Front Squat: Uitleg, techniek en tips + video!

De front squat is zoals je waarschijnlijk al kan vermoeden een variant op de reguliere back squat. Het grote verschil tussen de reguliere squat en de front squat is dat je de barbell niet op je schouderbladen legt maar juist aan de voorkant van je schouders. 

Met de front squat spreek je verschillende spieren aan in je bovenbenen en wordt in de regel gebruikt voor het trainen van je bovenbenen. De beweging die je maakt bij een front squat is overigens exact hetzelfde als bij een normale squat.

We krijgen tegenwoordig steeds meer vragen over de front squat en bovendien zien we steeds meer mensen deze oefening uitvoeren. Om die reden leek het ons een goed idee om een artikel voor jullie over deze oefening te schrijven.

In dit artikel gaan we je wat meer vertellen over deze oefening.

Hoe zorg je bijvoorbeeld voor een correcte uitvoering zodat je het meeste resultaat uit de oefening haalt? Wat zijn veel gemaakte fouten? Hoe word je sterker? Je leest het hieronder!

  • Primaire Spiergroep: Quadriceps
  • Secundaire spiergroepen: Bilspieren, hamstrings, kuiten
  • Oefening type:  Compound Oefening
  • Benodigdheden: Dumbell
  • Kracht type: Push
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner
front squat

Uitvoering / Uitleg Front Squat

  1. Plaats een barbell in het squatrack op een hoogte waarbij je deze makkelijk uit het rack kan halen (ongeveer schouderhoogte).
  2. Ga onder de barbell staan met je voeten op schouderbreedte.
  3. Leg de barbell op je schouders, kruis je armen en houd de stang vast met je armen.
  4. Dit is de beginpositie van de oefening.
  5. Zak iets door je knie zodat je het gewicht uit het squat rack kan halen. Doe 1 stap naar achter.
  6. Zak vervolgens gecontroleerd naar beneden tot je paralel komt met de vloer en ga vervolgens omhoog.
  7. Laat je knie niet op slot gaan als je boven bent.
  8. Voer dit uit tot je het gewenste aantal herhalingen bereikt hebt.

Tips Front Squat

  • Houd je rug recht.
  • Probeer kracht te zetten vanuit je hielen.
  • Squat altijd dieper dan parallel

Welke spieren train je met de Front Squat?

Bron: pinterest

Zoals we je eerder in dit artikel al hebben verteld is de front squat een oefening die vooral de nadruk legt op de voorkant van benen.  Waar de back squat zich meer focust op de achterkant van je benen is dit bij de front squat het tegenovergestelde.

Eigenlijk best logisch als je jezelf bedenkt dat je de stang voor je houdt in plaats van achter je.

Overigens is de front squat een compound oefening wat betekent dat er verschillende spiergroepen betrokken zijn bij deze oefening. Zo train je naast de quadriceps (voorkant benen) ook je bilspieren, hamstrings en je kuiten. Uiteraard wordt je 'core' ook aangesproken bij deze oefening aangezien die ervoor zorgt dat je lichaam recht blijft.

Kortom, met de front squat train je de volgende spieren:

  • Quadricep
  • Hamstrings
  • Bilspieren
  • Kuiten
  • Core

Waarom de Front Squat uitvoeren?

Goed, je weet inmiddels meer over de front squats. Zo weet je dat het een geweldige oefening is die meerdere grote spiergroepen aanspreekt in je benen.

Als jij al een tijd de reguliere back squat uitvoert is het zeker de moeite waard om eens de front squat te proberen. Met deze oefening leg je namelijk net iets meer de focus op je quadriceps.

Bovendien is het zo dat je voor deze oefening iets meer stabiliteit en flexibiliteit nodig zal hebben. Dit komt omdat het gewicht iets moeilijk te controleren is wanneer je het voor je houdt.

Dit zal er uiteindelijk voor zorgen dat je niet alleen sterkere benen krijgt, ook zal je uiteindelijk sterker worden op de reguliere back squat.

Voordelen Front Squat

 

  • Front Squat kan je helpen bij een beter postuur. Meer focus op je quadriceps. Meer flexibiliteit en mobiliteit
  • Meer focus op je quadriceps. 
  • Meer flexibiliteit en mobiliteit

HET PLAN VOOR EEN FIT LICHAAM!

✔️Vet verliezen ✔️ Spiermassa opbouwen ✔️ Fitter worden

➤ Alle essentiële kennis over sport, voeding en gezondheid in toegankelijk en praktische taal. Inclusief concreet stappenplan.

➤ Praktische middelen en tools afgestemd op jouw persoonlijke situatie. Plus handige applicatie om direct mee aan de slag te gaan.

➤ Toegang tot FIT-Community van meer dan 15.000 gelijkgestemden, voor advies en motivatie.

Cable Flyes (Crossovers): Uitleg, techniek en tips + video!
Dumbbell Pullover: Uitleg, techniek en tips + video! |
Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>