Anne Schenkel

Je kent het wel: na een lange werkdag plof je eindelijk neer op de bank. Wanneer je vervolgens een spannende film op zet of aan drankje zit is het bijna onmogelijk om hier niks bij te eten.

Tijdens de avonduren lijken je cravings naar lekkere snacks erger dan ooit. Op dit soort moment is het ontzettend lastig om snacken in de avond te voorkomen.

Toch zijn er verschillende gezonde snacks die jij in de avond zou kunnen eten zonder hierbij extreem veel calorieën binnen te krijgen.

In dit artikel vind je 7 gezonde snacks voor in de avond. Met deze snacks kan je in de avond als nog iets lekkers eten zonder je hier schuldig over te voelen!

Mag je eigenlijk wel ’s avonds eten?

Voor we beginnen willen we eerst even een hardnekkig fabeltje de wereld uit helpen. Er zijn namelijk nog steeds mensen die bang zijn om na een bepaalde tijd in de avond te eten.

De theorie hierachter is dat de stofwisseling van ons lichaam trager zou gaan werken in de avond. Om die reden zou het beter zijn om na 8 uur niks meer te eten. Dit is echter totaal niet waar.

Je lichaam werkt 24 uur en 7 dagen per week door. Zelfs in de nacht is je lichaam bezig met het verteren van voeding.

Uiteindelijk hangt alles van de energiebalans. Als jij ervoor zorgt dat je minder calorieën binnen krijgt dan je verbrandt zal je afvallen. Krijg jij meer calorieën binnen? dan kom je aan!

Gezonde avond snacks voor sporters

Nu je dus weet dat het niet uit maakt of je in de avond iets eet is het tijd om naar de volgende stap te gaan. Wat maakt een snack in de avond bijvoorbeeld gezond?

Het is belangrijk om hierbij te kijken naar de voedingsstoffen die een bepaalde snack bevat. Eiwitten zijn bijvoorbeeld enorm belangrijk voor sporters aangezien dit de bouwstoffen onze spieren zijn.

Daarnaast zorgen eiwitten voor een langer verzadigd gevoel. Om die reden zouden wij altijd een snack aanraden die rijk is aan eiwitten.

Krijg jij voldoende eiwitten binnen?

Leestip: Hoeveel eiwitten per dag heb ik nodig?

1. Kwark met fruit

Wij zijn dol op magere kwark en eten bijna elke dag wel een bakje kwark! Waarom? Kwark bevat ontzettend veel eiwitten en relatief weinig calorieën.

Ook is kwark ontzettend veelzijdig en met veel verschillende voedingsproducten te combineren. Eet je kwark bijvoorbeeld met een lekkere fruitsoort. Zelf eten wij kwark graag met een appel!

Je kan je kwark ook combineren met eiwitpoeder, ideaal als jij nog wat eiwitten nodig hebt die dag en bovendien ontzettend lekker!

2. Rijstwafels met kipfilet & Hüttenkäse

Ook deze optie komt regelmatig terug in onze dagelijkse voedingspatroon. Deze gezonde snack voor in de avond is lekker, snel te maken en bevat daarnaast een flinke dosis eiwitten.

Je hoeft de Hüttenkäse er trouwens niet persé bij te eten. Wel is het zeker een aanrader aangezien het een lekkere twist geeft aan de rijstwafels met kipfilet. Normaal gesproken kan deze combinatie namelijk een beetje droog zijn.

3. Omelet met magere ham

Eieren zijn misschien wel een van de meest rijke voedingsbronnen die er zijn. Ondanks het feit dat het eigeel van het ei vaak wordt vermeden is dit niet geheel terecht. Onderzoeken tonen namelijk aan dat het eten van het eigeel juist kan bijdragen aan een betere bescherming van het hart.

Naast het feit dat eieren beter vullen en je langer een vol gevoel geven, zijn eieren natuurlijk ook enorm rijk aan eiwitten. Eiwitrijk eten kan het metabolisme met zo’n 20 tot 35% versnellen tot enkele uren na het nuttigen van deze eiwitbron.

Combineer deze eieren met een mager vlees product en je zult een flinke hoeveelheid eiwitten binnen krijgen.

Tip: top 5 blenders van dit moment

4. Cracker met Gerookte zalm

Wist je dat Zalm één van de meest voedzame voedingsmiddelen op aarde is?

Wij zijn dol op Zalm! Zo eten we regelmatig een gebakken Zalmfilet of gebruiken we Gerookte Zalm door een salade. Het mooie van Zalm is dat het niet alleen ontzettend lekker is, maar ook verschillende gezondheidsvoordelen met zich mee brengt!

Zalm bevat een grote hoeveelheid onverzadigde vetzuren waarvan een groot deel omega-3-vetzuren. Deze verlagen het risico op hart- en vaatziekten, verlagen de bloeddruk en kunnen onstekingen verminderen.☑ Door 100 tot 150 gram vis te eten krijg je al meer dan 70 procent van de aanbevolen wekelijkse hoeveelheid omega-3-vetzuren binnen.

Zalm is een geweldige bron van eiwitten. 100 Gram Zalm bevat namelijk al gauw zo’n 20 gram Eiwit. Deze Eiwitten heeft het lichaam nodig spiermassa op te bouwen maar zorgen er bovendien ook voor dat je langer een ‘vol gevoel’ zal ervaren.

Er is geen andere voeding zo rijk aan vitamine D als zalm. Vitamine D is een belangrijke bouwstof voor je lichaam, het is nodig voor allerlei essentiële processen. Deze Vitamine kan je lichaam uit zonlicht halen, maar in de winter schijnt de zon in Nederland te “zwak” om voldoende vitamine D uit zonlicht te halen. Af en toe een stukje Zalm is hiervoor dus de ideale oplossing.

Dit zijn trouwens nog lang niet alle gezondheidsvoordelen van Zalm, er zijn er nog veel meer:
– Kan de gezondheid van de hersenen beschermen
– Kan helpen ontsteking te bestrijden
– Kan je helpen bij het afvallen
– Kan het risico op hartaandoeningen verminderen
– Goede bron van kalium

Ondanks alle geweldige gezondheidsvoordelen van Zalm is het niet zo dat je Zalm onbeperkt kan eten. Doordat Zalm namelijk rijk aan vetten is, bevat dit voedingsmiddel ook veel calorieën. . Let daarom altijd op de hoeveelheid Zalm die je eet aangezien je makkelijk te veel calorieën binnen kan krijgen.

5. Hüttenkäse met fruit of groente

Hüttenkäse is al eerder voorbij gekomen als gezonde snack voor in de avond en dat is niet voor niets. Hüttenkäse is namelijk als magere kwark een fijne, magere bron van eiwitten.

Daarnaast is de smaak fris en neutraal. Je kan dit heel snel lekker maken door er simpelweg wat fruit door te gooien. Combineer dit bijvoorbeeld met een eetlepeltje lijnzaad en je hebt ook nog eens een flinke hoeveelheid gezonde vezels te pakken.

6. Rauwe ham met meloen

Waarschijnlijk heb je deze wel eens voorbij zien komen in een tapas restaurant. Galia meloen in combinatie met een plakje rauwe ham!

Dit is echt een top combinatie. De ham is lekker zout en de meloen juist weer lekker fris en zoet. Bovendien is deze snack ideaal te maken in de avond.

Snijd de meloen simpelweg in stukjes en rol deze vervolgens in een plakje ham en je bent klaar om te gaan!

7. Zelfgemaakte eiwitshake

Je kan natuurlijk een kant en klare whey shake naar binnen gooien. Wat je ook kan doen? Zelf een lekkere eiwitshake maken met vers fruit!

Kwark en melk zijn bijvoorbeeld uitstekende bronnen om te gebruiken als basis. Met deze basis zorg je voor een flinke hoeveelheid eiwitten.

Vul dit vervolgens aan met wat kaneel of rauwe honing bijvoorbeeld. Gooi er wat bevroren fruit door en voila! Een heerlijke eiwitshake!

About the Author Anne Schenkel


Mijn naam is Anne Schenkel, voedingsdeskundige en diëtiste. Voeding en de invloed hiervan op het lichaam heeft mij altijd geïnteresseerd. Op het internet staan zoveel onwaarheden dat ik het als mijn persoonlijke missie zie om deze valse mythes weg te nemen en men van handige tips en betrouwbare informatie te voorzien.

>