7 Veel voorkomende Fabeltjes over Afvallen!

Afvallen kan gezien worden als het bewandelen van een weg vol met hobbels en obstakels. Om die reden hebben veel mensen moeite met afvallen.

Het vereist een hoop doorzettingsvermogen en geduld om het afvallen tot een succes te maken.

Bovendien is het belangrijk dat je weet hoe je lichaam werkt. Als je namelijk weet hoe het lichaam werkt, weet je ook hoe je gewicht moet verliezen.

Een veel gemaakte fout rond afvallen is dat men alles maar gelooft wat op internet staat.

Er zijn namelijk zo veel fabeltjes over afvallen dat je er waarschijnlijk een boek vol over kan schrijven.

Door deze fabeltjes te geloven wordt het een stuk lastiger om te afvallen.De meeste van deze fabeltjes zijn namelijk nergens op gebaseerd en zijn vaak onzin.

Lukt afvallen jou niet? Voorkom deze fabeltjes op die vele mensen tot op de dag van vandaag nog steeds geloven.

1. Alle calorieën zijn hetzelfde

Calorieën zijn meeteenheden voor energie. Alle calorieën leveren dezelfde hoeveelheid energie.

Dit betekent echter niet dat alle calorieën hetzelfde effect hebben op je gewicht

Het zit namelijk zo dat er vele verschillende voedingsbronnen bestaan. Al deze voedingsbronnen worden op een andere manier verwerkt.

Ook is het zo dat al deze voedingsbronnen verschillende effecten kunnen hebben op de hormonen in je lichaam.

Zo zijn er bepaalde voedingsbronnen die invloed hebben op het hormoon dat er ervoor zorgt dat je sneller trek hebt.

Daarnaast zijn er ook voedingsbronnen die invloed uitoefenen op het hormoon dat je gewicht reguleert.

Om een voorbeeldje te geven: een eiwit calorie is niet hetzelfde als een calorie die afkomstig is uit een vet of koolhydraat bron.

Door koolhydraten en vetten te vervangen door eiwitten kan je stofwisseling versneld worden, je ‘honger’ gevoel afnemen en worden de gewichtshormonen op een positieve wijze gereguleerd.

Dit betekent dus dat elke calorie op een andere manier verwerkt wordt en andere invloed heeft op het lichaam.

Een ander voorbeeld is calorieën uit fruit of groente bijvoorbeeld. Deze calorieën zullen je natuurlijk veel langer opvullen en bevatten veel meer voedingswaarden dan een zak chip.

2. Afvallen is een lineair proces

Afvallen

Een veel gemaakte fout bij het afvallen is te denken dat afvallen een lineair proces is. Mensen willen te snel afvallen.

Dit is dan ook voor vele mensen één van de redenen waarom ze waarschijnlijk de handdoek in de ring gooien.

Zo zijn ze in de veronderstelling dat ze elke week even veel gewicht zouden moeten verliezen.

Wanneer dit echter een week niet het geval is, werkt dit natuurlijk enorm demotiverend.

Hierdoor stoppen de meeste mensen of gaan ze over op een crash dieet waarbij ze helemaal niks meer eten.

Zo’n crash dieet betekent dat ze nog minder gaan eten. Dit is natuurlijk nooit lang vol te houden.

Afvallen is geen lineair process!

De ene dag verlies je wat gewicht en de andere dag komt er misschien wat bij.

Hier moet je echter niet van in paniek raken. Het is normaal dat je lichaamsgewicht fluctueert.

Er zijn namelijk vele factoren die invloed hebben op je gewicht. Denk hierbij aan:

  • Zoutinname
  • Stress
  • Slaap
  • Junkfood
  • Je bent nog niet naar de wc geweest

Zolang er een daling te zien is in het lichaamsgewicht is er geen reden om jezelf druk te maken.

Hoe erg je gewicht ook fluctueert, als je gewoon door gaat met wat je doet zal je uiteindelijk succes boeken!

3. Je hebt supplementen nodig om gewicht te verliezen

Creatine, supplementen

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten zijn wij niet echt een fan van supplementen.

De meeste supplementen (uitzonderingen als creatine daar gelaten)zijn namelijk enorm duur en de resultaten die ze leveren zijn te verwaarlozen.

Natuurlijk zijn er wel een aantal supplementen die wel een positieve bijdrage kunnen leveren aan jouw doel (In dit artikel vind je 5 supplementen die wel je geld waard zijn), maar dit zal slechts een klein verschil maken.

Dit wordt door de grote supplementen bedrijven natuurlijk niet verteld.

Zo zijn er tal van supplementen die bestempeld worden als wondermiddelen voor het afvallen.

Wanneer je echter representatieve onderzoeken bekijkt over deze supplementen dan blijken deze resultaten een stuk minder te zijn dat dat er geclaimd wordt.

Uiteindelijk val je af door een negatieve energiebalans te creëren. Dit doe je door minder calorieën binnen te krijgen dan je verbruikt.

4. Koolhydraten maken je dik

Afvallen zonder dieet, snel afvallen, afvallen

Wanneer je verschillende health en fitness magazines van de afgelopen twintig jaar met elkaar vergelijkt dan zal je opvallen dat er trends te zien zijn in bepaalde voedingsbronnen die bestempeld worden als slecht.

Zo werd er zo’n 15 jaar geleden beweert dat ‘vetten’ ervoor zouden zorgen dat je vet werd.

Hierdoor werden vetten massaal uit de voedingspatronen geschrapt.

Tegenwoordig zijn koolhydraten de boosdoeners. Hoe vaak zie je wel niet een bericht of blog voorbij komen waarin wordt beweert dat koolhydraten dikmakers zijn?

Is dit echter terecht?

Nee, in onze ogen niet.

Dat koolhydraat arme diëten je kunnen helpen bij het afvallen is een feit.

Doordat je namelijk het aantal koolhydraten wat je binnenkrijgt verlaagt, zul je automatisch ook minder calorieën binnen krijgen.

Hierdoor creëer je dus onbewust een negatieve energie balans waardoor je gewicht zult verliezen.

Koolhydraten zijn dus niet persé dikmakers.

De mensheid eet namelijk al tientallen jaren koolhydraten.

Dit is niet voor niets, mensen hebben koolhydraten namelijk nodig!

Koolhydraten kunnen namelijk gezien worden als de brandstof van ons lichaam. Deze brandstof heeft het lichaam nodig om goed te kunnen functioneren.

Wat er wel voor zorgt dat je dik wordt is een calorie overschot.

Dit betekent dat je meer calorieën binnen krijgt dan je verbruikt. Alle extra calorieën zullen dan namelijk worden opgeslagen als vet.

5. Vetten maken je vet

Deze fabel hangt een beetje samen met de fabel die hierboven staat.

Lichaamsvet is namelijk opgeslagen vet.

Om die reden klinkt het best logisch als je zegt dat het eten van vetten je daadwerkelijk vetter maakt.

Dit zit echter net iets anders in elkaar.

Vetten maken je namelijk niet persé vet. Echter is het wel zo dat calorie rijke voedingsbronnen (junkfood) vaak veel vetten bevatten.

Daarnaast is het ook zo dat één gram vet je 9 calorieën oplevert. Dit is bijna het dubbele als bij eiwitten en koolhydraten.

Zo levert één gram koolhydraten of eiwitten je 4 calorieën op.

Het gevolg hiervan is dat je minder vetten kan eten omdat het simpelweg meer calorieën oplevert.

Uiteindelijk komt het ook hier weer allemaal neer op de energie balans.

Als jij minder calorieën binnen krijgt dan je verbruikt zul je hoe dan ook afvallen, ook als een groot deel van je voeding bestaat uit gezonde vetten.

6. Ontbijten is noodzakelijk bij het afvallen

Bosbessen, Haver, Havermout, Gezondheid, Ontbijt

Een ander fabeltje dat al jaren lang rond spookt in het wereldje van afvallen en gewicht verlies is dat je moet ontbijten om gewicht te verliezen. Kijk maar naar Intermittent Fasting en hoe dit kan helpen bij het afvallen.

Dit komt waarschijnlijk omdat er ooit een onderzoek is gepubliceerd waarbij er werd geconcludeerd dat mensen die hun ontbijt oversloegen vaker overgewicht hadden dan mensen die wel een ontbijt namen.

Echter is het zo dat dit waarschijnlijk komt door het feit dat mensen die ontbijten over het algemeen een gezondere levensstijl hebben.

Bovendien werd er onlangs een experiment gedaan om te kijken hoeveel invloed het ontbijt nou echt heeft.

Hierbij werden 309 mannen en vrouwen voor een langere periode gevolgd. De ene helft van deze groep nam elke dag een ontbijt waarbij een andere groep dat niet deed.

Uit dit onderzoek bleek dat dit uiteindelijk helemaal niks uitmaakte. Er was namelijk na 4 maanden geen verschil te zien in het gewicht.

Daarnaast wordt er ook beweer dat het ontbijt goed zou zijn voor je stofwisseling. Ook dit is een fabeltje.

Ons advies is dan ook om te kijken naar wat werkt voor jou.

Vind jij het fijn om wat te eten ’s ochtends zodat je wat meer energie hebt? Doe dit dan!

Krijg je echter niks naar binnen als je net wakker bent? Sla het ontbijt dan lekker over en ga pas eten als je trek krijgt.

7. Diëten is noodzakelijk om te vallen

Afvallen, eten, gewicht verlies

Een ander fabeltje over afvallen is dat je een bepaald dieet moet volgen om gewicht te verliezen. Afvallen zonder dieet en zelfs afvallen zonder sporten is namelijk prima te doen.

Hoe vaak zie je wel niet een bepaald dieet voorbij komen dat ervoor zou moeten zorgen dat je binnen een maand 5 kilo kwijt bent?

Wij zijn absoluut geen fan van diëten.

Waarom?

Een dieet werkt namelijk altijd maar voor een korte periode.  Er zijn maar weinig diëten die je voor een langere periode vol kan houden.

Dit is wetenschappelijk bewezen. Bij zo’n 85 % van de mensen die een dieet volgt zit het gewicht – dat verloren ging tijdens het dieet- er binnen een jaar waar aan.

Een dieet is vaak leuk voor een korte periode. Je raakt wat gewicht kwijt en voelt je hierdoor beter.

Echter zijn er bij diëten vaak veel restricties waardoor het heel moeilijk is om vol te houden.

Om die reden falen mensen na een bepaalde periode zich aan het dieet te houden. Hierdoor vallen ze terug in oude gewoontes waardoor het gewicht er zo weer aan zit.

Daarom zou je tijdens het afvallen je niet blind moeten staren op het volgen van een bepaald dieet.

De focus zou moeten liggen op het ontwikkelen van een gezonde levensstijl die vol te houden is.

Probeer bepaalde gewoontes te creëren die op de lange termijn vol te houden zijn.  Enkele voorbeelden van deze gewoontes:

  • Drink water i.p.v. frisdrank
  • Ga voor rode sauzen (ketchup, curry, chili) i.p.v. witte sauzen (knoflook, mayo)
  • Eet veel groenten en fruit
  • Zorg dat je voldoende eiwitrijke voeding binnen krijgt (zorgen voor een verzadigd gevoel)

Door dit soort kleine veranderingen toe te passen zal het veel langer vol te houden zijn. Daarnaast zal je een levensstijl ontwikkelen waar je gelukkiger en gezonder van wordt!

Conclusie

Al met al zijn er nog steeds ontzettend veel fabeltjes over afvallen. Deze fabeltjes zijn echter nooit daadwerkelijk bewezen volgens de wetenschap.

Focus je daarom op de hoofdzaken in plaats van je druk maken met de bijzaken die weinig invloed zullen uitoefenen op jouw resultaat.

Als je lichaam minder calorieën binnen krijgt dan het verbruikt zal je afvallen. Dit noemen we een calorie tekort en dit zal altijd de basis moeten zijn.

Door voor een langere periode een calorie tekort te hanteren zal je hoe dan ook afvallen.

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>