Team Fitcode
  • Home
  • /
  • Lifestyle
  • /
  • De Voor- en Nadelen van Medicinale Cannabis voor Sporters

Medicinale wiet en sport? Gaat dat samen? Nou en of, maar wel met mate. Cannabis bevat namelijk stoffen die onze sportprestaties kunnen verbeteren, maar ook de motoriek kunnen belemmeren. In dit artikel geven we je tips over waar je op moet letten als je medicinale cannabis overweegt in combinatie met sport.

CBD en THC

Waar je zou verwachten dat THC als high-makende stof geen voordelen heeft voor sporters, heb je het mis. Het is waar dat THC in medicinale wiet bedwelmd, maar het heeft ook voordelen. Zo is bewezen dat het pijn reduceert en spasmen weg kan nemen. Daarom wordt medicinale wiet in uitzonderlijke gevallen ook voorgeschreven door artsen. CBD, een andere prominente stof in wiet, heeft andere eigenschappen. Zo is het een ontstekingsremmende stof en kan het spierontspannend werken. Het gebruik van CBD is vooral populair bij vecht- en krachtsport. Voormalig MMA-wereldkampioen Bas Rutten, UFC vechter Nate Diaz en grote namen in de MMA als Hans Molenkamp, Rampage Jackson, Daniel Cormier en Conor McGregor gebruiken CBD voor spierherstel.

Medicinale Wiet en Sport

Of je nu krachtsport, yoga of thai boxing doet: de ontstekingsremmende eigenschappen van CBD kunnen je spieren sneller helpen herstellen. Je hoeft er geen wiet voor te roken om er profijt uit te halen. Roken is juist schadelijk voor de longen en ondermijnt de conditie. Dat is dus niet wenselijk. In de sportschool zijn daarom alternatieven meer in trek. CBD olie is bijvoorbeeld heel populair. Dat is een voedingssupplement dat je praktisch overal kunt kopen. Het wordt bereid uit hennep; een neefje van wiet en bevat geen high-makende stoffen. Zo’n olie wordt dan onder de tong gedruppeld waardoor CBD in de bloedsomloop terecht komt. 

Een ander type olie is wietolie. In de bereidingswijze lijkt het op CBD olie, maar er is een groot verschil. Wietolie wordt namelijk van wiet gemaakt en kan dus zowel THC als CBD bevatten. De hoeveelheid is dan niet gecontroleerd en afhankelijk van de soort wiet en de methode van extractie. Hoewel je wietolie kunt maken voor eigen gebruik, is het niet toegestaan om het te verkopen. Dus je zal met online instructies die je bijvoorbeeld op de website Wiet-Info kunt vinden, het zelf moeten maken.

Bij blessures kan een combinatie van THC en CBD uitkomst bieden. De pijnremmende eigenschappen van de ene stof in combinatie met de ontstekingsremmende functie van de andere kunnen je lichaam helpen om de blessure te genezen zonder te veel ongemak.

Het Belang van een Goede Nachtrust

THC kan je ook helpen slapen. Slaap is de nummer één manier om spierherstel te bespoedigen. Bovendien krijgt je brein de gelegenheid om je bewegingen in detail na te bootsen, waardoor je welke sport dan ook kunt raffineren. Maar THC zorgt er ook voor dat de kwaliteit van slaap achteruit gaat. Je kunt dus beter niet high worden vlak voor het slapen gaan. In plaats daarvan kun je kiezen voor THC-arme maar CBD-rijke cannabis. De spierontspannende en ontstekingsremmende eigenschappen van CBD zijn juist heel goed om je ‘s nachts bij te staan. Verder heeft CBD een regulerende werking op het stresshormoon cortisol en op de katabolische hormonen, waardoor spiermassa minder snel wordt afgebroken. Zo kun je herstel bespoedigen en de volgende dag er weer tegenaan! 

Heeft Medicinale Cannabis ook nadelen?

CBD heeft voor zover bekend geen nadelige bijwerkingen. Maar THC wel. Daarom is CBD olie ook zo populair in de sportschool. THC kan het korte termijn geheugen aantasten. Vooral bij veelvuldig gebruik en vlak voor het slapen gaan. Toch is het niet allemaal link. In 2017 publiceerde het blad Nature Medicine een artikel over een onderzoek naar de cognitieve functies in oude muizen. Het blijkt dat regelmatige, lage doseringen THC helpen om de gedachten processen beter hun best te laten doen. Dit wordt ook wel THC microdosing genoemd. Het zou je in potentie in de flow van de workout kunnen houden, maar er is meer onderzoek nodig op dit gebied.

Zoals gezegd is het niet verstandig om wiet te roken. Hoewel vapen een stuk beter is omdat je daarmee geen stoffen verbrandt maar verdampt, is het raadzaam om je longen helemaal niet te belasten als topsporter. Alternatieven als cannabis edibles zijn dus een betere optie. Ook is het geen goed idee om THC-rijke medicinale cannabis te consumeren vlak vóór de workout. THC kan namelijk de motoriek en de reactietijd nadelig beïnvloeden en als je een dikke deadlift boven je hoofd hebt hangen, is dat het laatste wat je wilt. Je kunt het dus beter ná de workout gebruiken als herstel.

About the Author Team Fitcode


Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>