cheat day of cheat meal flinke invloed uitoefenen op je resultaat.

Energie balans is leidend

Een tijdje geleden schreven we een artikel over de energiebalans en hoe belangrijk deze is. De energiebalans heeft een ongelooflijke grote invloed op jouw resultaten. Krijg jij namelijk teveel energie binnen, dan zul je aan komen. Wanneer je juist te weinig energie binnenkrijgt val je af. Zo simpel is het.

Hierbij is het altijd verstandig om dit niet per dag te bekijken maar op wekelijkse basis. Dit betekent dat je kijkt hoeveel calorieën jij over 7 dagen gemiddeld binnen krijgt.

Wanneer je bijvoorbeeld één dag iets te veel hebt gegeten kan je dit makkelijk compenseren door de volgende dag iets minder te eten.

Het probleem van een cheat day

Nu je weet hoe belangrijk de energiebalans is gaan we door naar de grootste valkuil van een cheat day of een cheat meal.

Wanneer jij slechts één moment per week hebt waarin je iets eet waar je echt trek in hebt is de kans groot dat je heel snel veel te veel gaat eten.

Je bent namelijk een week lang elke dag hartstikke gezond aan het eten en kijkt ontzettend uit naar je ‘cheat meal‘. Onbewust ben je dus continu bezig met je cheat day. Wanneer het eenmaal zo ver is, is de kans groot dat je dan ook helemaal los gaat aangezien je zo erg gefixeerd bent op deze cheat day.

Een slechte dag kan een hele week te niet doen

Afbeeldingsresultaat voor Weight Loss calories during the weekend

We hebben je eerder uitgelegd dat je de calorieën die je binnen krijgt altijd per week moet bekijken. Als jij over één hele week gezien minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt zul je afvallen.

Echter, zoals in bovenstaande afbeelding te zien is kan dit best riskant zijn. Zo kan je bijvoorbeeld 5 dagen super gezond eten en dit verpesten op één of twee dagen in het weekend.

Dit is natuurlijk ontzettend zonde aangezien je de hele week je best hebt gedaan en uiteindelijk geen resultaat zult behalen.

Waarom wil je cheaten?

Als jij het gevoel hebt dat je een cheat day of een cheat meal nodig hebt om jezelf te belonen is het misschien een goed idee om jezelf af te vragen hoe dit komt.

Leg je jezelf bijvoorbeeld te veel restricties op of ben je misschien wel te streng voor jezelf? Het beste dieet in de wereld is niks waar als je het niet vol kan houden.

Om die reden is het altijd belangrijk om van te voren realistische afspraken met jezelf te maken. Zet doelen die haalbaar zijn en ga niet een voedingsplan volgen waarbij je 8 keer per dag hetzelfde moet eten waardoor je op zondag zoveel behoefte hebt aan cheat day dat je er bang van wordt.

Zitten er ook voordelen aan een cheat day?

We zijn tot nu toe enorm negatief geweest over cheat days en cheat meals. Toch zijn er sommige omstandigheden waarbij cheat days wel van toegevoegde waarde kunnen zijn.

Echter zouden we dit niet echt cheatdays willen noemen maar eerder ‘Refeed days’.

Deze ‘Refeed Days’ kunnen je vooral helpen als je aan het afvallen of aan het droog trainen bent. Tijdens deze periode zit je namelijk in een calorie tekort waarbij je minder energie binnenkrijgt dan je lichaam verbrandt.

Dit betekent vaak ook dat je minder koolhydraten binnenkrijgt dan normaal. Hierdoor zullen na verloop van tijd je glycogeen voorraden leeg raken. Dit merk je vooral in je kracht. Je zal merken dat het steeds moeilijker wordt om de gewichten te doen die je voorheen altijd deed.

Door één keer in de zoveel tijd een refeed dag te houden waarbij je enorm veel koolhydraten binnenkrijgt kan je dit verminderen. Door deze spike in koolhydraten zullen de glycogeen voorraden namelijk weer aangevuld worden waardoor je weer extra kracht zal ervaren.

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>