april 29

0 comments

Energiebalans

Energiebalans: Hoe werkt dit precies en waarom is het zo belangrijk?

  • Home
  • >
  • Voedingstips
  • >
  • Energiebalans: Hoe werkt dit precies en waarom is het zo belangrijk?

By Team Fitcode

april 29, 2020


De energiebalans speelt een grote rol in ons dagelijks leven, we namelijk eten niet alleen omdat het soms fijn is om jezelf vol te proppen totdat je misselijk bent.

We eten omdat je lichaam het daadwerkelijk nodig heeft. Je lichaam verbruikt energie, en door te eten geef je je lichaam deze benodigde energie. Net als een auto die benzine nodig heeft om te kunnen rijden.

In dit artikel leggen we je precies uit hoe de energiebalans werkt en waarom deze balans zoveel invloed uitoefent op je resultaat.

Wat is de Energie Balans precies?

De energie balans is ontzettend belangrijk voor een mens. Eten en drinken geeft ons lichaam energie. Deze energie gebruikt het lichaam om je bijvoorbeeld warm te houden, eten te verteren en om te bewegen.

De Energie Balans is het concept tussen de hoeveelheid energie die je dagelijks tot je neemt en de hoeveelheid energie die je verbrandt.

In principe kunnen zijn er verschillende scenario's mogelijk als we kijken naar de inname van energie.

Energie Balans

We spreken van een Energie Balans als er een balans is tussen de hoeveelheid energie die je uit voeding haalt en de hoeveelheid energie die je lichaam verbruikt.

In dit geval zal je lichaamsgewicht hetzelfde blijven. Je eet namelijk niet meer dan je lichaam nodig heeft waardoor het lichaam geen extra reserves hoeft op te
slaan.

Positieve Energie Balans

Dit scenario wordt ook wel een calorieoverschot genoemd. Hierbij krijgt je lichaam meer energie (calorieën) binnen dan het verbruikt. Deze extra energie zal je lichaam opslaan (als vet) om dit op een later moment te gebruiken waardoor je gewicht zal gaan toenemen.

Negatieve Energie Balans

Je lichaam bevindt zich in een calorietekort wanneer je minder energie binnenkrijgt dan je verbruikt. Om het lichaam toch te voorzien van energie zal je lichaam vetreserves gaan aanspreken. Hierdoor zal je lichaamsgewicht afnemen.

Hoe werkt de inname van energie?

Je lichaam heeft energie nodig om te kunnen functioneren, deze energie haalt het lichaam uit voeding. De hoeveelheid energie die een bepaald voedingsproduct levert wordt gemeten en uitgedrukt in kilocalorieën
(kcal)
. Een calorie is dus de meeteenheid voor energie.

Om erachter te komen hoeveel energie een bepaald product bevat kan je simpelweg op de verpakking kijken. Deze hoeveelheid is afhankelijk van de samenstelling van het product. Zo kan het product eiwitten, koolhydraten en vet bevatten. Dit zijn voedingsstoffen die energie leveren. Hierbij levert de een iets meer dan de ander

VoedingsstofCalorieën
1 Gram Eiwit4 Kilocalorieën
1 Gram Koolhydraten4 Kilocalorieën
1 Gram Vetten9 Kilocalorieën

Zoals je ziet levert 1 gram vet meer calorieën op dan een gram koolhydraten of vetten. Producten met veel vetten leveren hierdoor al snel meer calorieën dan eiwitrijk voedsel bijvoorbeeld.

Hoe werkt de uitgave van energie?

Naast de energie die je lichaam binnenkomt gaat er natuurlijk ook energie uit. De hoeveelheid energie die je verbruikt hangt af van vele verschillende factoren. Wanneer je bijvoorbeeld in de bouw werkt zal je veel
meer calorieën verbranden dan wanneer je op kantoor werkt.

Fysieke activiteit is trouwens niet de enige factor die bepalend is voor je energie verbruik. Andere
factoren die invloed hebben zijn:

  • Je geslacht
  • Leeftijd
  • Lengte
  • Spiermassa
  • Vetmassa

Waarom is de energiebalans zo belangrijk?

In de essentie is afvallen eigenlijk heel simpel. Als jij minder calorieën binnen krijgt dan dat je verbrandt zal je afvallen. Eet jij meer calorieën dan dat je verbrandt? Dan kom je aan. In dit geval zal je buikvet gaan verbranden en je sixpack zal beter zichtbaar gaan worden.

De energiebalans zal ten alle tijden bepalen of gewicht zal verliezen of aan zal komen in gewicht.

In andere woorden, of je aankomt of afvalt hangt niet af van bepaalde voedingskeuzes maar heeft te maken met jouw dagelijks energieverbruik en energie-inname. Dit is ook al meerdere keren aangetoond door wetenschappelijke experimenten:

Professor Mark Haub kreeg het bijvoorbeeld voor elkaar om 13 kilo af te vallen in 10 weken terwijl
hij enkel en alleen Dorito’s, Oreo’s at en af en toe een eiwit shake nam.

Daarnaast was er ook nog John Cisna, hij verloor 25 kilogram en at niks anders dan McDonalds.

Dan heb je ook nog het – misschien wel opvallendste – experiment van Kai Sedgwick die dankzij de McDonalds in de beste shape van zijn leven kwam.

Kai, 34 jaar oud, at McDonald’s als ontbijt, lunch en diner daarnaast volgde hij een strikte trainingsprogramma om zijn spiermassa te vergroten. Zijn doel van dit experiment was om te achterhalen wat voor invloed het hebben van een ongezond dieet zou hebben op het opbouwen van spiermassa. Aan het einde van dit experiment was Kai 2,7 kilogram spiermassa rijker.

Dit zijn op z’n minst opmerkelijke uitkomsten. Helemaal als je jezelf bedenkt hoeveel
moeite bepaalde mensen doen op af te vallen.

Zo verbannen ze bepaalde voedingsproducten bijvoorbeeld compleet uit hun dieet
waardoor ze een ontzettend sterke drang naar dat bepaalde voedingsproduct
creëren.  Dit is natuurlijk nooit lang vol te houden dus verreweg van een duurzame strategie.

Een andere veel gemaakte fout is dat men massaal aan de salades en smoothies gaan. Deze salades en smoothies zijn natuurlijk ontzettend gezond alleen bevatten ze ook vaak veel calorieën waardoor er geen gewicht verloren gaat.

Tuurlijk willen we je hiermee niet aan gaan moedigen om ongezond te eten. Wat we je
alleen willen laten realiseren is dat je nog zo gezond kan eten, zolang jij te veel calorieën binnen krijgt zal je nog steeds een toename in gewicht zien

Gezond Barbecueën, kan dat? 4 Tips!
Hoeveel vezels per dag heb ik nodig?

Team Fitcode

Over Fitcode.nl

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Andere bekeken ook

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Never miss a good story!

 Subscribe to our newsletter to keep up with the latest trends!

>