Gezond broodbeleg: 8 Gezonde en lekkere broodbeleg combinaties!

Een broodje met beleg is voor vele Nederlanders hun standaard lunch. Makkelijk te bereiden en bovendien handig om mee te nemen. Welk brood beleg kan je echter het best kiezen?

We krijgen veel vragen over gezond brood beleg, er zijn namelijk zo veel verschillende combinaties mogelijk.

Is brood eigenlijk gezond?

Voor we verder gaan willen we eerst even een fabeltje de wereld uit helpen. We krijgen dagelijks nog steeds veel vragen omtrent brood. Helaas is er een trend gaande waarbij mensen massaal brood gaan vermijden. Is dit nodig?

Volgens ons niet! Brood is namelijk een geweldige bron van vitamine b. Bovendien bevat (volkoren) brood vaak veel ijzer, vezels en trage koolhydraten. Hiermee leent het zich perfect als gezonde voedingsbron.

Bovendien is het gewoon ontzettend makkelijk om brood mee te nemen naar je werk. Maak een dag van te voren een paar sneetjes brood en beleg deze met gezonde keuze’s. Op die manier is er echt geen enkele reden om brood te vermijden.

Wat is gezond broodbeleg?

Ook is het goed om even te kijken naar het volgende. Wanneer is broodbeleg namelijk gezond?

Het antwoord hierop is eigenlijk best simpel. Wanneer een soort beleg weinig calorieën bevat en relatief rijk is aan voedingsstoffen.

8x mager broodbeleg

Nu je weet waarom het belangrijk is om voor gezonde keuze’s te gaan bij het uitkiezen van je brood beleg is het tijd voor wat inspiratie. Hieronder vind je een handig lijstje met 8 voorbeelden van mager brood beleg. Gezond broodbeleg maken was nog nooit zo makkelijk!

1. Magere kaas

Kaas, wie is er niet gek op? Tuurlijk is het zo dat kaas relatief veel vetten bevat, dit hoeft echter geen reden te zijn om alle soorten kaas te vermijden.

Er zijn tegenwoordig namelijk genoeg magere kaas varianten die beduidend minder vetten en minder calorieën bevatten. Denk bijvoorbeeld aan Leerdammer Light. Deze variant bevat 40% minder vet dan een normale kaas soort.

Overigens betekent dit niet dat je onbeperkt kaas kan gaan eten. Overal waar te voor staat is niet goed en dat geldt ook voor kaas. Kaas met mate kan echter prima!

2. Eieren

Hadden we je al gezegd dat eieren top zijn? Ook voor op brood is een eitje prima. De hoeveelheid eiwit in een ei is top en bovendien bevat een ei relatief weinig calorieën.

Je hoeft trouwens niet persé voor een gekookt eitje te gaan. Ook gebakken is een ei nog steeds ontzettend gezond (tenzij je 200 gram boter gebruikt per ei). Het leuke is dat een broodje gebakken ei ook prima mee te nemen is. Je zal je verbazen hoe lekker dit nog is een dag later!

3. Mager vleeswaren

We schreven eerder al een artikel over de gezondheidsvoordelen van mager vlees en ook in dit artikel mag mager vlees niet ontbreken. Gezond broodbeleg en vlees gaan namelijk hand in hand.

Magere vleeswaren zijn namelijk top als brood beleg. Vaak zijn deze vleeswaren relatief rijk aan eiwitten en bevatten ze niet heel veel calorieën.

Hierbij is het echter goed om te vermelden dat niet alle vleeswaren gezond zijn. Zo zijn er heel veel bewerkte producten zoals salami en boterhamworst, deze kan je beter laten liggen.

Welke vleeswaren dan wel goed zijn? Kipfilet, kalkoenfilet, magere ham, rosbief of runderrookvlees.

4. Hüttenkäse

Jaja, je wist waarschijnlijk al deze deze ging komen! Hüttenkäse is ontzettend gezond en barst van de eiwitten.

Wij gebruiken Hüttenkäse vaak als spread of als topping bij het beleggen van onze boterham. Dit eiwitrijke product bevat amper calorieën en levert ons extra eiwitten. Ideaal dus om je dagelijkse eiwitinname te halen!

5. Vis

Ook vis kan beschouwd worden als gezond brood beleg. Denk bijvoorbeeld aan tonijn. Tonijn uit blik is ontzettend makkelijk mee te nemen en met een beetje ketchup prima op smaak te brengen.

Gerookte zalm is ook top op brood. Hierbij moet je echter wel rekening houden met de hoeveelheid calorieën. Deze vissoort mag dan barsten van de gezonde omega 3 vetzuren, gerookte zalm bevat ook redelijk veel calorieën. Let hier dus goed mee op.

Andere alternatieven zijn makreel en garnalen.

6. Hummus

Hummus is prima geschikt voor op brood. Je kan hummus zelf laten maken of er voor kiezen om het kant-en-klaar in de supermarkt te kopen.

Let wel op; vaak is er veel olijfolie toegevoegd aan hummus. Dit kan er voor zorgen dat de hummus een hoop extra calorieën met zich mee brengt.

7. Tzatziki

Deze had je waarschijnlijk niet verwacht he?! Snappen we volledig. De meeste tzatziki die je in de supermarkt koopt barst namelijk van de suikers en wordt vaak extra zoet gemaakt. Hierdoor bevat deze variant een hoop extra kcal.

Toch kan je zelf prima je eigen tzatziki maken die wel gezond is. Zorg voor komkommer, magere yoghurt, knoflook en wat peper. Zo zal je binnen no-time een heerlijke tzatziki voor op brood hebben!

8. Groente & Fruit

Natuurlijk is het ook ontzettend makkelijk om simpelweg wat groente en fruit toe te voegen aan je brood beleg. Heb je bijvoorbeeld een boterham met kipfilet? Voeg een plakje tomaat of komkommer toe en het zal er al een stuk smakelijker uit zien!

Bovendien barsten groente en fruit van de micronutrienten !

Mensen zochten ook op:

  • hartig beleg voorbeelden
  • calorieën broodbeleg
  • gezond broodbeleg afvallen
  • gezond broodbeleg kind

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>