Concentration Curls: Uitleg, techniek en tips + video!

De concentration curl is een ideale isolatie oefening voor het trainen van je biceps. Deze oefening voer je normaal gesproken unilateraal uit, dit betekent dat je de oefening eerst met je linker en vervolgens met je rechter arm uitvoert. Bovendien is het zo dat deze oefening zowel zittend als staand uit te voeren is.

Waar oefeningn als de barbell curl vooral gebruikt worden om de biceps in het algemeen te trainen zorgt de concentration curl meer voor een 'bicep peak'. Zo train je bij deze oefening vooral de korte kop van je biceps.

In dit artikel gaan we je wat meer vertellen over deze oefening.

Hoe zorg je bijvoorbeeld voor een correcte uitvoering zodat je het meeste resultaat uit de oefening haalt? Wat zijn veel gemaakte fouten? Hoe word je sterker? Je leest het hieronder!

  • Primaire Spiergroep: Biceps
  • Secundaire spiergroepen: Onderarmen
  • Oefening type:  Isolatie Oefening
  • Benodigdheden: Dumbbell
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Uitvoering / Uitleg ​Concentration Curl

  1. Ga zitten op een bankje en plaats je voeten iets breder dan schouderbreedte.
  2. Pak een dumbbell waarmee je de oefening wil gaan uitvoeren.
  3. Leg je elleboog aan de binnenkant van je bovenbeen ( net iets boven de knie)
  4. De begin positie van deze oefening is een gestrekte arm
  5. Curl het gewicht omhoog tot schouderhoogte
  6. Houd je dumbbell bovenin even vast en probeer je biceps samen te knijpen
  7. Laat het gewicht vervolgens gecontroleerd terugzakken.
  8. Voer dit uit tot je het gewenste aantal herhalingen bereikt hebt.

Tips ​Concentration Curl

  • Probeer je elleboog op dezelfde plek te houden gedurende de oefening.
  • Begin altijd met je zwakste arm.
  • Houd je bovenlichaam in dezelfde positie.
  • Focus op uitvoering niet gewicht

Welke spieren train je met de ​​Concentration Curl?

Bron: Youtube

De biceps bestaan uit drie verschillende spieren: de lange kop, korte kop en de brachialis. De brachialis is een spier die je vooral traint met oefeningen als hammer curls. De long head kan je trainen met een oefening als de barbell of dumbell curl. De concentration curl focust zich voornamelijk op de korte kop.

Door concentration curls uit te voeren kan je goed de focus leggen op de korte kop van je biceps. Dit gedeelte van je biceps zorgt ervoor dat je een zogenaamde 'bicep peak' krijgt als je deze spier goed en effectief traint.

Naast de korte kop van je bicep zal de concentration curl ook de nodige inspanning van je onderarmen vereisen. Hierdoor pak je ook deze spier gedeeltelijk mee.

Waarom de concentration Curl uitvoeren??

Bron: Youtube

Goed, je weet nu dus dat de concentration curl een goede oefening is voor het trainen van de korte kop van je biceps. Wat is nog een reden om deze oefening toe te voegen aan je schema?

Nou, wellicht dat we je met deze twee bovenstaande onderzoeken kunnen overtuigen. Volgens een onderzoek van ACE en SuppVersity zorgt de concentration curl veruit voor de meeste spieractivatie in de biceps in vergelijking met andere biceps oefeningen.

Volgens de onderzoekers komt dit vooral doordat je de bovenarm strak tegen je been drukt. Hierdoor moet je echt alle kracht uit je bicep halen en is het veel minder makkelijk om te smokkelen.

Bovendien is het zo dat je bij deze oefening amper je voorste schouder spieren kan gebruiken. Een veelgemaakte fout bij het trainen van de biceps is dat men onbewust te veel hun schouder spieren laten helpen bij het uitvoeren van de oefening.

Voordelen  concentration Curl

 

  • Ideaal voor het kweken van een indrukwekkende 'bicep peak'
  • Laat hogere spieractivatie zien in de biceps dan andere oefeningen
  • Wanneer goed uitgevoerd zorgt deze oefening voor een enorme spierpomp


HET PLAN VOOR EEN FIT LICHAAM!

✔️Vet verliezen ✔️ Spiermassa opbouwen ✔️ Fitter worden

➤ Alle essentiële kennis over sport, voeding en gezondheid in toegankelijk en praktische taal. Inclusief concreet stappenplan.

➤ Praktische middelen en tools afgestemd op jouw persoonlijke situatie. Plus handige applicatie om direct mee aan de slag te gaan.

➤ Toegang tot FIT-Community van meer dan 15.000 gelijkgestemden, voor advies en motivatie.

Chin Up: Uitleg, techniek en tips + video!
Skull Crushers: Uitleg, techniek en tips + video!
Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>