Hoe combineer ik Alcohol en Fitness? 5 Tips!

Vandaag hebben we een leuke gastblog voor jullie klaar staan geschreven door de enige echte @Joppekolkman. In deze blog legt hij uit hoe je Alcohol en Fitness op een goede, verantwoorde manier kan combineren. Let’s Go!

De meesten van ons kennen het wel, je zit in een restaurant en je vraagt jezelf af: “Moet ik wel dat lekkere speciaal biertje drinken? Ik heb zo hard mijn best gedaan vanochtend in de sportschool en is dan alles voor niets geweest?”.

Het is een vast gegeven dat alcohol een negatieve werking heeft op je spiergroei doordat het onder andere de eiwitsynthese in je lichaam vertraagt en het opwekken van Human Growth Hormone (HGH) met meer dan de helft verminderd.

Al deze redenen die te lezen zijn in talloze artikelen op het internet hoeven jou naar mijn mening niet te weerhouden om te genieten van een goed glas whisky op z’n tijd.

Dus bij deze geef ik je een aantal handige tips en tricks om je niet te druk te hoeven maken als je er voor kiest om dat mixdrankje te nuttigen op een verjaardag.

1. “Een drankje doen” of “zuipen”

Alcohol, fitness

De maten waarin je alcohol drinkt is van grote invloed op het negatieve effect dat het heeft op je spiergroei. Er is een groot verschil tussen jezelf 3 avonden per week onder de bar zuipen tot in de late uurtjes of 2 glazen rode wijn op de verjaardag van een van je vrienden.

Het kan weleens misgaan en daar hoef je je geen zorgen over te maken maar wil je ervoor zorgen dat de alcohol zo min mogelijk van je spiergroei tegen gaat, drink dan mindere hoeveelheden en zorg ervoor dat je genoeg uren slaap pakt om de volgende dag weer het mannetje of natuurlijk het vrouwtje te zijn.

Alcohol, Fitness

2. Light frisdranken en juiste likeur keuze.

Mixdrankjes en shots, dit zijn alcoholische dranken die bij veel mensen in de smaak vallen. Helaas bevatten juist veel van deze likeuren veel loze calorieën waar het lichaam totaal niks aan heeft. Er zit een enorm verschil tussen het aantal calorieën bij veel van deze likeuren dus is het handig om te weten welke van deze likeuren de “betere optie” zijn als we weer een shot in onze hand gedrukt krijgen in de bar. Er zijn 4 likeuren die over het algemeen de minste calorieën bevatten omdat ze allemaal van granen, aardappel of bessen gemaakt worden zonder toegevoegde suikers. Deze likeuren zijn Vodka, Rum, Whisky en Gin.

Daarnaast is het essentieel om je mixdrankjes te drinken met de light of zero calories variant van je frisdrank naar keuze, dit scheelt letterlijk “een slok op een borrel” in het aantal loze calorieën en suikers dat je binnen krijgt over de avond. De mythes over dat een glas tonic bijvoorbeeld minder calorieën bevat dan een glas cola is niet waar. Qua smaak zit er geen verschil in dus kies verstandig en ga voor light.

3. Calorie inname verminderen overdag

Als je weet dat je een gelegenheid hebt later op de dag waar alcohol aanwezig is en dus de verleiding groot om een drankje te drinken met je maten of vriendinnen, zorg er dan voor dat je gedurende de dag minder calorieën binnen krijgt. Dit zorgt ervoor dat je totale inname over de gehele dag ’s avonds na die paar drankjes niet je macronutriënten overschrijdt (positieve energie balans).

Het negatieve effect dat alcohol je spiergroei en testosteron verlaagd wordt hierdoor natuurlijk niet weggenomen maar je vetpercentage zal hierdoor niet omhoogschieten. Zorg er bovendien voor dat je voldoende eiwitrijk voedsel binnen krijgt. Eiwitten zorgen er namelijk voor dat je spiermassa behouden blijft.

4. De volgende dag weer “Back on Track”.

Deadlift, sterker, spiermassa

Je wordt de ochtend na een avond goed doorhalen wakker en je denkt: wat heb ik mijzelf aangedaan, waar is de kraan? En op het moment dat je opstaat ben je onmiddellijk misselijk en duizelig.

Hoe moeilijk het soms ook is, zorg ervoor dat je de volgende dag jezelf ertoe zet om je eetgewoontes meteen weer in het gareel te krijgen. Eén avond uitschieten kan geen kwaad maar blijf niet in de brakke sleur hangen en blijf uit de buurt van de snackbar om de hoek om je brakheid weg te eten. Als je de alcohol inname over de gehele avond gecontroleerd houd zal je de volgende dag niet het brakke kater gevoel hebben en is er niets aan de hand. Maak dus bewuste keuzes gedurende de avond of als het helpt, zet voor jezelf een aantal glazen vast voor de avond begint en houd je aan dat aantal, zo kan je ze zelf over de avond verdelen.

5. Drink genoeg water

Glas water, water

Een vol gevoel helpt om minder te drinken, het helpt dus ontzettend om tussen de glazen alcoholische dranken veel water te drinken. Dit geeft je een vol gevoel en minder drang om bij te blijven schenken met die beruchte mixdrankjes.

Daarnaast zit er ook nog een wetenschappelijke reden achter. Je kent het wel, na een paar drankjes moet je opeens ontzettend naar het toilet, dit komt namelijk doordat alcohol het vocht uit je lichaam onttrekt (zo ontstaat je kater ook de volgende dag). Naast het water worden ook vitaminen en mineralen uit je lichaam onttrokken, dit verminderd je kracht en hand-oog coördinatie.

Als je genoeg water hebt gedronken gedurende de avond is het mogelijk om de volgende dag de sportschool in te duiken. Doe je dit niet? Dan is het verstandiger om je lichaam een dag rust te geven en het vocht in je lichaam weer aan te vullen. Want van het zweten in de gym verlies je namelijk nog meer vocht. Water drinken dus!

Ik hoop dat jullie wat aan deze tips hebben en ze in je achterhoofd houden tijdens de volgende keer dat je met je bro’s of girls in de bar staat.

Af en toe van een lekkere koude cocktail aan het strand genieten deze zomer kan geen kwaad maar doe dit met maten, dit om je sportprestaties en spiergroei niet af te breken.

Joppe Kolkman

Meer leuke content van Joppe vind je op zijn instagram page: @Joppekolkman.

Lijkt het jou nou ook leuk een keer te bloggen voor ons? Schroom niet een email naar ons te sturen (info@fitcode.n)

Progressive Overload: Wat is het en waarom is het zo belangrijk?
Veelgestelde vragen over Spieropbouw!

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>