Eerst Krachttraining of eerst Cardio? Ontdek hier de beste methode!

Een vraag die we vaak terug zien komen is: “Moet ik eerst cardio of eerst krachttraining doen?”. Veel sporters twijfelen over de juiste volgorde. Wat is het beste en hoe behaal je optimaal resultaat? In dit artikel ontdek je het antwoord!

De volgorde van krachttraining en cardio is afhankelijk van het trainingsdoel en andere factoren. Als jij graag spiermassa wilt ontwikkelen kun je het beste eerst krachttraining doen en daarna cardio. Voor de vetverbranding kun je ook het beste eerste kracht trainen en daarna cardio. Voor uithoudingsvermogen kun je beter eerst cardio doen.

Het verschil tussen cardio en krachttraining

Voor we beginnen lijkt het ons goed om je even duidelijk het verschill tusen kracht en cardio uit te leggen. Cardio staat voor cardiovasculaire training en is een duursport waarmee je je conditie kan verbeteren. Hierbij gaat het dus om cardio oefeningen waarbij je op redelijke intensiteit voor een langere tijd beweegt. Voorbeelden hiervan zijn fietsen, zwemmen of voetballen.

Krachttraining daarentegen focust zich meer op het ontwikkelen van je spieren. Door je spieren continu uit te dagen met zwaardere gewichten dwing je het lichaam om spiermassa op te bouwen. Bij krachttraining duren de trainingen vaak minder lang en hoef je ook niet continu te bewegen. Het doel is om je spieren zo efficiënt mogelijke groeiprikkels te geven.

Cardio en Krachttraining combineren

Wanneer we het hebben over krachttraining en cardio is het belangrijk om te kijken naar de energie die je lichaam heeft opgeslagen en de mate waarin je spieren vermoeid zijn.

Als jij bijvoorbeeld net een zware leg day achter de rug hebt, zal je een stuk minder goed presteren wanneer je daarna nog is een zware cardio training gaat doen. Hierdoor vergroot je de kans op blessures. Dit geldt overigens ook als je eerst een zware cardio sessie doet. Je zult gelijk de invloed hiervan merken en dus minder sterk zijn.

Kortom betekent dit dus dat het een altijd invloed zal hebben op het ander. Idealiter doe je krachttraining en cardio dus niet op dezelfde dag maar doe je dit op verschillende dagen. Op deze manier kan je meer energie leveren voor beide inspanningen waardoor je beter en met meer focus kan trainen. Dit is echter lang niet altijd even praktisch aangezien dit ook een hoop extra tijd kost. Om die reden zullen de meeste sporters kracht en cardio op een trainingsdag combineren. Op de vraag: “Moet ik eerst cardio of eerst kracht doen?” is helaas niet echt een eenduidig antwoord te geven. Dit komt door de complexiteit van het onderwerp en door het feit dat nog te weinig bekend is binnen de wetenschappelijke literatuur.

Waarom kracht en cardio combineren?

Nu vraag je jezelf misschien af: “Waarom zou ik kracht en cardio eigenlijk combineren?”. Het antwoord hierop is best simpel. Je combineert namelijk het beste van twee wereld.

Cardio is namelijk een geweldig middel om vet te verbranden en Kracht zorgt ervoor dat je spiermassa opbouwd. De combinatie van deze twee zal resulteren in meer spierkracht, vetvrije massa, betere conditie en een lager vetpercentage (mits je voeding helemaal in orde is). De combinatie is dus ideaal voor mensen die graag atletisch willen worden. Heb jij echter een specifiek doel als krachttoename, vetverlies of uithoudingsvermogen? Dan kan het in sommige gevallen verstandiger zijn om te kiezen voor een van beide.

Kracht voor cardio

Als jij graag gespierder en sterker wilt worden is het beter om eerst krachttraining te doen. Je wilt namelijk niet te veel energie kwijt zijn voor je begint aan je zware training aangezien je de spieren een optimale trainingsprikkel wilt geven. Wanneer jij eerst een halfuur gaat hardlopen zullen jouw spieren al vermoeid zijn waardoor je niet in staat bent om ze te voorzien van een optimale trainingsprikkel.

Ook als jij vet wilt verbranden kan je beter beginnen met krachttraining. Als jij namelijk aan het droog trainen bent heb je waarschijnlijk al minder energie dan normaal. Het tillen van zware gewichten zal dus al moeilijk zijn, laat staan als je nog een flinke cardio sessie van te voren doet.

Het is overigens aan te raden om elke kracht sessie te beginnen met een korte warming up cardio sessie van zo’n 5 tot 10 minuten. Dit doe je om blessures te voorkomen.

Cardio voor kracht

Wil jij graag je uithoudingsvermogen verbeteren? Begin dan met cardio voor je krachttraining. Inprincipe geldt hier hetzelfde als bij bovenstaande alinea.

Als je een lange cardio sessie voor de boeg hebt wil je niet dat je spieren al vermoeid zijn door de krachttraining die je eerder deed. Doe je dit wel dan zal je merken dat je minder ver kan hardlopen omdat je spieren moe zijn. Niet alleen heeft dit negatieve gevolgen voor je prestaties, het vergroot ook de kans op blessures.

Hoe vaak cardio?

Laten we ook even kijken naar de frequentie van de cardio. Hoe vaak moet je cardio doen voor optimaal resultaat? Ook op deze vraag is helaas geen eenduidig antwoord te geven. Dit is namelijk volledig afhankelijk van jouw persoonlijke doelstellingen. Als jij graag wilt afvallen zal je wat meer cardio moeten doen dan wanneer je wilt aankomen. Voor het kweken van spiermassa is het bovendien verstandig om niet te vaak cardio te doen aangezien het invloed kan hebben op je herstel. Kijk dus goed naar wat past bij jouw doelstellingen en levensstijl

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>