Anne Schenkel

Wanneer het hebben over gezonde snacks of tussendoortjes denken veel mensen al gauw aan crackers. Niet zo gek eigenlijk want crackers zijn licht, lekker en makkelijk mee te nemen. Dit maakt de cracker dan ook een ideale gezonde en verantwoorde snack. Toch is er een addertje onder het gras, niet alle crackers zijn namelijk even gezond!

Daarnaast is de valkuil bij crackers dat je er heel snel te veel van eet. Zo denk je dat gezond bezig bent door crackers te eten, alleen vergeet je dat 5 crackers uiteindelijk net zoveel kcal oplevert als een andere snack.

In dit artikel gaan we op zoek naar de gezondste cracker. Ook vertellen we je waar je op moet letten bij het uitzoeken van een cracker. Dit scheelt je in de supermarkt weer de nodige moeite!

Waarom crackers eten?

Waarom zou je crackers eten in plaats van iets anders zoals brood? Je hebt namelijk zoveel opties, wat maakt crackers nou zo gezond? Het mooie van crackers is dat ze er in vele soorten en maten zijn. Zo heb je volkoren crackers, witte crackers, dikke crackers, dunne crackers en crackers met pitjes of zaden. Zo kunnen we nog wel even door gaan maar volgens mij snappen jullie ons punt.

Een groot voordeel van crackers is dat ze minder kcal bevatten dan bijvoorbeeld een boterham. Als jij graag wilt afvallen kan je dan ook beter voor een cracker gaan aangezien deze minder calorieën bevat. Daarnaast zijn crackers makkelijk mee te nemen en zijn ze goed te bewaren zonder dat ze oud worden. Zelf vinden wij de knapperige structuur ook lekker waardoor we het beter vinden dan een boterham.

Zijn crackers gezond?

Zoals we hierboven al aangaven zijn crackers in vele soorten en maten te krijgen. Niet elke cracker is dan ook gezond. Zo zit er nog best een groot verschil in de hoeveelheid kcal die bepaalde crackers bevatten.

Net als brood is de cracker een bron van koolhydraten en vezels, deze zorgen voor energie en dragen bij aan een verzadigd gevoel. Om die reden is het belangrijk altijd vezelrijke voeding in je voedingspatroon te verwerken.

Crackers bevatten over het algemeen minder jodium dan brood. Wanneer je al je brood gaat vervangen door jodium is er dus een kans dat je tegen een jodiumtekort aan gaat lopen. Hier moet je dan ook altijd even op letten.

Waar moet ik op letten bij het uitzoeken van crackers?

Nu vraag je jezelf misschien af: “waar moet ik op letten bij het uitzoeken van crackers?” .Het antwoord hierop is redelijk simpel. In onze ogen is het vooral belangrijk om te kijken of de cracker onnodige toevoegingen bevat en of de cracker voor het grootste gedeelte uit volkoren granen bestaan. Hieronder een korte toelichting.

1. Onnodige ingrediënten

Tegenwoordig zijn er ontzettend veel voedingsproducten waar heel veel onnodige toevoegingen aan gedaan worden. Dit geldt helaas ook voor crackers. We zouden je dan ook altijd aanraden om te checken welke ingrediënten je cracker bevat.

Zo kan je checken of er suiker op het voedingslabel staat. Suiker kan worden aangegeven als glucose, fructosesiroop of dextrose. Je zult overigens in alle crackers zout en gist vinden, dit zijn redelijk normale ingrediënten bij crackers.

2. Volkoren Crackers

We zouden je daarnaast altijd aanraden om te kiezen voor volkoren crackers. Deze bevatten namelijk vaak meer vezels waardoor ze beter verzadigen. Wanneer we spreken over ‘volkoren’ bedoelen we dat de hele graankorrel is gebruikt bij de productie. Het voordeel hiervan is dat er meer vezels, mineralen en vitamines in de cracker zit.

3. Portie grootte en kcal

Een ander belangrijk element bij het uitzoeken van crackers is de portie grootte en de hoeveelheid kcal. Normaal gesproken is het zo dat 2 crackers van ongeveer 15 gram gelijk staan aan de kcal van 1 snee brood. Let wel, hierbij doelen we op de gemiddelde cracker. Als je grotere crackers gebruikt met zaden en pitten dan kan het wel eens voorkomen dat een cracker net zoveel kcal bevat als 1 boterham.

Top 3 gezonde crackers supermarkt

Hieronder vind je de top 3 gezonde crackers!

1. Lichtgewicht crackers van WASA

  • Geen tarwe
  • Geen suiker
  • Weinig kcal
  • Geen conserveermiddelen

2. Knäckebröd Pompoenpitten van AH

  • Pitten en zaden zijn heerlijk
  • Veel vezels
  • Geen tarwe
  • Geen suiker

3. Hollandia Matze Crackers

  • Laag in kcal
  • Geen conserveermiddel
  • Goede smaak

Het beleg van je cracker

Een onderwerp dat we niet mogen vergeten is het beleg. Vaak is het namelijk zo dat men vaak meer beleg eet met crackers dan met brood. In

principe is dit natuurlijk geen probleem alleen moet het broodbeleg wel gezond zijn. Als jij een dikke laag pindakaas op je cracker gooit zal het snel gaan met de extra hoeveelheid kcal. Kies daarom liever voor magere opties zoals een cracker met ei of rosbief. Ook kipfilet, smeerkaas of cottage cheese zijn prima beleg soorten voor je cracker.

About the Author Anne Schenkel


Mijn naam is Anne Schenkel, voedingsdeskundige en diëtiste. Voeding en de invloed hiervan op het lichaam heeft mij altijd geïnteresseerd. Op het internet staan zoveel onwaarheden dat ik het als mijn persoonlijke missie zie om deze valse mythes weg te nemen en men van handige tips en betrouwbare informatie te voorzien.

>