Gezond uit eten? 13 Tips die je kan toepassen in elk restaurant!

Ben jij ook dol op uit eten gaan maar twijfel je of dit wel gezond is?

Eigenlijk best een stomme vraag, wie is er nou niet dol op uit eten gaan? Het eten wordt voor je gekookt en is vaak super lekker. Bovendien hoef je je niet druk te maken over wat je gaat maken en of je de juiste producten in huis hebt.

Zelf zijn we dol op uiteten gaan en proberen dit regelmatig te doen. Helaas bestaan er veel fabeltjes over buiten de deur uit binnen de wereld van fitness en gezondheid.

Zo zou uiteten gaan niet mogelijk zijn omdat het ongezond is. Wij zijn het hier niet mee eens. In onze ogen zou sport of krachttraining een aanvulling moeten zijn op je leven en moet het je leven niet overnemen.

Een keertje uit eten kan bovendien prima als je het op de juiste manier doet. In dit artikel geven we je een aantal tips om gezond uit eten te kunnen gaan!

Tips om gezond uiteten te gaan

1. Zorg dat je niet uitgehongerd bent

Een fout die veel mensen maken is dat ze zo min mogelijk gaan eten op de dag dat ze uit eten gaan.

Op zich is dit natuurlijk een slimme keuze aangezien je hierdoor een hoop kcal bespaart die je tijdens het etentje kan gebruiken.

We zouden je echter niet aanraden om helemaal uitgehongerd richting het etentje te gaan .

Waarom niet?

Als jij ontzettend veel honger hebt is de kans groot dat je trek of honger verandert in een schaamteloze vreetbui.

Wanneer je al uren niks hebt gegeten zal je op een geven moment toegeven aan de drang naar eten. Dit kan ervoor zorgen dat je helemaal los gaat bij het diner en alles in je mond stopt wat voor handen is.

We zouden je dan ook aanraden om 1-2 uur voor je etentje nog een gezonde snack te eten. Eet bijvoorbeeld wat magere kwark of wat fruit. Hierdoor zul je met veel minder honger richting je etentje gaan.

2. Eet minder vetten en koolhydraten

Meestal is het zo dat de maaltijden in restaurants veel vet en koolhydraten bevatten.

Dit is niet persé slecht alleen is het wel slim om hier gedurende dag een beetje rekening mee te houden.

Probeer daarom gedurende dag iets minder koolhydraten en vetten te eten. Hierdoor zul je een hoop extra kcal overhouden en compenseer je bovendien voor de hoeveelheid vetten en koolhydraten tijdens het etentje.

3. Check de menukaart van het restaurant

Als jij gezond uiteten wil gaan is het natuurlijk slim om hier rekening mee te houden bij het uitkiezen van het restaurant waar je gaat eten.

Tegenwoordig hebben de meeste restaurants de menu kaarten op hun website staan waardoor je van te voren eigenlijk al kan zien wat een restaurant voor gezonde gerechten aanbiedt.

Zie je nou op voorhand al dat een bepaald restaurant alleen maar ongezonde gerechten op de kaart heeft staan? Dan kan je ervoor kiezen om een ander restaurant uit te zoeken.

4. Let op met het broodje vooraf

Vaak is het zo dat restaurants lekkere bijgerechten serveren zoals mandjes brood met kruidenboter.

Dit is natuurlijk super lekker alleen zorgt het er wel voor dat je al extra kcal binnenkrijgt voor je je voorgerecht hebt opgegeten.

Begrijp ons niet verkeerd: een mandje brood met kruidenboter is prima, maak het alleen niet te gek.

Als jij voor je voorgerecht al een mandje brood van zo’n 500-600 kcal hebt opgegeten is de kans natuurlijk groot dat je ontzettend veel extra kcal binnen gaat krijgen.

5. Bestel de saus apart

De meeste koks in een restaurant zijn er niet om jou een maaltijd aan te bieden die zo min mogelijk calorieën bevat.

Nee…

Koks zijn er om een maaltijd op tafel te zetten die zo lekker is als het maar kan! Hierbij wordt natuurlijk niet gelet op de hoeveelheid calorieën.

Vaak betekent dit ook dat er niet zuinig gedaan wordt met sausjes.

Dit is precies de reden waarom wij saus altijd apart bestellen in restaurants. Hierdoor kan je zelf bepalen hoeveel saus je gaat gebruiken en zal je dus een hoop onnodige kcal besparen.

6. Let op je drinken

Uiteraard is drinken ook een onderdeel van het uiteten gaan. Je gaat tenslotte geen kraan water bestellen (hopen we).

Door slimme keuze’s te maken in de dranksoort die je besteld kan je al een heleboel extra kcal besparen.

Ga bijvoorbeeld light varianten of drink spa rood als je dit lekker vindt.

Extra tips:

7. Ga voor een kopje koffie in plaats van een dessert.
8. Eet eerst je eiwitrijke producten daarna past patat etc.
9. Vraag voor groente in plaats van patat.
10. Probeer zo langzaam mogelijk te eten.
11. Kies voor een mager vlees gerecht.
12. Deel je dessert
13. Vergeet niet te genieten

Hoe lang duurt het voordat cafeïne uit je lichaam is?
Uitdrogingsverschijnselen voorkomen? Dit is wat je moet weten!
Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>