februari 28

0 Reacties

Glycogeen

Glycogeen: Wat is Glycogeen en hoe werkt het?

februari 28, 2019

Glycogeen is een begrip waar je vast wel eens eerder van hebt gehoord. Helemaal als je intensief bezig bent met gezonde voeding en krachttraining.

Wanneer jij namelijk koolhydraten eet, worden deze opgeslagen in je spieren en in je lever in de vorm van glycogeen. Glycogeen kan hierbij een beetje gezien worden als een energie voorraad. Zodra je lichaam energie nodig heeft zal het deze halen uit de opgeslagen glycogeen voorraden die zich in de spieren bevinden.

Ken jij de term glycogeen maar weet je nog niet precies wat dit betekent? In dit artikel leren we je alles over glycogeen en hoe het precies werkt!

Wat is glycogeen?

Glycogeen is een meervoudig vertakt polymeer van glucose (suiker). Je lichaam gebruikt glycogeen als energiebron voor onder andere de beweiging van de spieren.

Wanneer we koolhydraten eten, verandert ons lichaam dit in een vorm van suiker genaamd ‘glucose’ die voor energie kan worden gebruikt. De glucose op zijn beurt veranderd in Glycogeen. Glycogeen is een vorm van suiker die gemakkelijk door onze spieren en lever kan worden opgeslagen.

Glycogeen is onmisbaar voor sporters, het zorgt er namelijk voor dat de spieren de energie kunnen produceren die nodig zijn voor een intensieve training. Toch is het zo dat we slechts een beperkte capaciteit hebben om glycogeen op te slaan.

Ondanks de beperkte opslagcapaciteit is glycogeen van cruciaal belang voor de energieproductie op alle niveaus van inspanning.

De opslag van glycogeen

Zoals we hierboven al aangeven kan ons lichaam dus maar in beperkte hoeveelheden glycogeen opslaan. Dit komt doordat glucose niet direct in de cellen van ons lichaam kan worden opgenomen. De oorzaak hiervan zit hem in het feit dat glucose een hoge osmotische waarde heeft.

Direct Afvallen en je gezondheid verbeteren zonder hongergevoel?

Ontdek het Fit met Eiwit plan
(Tijdelijk met 70% korting)

Simpel gezegd betekent dat het te veel water een cel in zou trekken waardoor de cel zou kunnen knappen. Om die reden zet ons lichaam glucose om in glycogeen.

Glycogeen kan in tegenstelling tot glucose wel goed in de spiercellen opgenomen worden. Bovendien kan je lichaam op deze manier extra energie opslaan.

Het grootste gedeelte van het glycogeen dat beschikbaar is in je lichaam wordt opgeslagen in de spieren. Hierdoor kan je lichaam deze voorraden direct aanspreken mocht dit nodig zijn.

Naast je spieren wordt er ook een klein gedeelte van het glycogeen in je lever bewaard.

De beperkte ruimte van glycogeen

Zoals je hierboven hebt gelezen heeft ons lichaam dus een effectieve manier gevonden om het overschot aan glucose op te slaan. Toch zit hier wel een nadeel aan.

Je spieren bieden namelijk een beperkte ruimte aan opslagcapaciteit. Zo kan er per 100 gram spiermassa zo’n 2 gram glycogeen opgeslagen worden.

Zodra al de glycogeen voorraden vol zijn maar er nog steeds te veel glucose in het bloed zit, zal het dit overschot aan glucose opslaan als vetweefsel.

Je lichaam heeft veel meer moeite om energie uit vet te maken dan dat het heeft uit glycogeen. Wel kan er in vet natuurlijk veel meer glucose worden opgeslagen

Glycogeen voorraad aanvullen

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de glycogeen voorraden in je lichaam verbruikt zijn. Als dit het geval is kan je lichaam dus geen energie meer halen uit de glycogeen voorraden dus zal het op zoek moeten gaan naar andere manieren om aan energie te komen.

Je lichaam zal op dit moment meer vetten en aminozuren gaan verbranden om alsnog aan de benodigde energie te komen. Je snapt waarschijnlijk dat dit niet positief is als je graag spiermassa wilt kweken. Om deze reden spelen zowel eiwitten als koolhydraten een belangrijke rol.

Als jij bijvoorbeeld net een training hebt gehad, zullen je glycogeen voorraden beduidend minder zijn aangezien je lichaam deze heeft gebruikt om energie te genereren. Om die reden is het dan ook belangrijk om dit eer aan te vullen.

Ook interessant: Hoe carb cycling kan zorgen voor meer spiermassa!

Hoeveel suiker per dag is gezond? De waarheid over suikers!
Hoeveel koolhydraten per dag heb ik nodig om af te vallen?

Team Fitcode

Over Fitcode.nl

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Andere bekeken ook

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

GRATIS DOWNLOAD:

25 Eiwitrijke Snacks (Recepten)!

  • Eiwitrijk (inclusief voedingswaarden)
  • Onder de 550 calorie├źn
  • Goedkoop en makkelijk te bereiden
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"9bd08":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"9bd08":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"9bd08":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
DIRECT TOEGANG
>