Eiwitshake als ontbijt: Een goed idee of toch niet?

Een eiwitshake drinken als ontbijt: is dit eigenlijk een goed idee of kun je dit beter niet doen? 

Voor vele krachtsporters begint de dag met een eiwitshake. Een goede manier om direct wat eiwitten binnen te krijgen en bovendien ontzettend makkelijk.

Maar is dit eigenlijk wel een slim idee? Een eiwitshake als ontbijt is dat gezond of juist niet? In dit artikel vertellen we je alles over het nemen van eiwitshake als ontbijt. 


Een eiwitshake is niks magisch

Voor we verder gaan met dit artikel willen we je graag eerst even wat achtergrondinformatie geven. Een eiwitshake is namelijk niks meer dan een simpele manier om eiwitten binnen te krijgen.

Helaas bestaan er veel fabels over eiwitshakes en wordt er soms net gedaan alsof een eiwitshake iets magisch zou zijn. Dit is niet het geval.

Een eiwitshake is niks meer dan een drankje dat rijk is aan proteïne. Dit drankje drink je gemakkelijk weg en geeft je dus de mogelijkheid om in 1 klap een flinke dosis eiwitten binnen te krijgen.  


Wat zijn de voordelen van een eiwitshake als ontbijt?

Goed, nu je weet dat een eiwitshake in de basis niks meer is dan een flinke dosis eiwitten in vloeibare vorm gaan we door met de hoofdvraag van dit artikel: is een eiwitshake als ontbijt gezond?

Om antwoord te geven op deze vraag kijken we eerst de verschillende voordelen van een eiwitshake als ontbijt of vroeg in de ochtend.  Wat ons betreft zijn dit de belangrijkste voordelen:

1. Gemak

Het grootste voordeel van een eiwitshake als ontbijt? Gemak! Laten we eerlijk zijn: de ochtenden kunnen soms hectisch en chaotisch zijn. Er zijn maar weinig mensen die in de ochtend teveel tijd hebben.

Om deze reden kan een eiwitshake als ontbijt een ontzettend makkelijk en gezond alternatief zijn voor je standaard ontbijt. Je gooit simpelweg wat eiwitpoeder in een shake, voegt hier eventueel nog iets aan toe en je bent ready to go.

Gemak is wat ons betreft dan ook een van de grootste voordelen van een eiwitshake als ontbijt. Binnen 1 minuut drink je een heerlijke shake die je voorziet van een flinke dosis eiwitten. 

2. Je begint je dag met een flinke dosis eiwitten

Voor veel krachtsporters is het binnenkrijgen van voldoende eiwitten een flinke opgave. Hoeveel eiwitten per dag jij precies nodig hebt, hangt van veel variabelen af. 

Over het algemeen is de richtlijn voor krachtsporters om zo'n 1.8 tot 2.2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht binnen te krijgen.  Dit is een flinke hoeveelheid en veel sporters hebben dan ook moeite om deze aantallen te halen.

Wanneer jij de dag begint met een eiwitshake zul jij direct een flinke hoeveelheid eiwitten binnen krijgen. Dit vergroot de kans dat jij de totale dagelijkse hoeveelheid eiwitten gaat halen natuurlijk aanzienlijk.

Helemaal wanneer je 2 scoops eiwitpoeder neemt, ben je waarschijnlijk al op een groot gedeelte van je dagelijkse behoefte. Kortom, een kickstart van je dag! 

3. Een eiwitrijk ontbijt zorgt voor een langer verzadigd gevoel

Herken je dat gevoel dat je net je ontbijt achter de kiezen hebt en voor de pauze van 10 uur alweer honger hebt? Met een eiwitshake als ontbijt kan dit verleden tijd zijn.

Een eiwitrijk ontbijt kan namelijk helpen bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel waardoor symptomen van een lage bloedsuikerspiegel verminderd worden. Honger is hier een van de belangrijkste symptomen van. (bron)

4. Gemakkelijk te combineren

Wat we zelf heel fijn vinden is dat een eiwitshake ontzettend makkelijk te combineren is met andere voedingsmiddelen. Zelf eten we ons eiwitpoeder vaak in combinatie met havermout en bijvoorbeeld blauwe bessen.

Je kunt er ook voor kiezen om je eiwitshake te transformeren in een heerlijke smoothie. Hierbij combineer je de eiwitshake bijvoorbeeld met fruit waardoor je direct wat extra vitamines binnenkrijgt.

Helemaal in de ochtend vinden wij het heerlijk om de dag te beginnen met een gezonde maaltijd die rijk is aan voedingsstoffen, met een eiwitshake lukt dit zeker.


Eiwitshake als ontbijt en afvallen

Kan een eiwitshake als ontbijt helpen bij het afvallen? Ook dit is een vraag die we regelmatig terug zien komen. Het antwoord is best complex, maar hieronder proberen we dit op een zo'n simpel mogelijke manier uiteen te zetten.

Allereerst is het goed om te vermelden dat een eiwitrijk dieet ontzettend veel voordelen biedt en zeker kan helpen bij het afvallen. De belangrijkste voordelen van een hoge eiwitinname zijn:

  • Een hoge eiwitinname kan je stofwisseling versnellen (bron)
  • Eiwitten kunnen honger onderdrukken (bron)
  • Eiwitten zorgen voor een langer verzadigd gevoel dan andere micronutriënten (bron)

Eiwitten kunnen dus zeker helpen bij het afvallen. Dit zegt echter natuurlijk nog niet zoveel als het specifieke effect van een eiwitshake als ontbijt.

Een eiwitshake als ontbijt doet in principe niks magisch voor het afvallen. Wel helpt het je natuurlijk om gelijk een flinke dosis eiwitten binnen te krijgen waardoor je algehele eiwitinname stijgt. Een hoge eiwitinname brengt daarmee weer verschillende voordelen voor het afvallen.

Uiteindelijk komt het vooral neer op persoonlijke voorkeur. Als een eiwitshake als ontbijt jouw helpt je eiwitinname / behoefte te behalen dan kan het je zeker helpen bij het afvallen. 


Conclusie: 

Goed, dat was hem dan! Zoals je hierboven hebt kunnen lezen kan het zeker een slim idee zijn om een eiwitshake als ontbijt te nemen. Of dit ook voor jou een goed idee is, hangt af van je persoonlijke voorkeuren.

Goed om te vermelden is dat een eiwitshake als ontbijt niks magisch gaat doen. Een eiwitshake is in de basis niks meer dan een eiwitrijk drankje.

Het grootste voordeel van een eiwitshake als ontbijt zit hem wat ons betreft in het gemak. In de ochtend hebben de meeste mensen weinig tijd om een gezond ontbijt te maken. Een eiwitshake is hierbij natuurlijk een uitkomst omdat je binnen een minuut een gezonde maaltijd hebt.

Verder zorgt een eiwitshake als ontbijt ervoor dat je de dag begint met een flinke hoeveelheid eiwitten. Als kracht sporter heb je op dagelijkse basis flink wat eiwitten nodig en het kan soms best lastig zijn deze aantallen te halen. Met een eiwitshake als ontbijt wordt dit een stuk makkelijker.

Kortom, als een eiwitshake in de ochtend je helpt je dagelijkse behoeftes te halen en je het fijn vindt? Dan is het zeker een goed idee! We zijn benieuwd naar jullie mening over dit onderwerp. Mocht je vragen hebben, laat deze dan zeker achter!


Over de schrijver Team Fitcode

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Andere bekeken ook:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

De Slimste Persoon in je sportschool worden?
De Fitcode Nieuwsbrief is alles wat je nodig hebt! Ontvang wekelijks de beste tips, nieuwste onderzoeken en nog veel meer.

>