Is groene thee gezond? 6 krachtige voordelen van Groene Thee!

Wist je dat Thee na water het meest gedronken drankje ter wereld is? In dit artikel ontdek je of Groene thee gezond is en waarom dit drankje zo populair is.

Waarom is Groene thee dan zo populair? De reden hiervan is simpel; Groene thee is namelijk één van de gezondste drank ter wereld.

Het zit boordevol antioxidanten en voedingsstoffen, die krachtige effecten op het lichaam hebben. Deze effecten omvatten een verbeterde hersenfunctie, vetverlies, een lager risico op het ontwikkelen van kanker en vele andere indrukwekkende voordelen.

More...

Wat is Groene thee?

wat is groene thee

Laten we beginnen bij het begin; wat is groene thee eigenlijk precies? Groene thee is een theesoort die gemaakt wordt van de bladeren van de theeplant. Deze plant wordt ook wel de Camellia sinensis genoemd.

Deze plant wordt gebruikt voor allerlei soorten thee (alleen niet voor kruiden thee). De bladeren van deze plant worden gedroogd waarbij de mate van oxidatie bepaald wat voor soort thee het wordt. Doordat de bladeren van groene thee niet worden geoxideerd kleurt het water in je kopje groen bij Groene Thee.

Gezondheidsvoordelen groene thee

Zoals we eerder in dit artikel vertelden is Groene thee dus ontzettend gezond. Echter baseren wij al onze artikelen op wetenschappelijk onderzoek. Om die reden speurden wij het internet af om de 6 krachtigste gezondheidsvoordelen van Groene thee voor jullie op te zoeken!

1. Groene thee kan het risico op hart aandoeningen verminderen

Groene thee hartaandoening

Hart- en vaatziekten, waaronder hartaandoeningen en beroertes, zijn wereldwijd de grootste doodsoorzaak (1).

Onderzoeken tonen aan dat groene
thee enkele van de belangrijkste risicofactoren voor deze ziekten kan
verbeteren.

Dit omvat het totaal cholesterol, LDL-cholesterol en triglyceriden (2).

Groene thee verhoogt ook dramatisch de antioxidantcapaciteit van het bloed, dat de LDL-deeltjes beschermt tegen oxidatie en wat een grote boosdoener is voor het ontwikkelen van hartziekten (3, 4).

Gezien de gunstige effecten op de risicofactoren, is het dus niet verrassend dat mensen die groene thee drinken tot 31% minder risico hebben op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten (5, 6, 7).

2. Groene thee kan je helpen om af te vallen en het kan het risico op het ontwikkelen van obesitas verminderen

Aangezien groene thee de stofwisseling kan versnellen, is het logisch dat het je dus ook kan helpen om gewicht te verliezen.

Verschillende onderzoeken tonen aan dat groene thee, vooral in de buikstreek (buikvet) tot afname van lichaamsvet leidt (8).

Een van deze onderzoeken was een 12 weken durend gecontroleerd onderzoek onder 240 mannen en vrouwen. In dit onderzoek had de groep, die groene thee dronk, significante afnames van het percentage lichaamsvet, het lichaamsgewicht, de tailleomtrek en de hoeveelheid buikvet (9).

Sommige onderzoeken tonen echter geen statistisch significante toename van gewichtsverlies met groene thee, dus dit moet misschien met een korreltje zout worden genomen (10).

3.Groene thee kan je helpen om langer te leven

Groene thee langer leven

Natuurlijk zullen we uiteindelijk
allemaal doodgaan. Dat is onvermijdelijk.

Maar aangezien mensen die groene thee drinken echter wel een lager risico hebben op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten en kanker, is het dus logisch dat het je kan helpen om langer te leven.

In een onderzoek onder 40.530 Japanse volwassenen was het significant minder waarschijnlijk dat degenen, die de meeste groene thee (5 of meer kopjes per dag) dronken, tijdens een periode van 11 jaar zouden sterven. (11):

  • Dood door alle oorzaken: 23% lager bij
    vrouwen, 12% lager bij mannen.
  • Dood door hartaandoeningen: 31% lager bij
    vrouwen, 22% lager bij mannen.
  • Dood door een beroerte: 42% lager bij
    vrouwen, 35% lager bij mannen.

Een ander onderzoek onder 14.001 oudere Japanse mensen wees uit dat degenen die de meeste groene thee dronken 76% minder kans hadden om te overlijden tijdens de periode van het onderzoek, wat 6 jaar was (12).

4. Groene thee verhoogt de vetverbranding en verbetert de fysieke prestaties

Green tea

Als je naar de ingrediëntenlijst van een supplement voor vetverbranding kijkt, is de kans groot dat er groene thee in zal zitten.

Dit komt omdat er in klinische onderzoeken is aangetoond dat groene thee de vetverbranding en het metabolisme verhoogt (13).

In één onderzoek onder 10 gezonde mannen verhoogde groene thee het energieverbruik met 4% (14).

Een ander onderzoek toonde aan dat
de vetoxidatie met 17% was toegenomen, wat aangeeft dat groene thee dus selectief
de verbranding van vet kan verhogen (14).

Sommige onderzoeken naar groene thee
laten echter geen toename in het metabolisme zien, dus de effecten kunnen per
persoon verschillen (15).

Van de cafeïne zelf is ook aangetoond dat het door vetzuren uit de vetweefsels te mobiliseren en het beschikbaar te maken voor gebruik als e

nergie de fysieke prestaties verbetert (16, 17).

In twee afzonderlijke onderzoeken is aangetoond dat cafeïne de fysieke prestaties met gemiddeld 11-12% verhoogt (18, 19).

Tuurlijk is het niet zo dat je door het drinken van Groene thee in één keer en sixpack zal hebben. Toch zal het er wel voor zorgen dat je meer calorieën kan eten waardoor het afvallen een stukje makkelijker wordt!

5. Groene thee kan de hersenfunctie verbeteren en je slimmer maken

Groene thee sporten

Groene thee doet meer dan je alleen
wakker houden, het kan je namelijk ook slimmer maken.

Het belangrijkste actieve ingrediënt is cafeïne, wat een bekend stimulerend middel is.

Het bevat niet zo veel als koffie, maar wel voldoende om een reactie te produceren zonder de "zenuwachtige" effecten te veroorzaken, die te maken hebben met te veel cafeïne.

Cafeïne kan in de hersenen een remmende neurotransmitter, genaamd Adenosine, blokkeren. Op deze manier verhoogt het eigenlijk de afgifte van neuronen en verhoogt het de concentratie van neurotransmitters zoals dopamine en norepinephrine (20, 21).

Cafeïne is al eerder intensief bestudeerd en leidt consequent tot verbeteringen in verschillende aspecten van de hersenfunctie, waaronder een verbeterde stemming, waakzaamheid, reactietijd en geheugen (22).

Groene thee bevat echter meer dan alleen cafeïne. Het bevat ook het aminozuur L-theanine, dat de bloed-hersenbarrière kan passeren (23).

L-theanine verhoogt de activiteit van de neurotransmitter GABA, die anti-angst effecten heeft. Het verhoogt ook de dopamine en de productie van alfagolven in de hersenen ( 24, 25).

Onderzoeken tonen aan dat cafeïne en L-theanine synergistische effecten kunnen veroorzaken. De combinatie van die twee is bijzonder krachtig voor het verbeteren van de hersenfunctie (26, 27).

Vanwege de L-theanine en de kleinere
dosis cafeïne, kan groene thee je een veel milder en ander soort "boost"
geven dan koffie.

Veel mensen geven aan dat ze als ze groene thee drinken een stabielere energie hebben en veel productiever zijn dan als ze koffie drinken.

6. Minder kans op kanker dankzij Groene thee

Groene thee kanker

Kanker wordt veroorzaakt door de ongecontroleerde
groei van cellen. Het is één van 's werelds belangrijkste doodsoorzaken.

Het is bekend dat de oxidatieve schade bijdraagt aan de ontwikkeling van kanker en dat antioxidanten een beschermend effect kunnen hebben (28).

Groene thee is een uitstekende bron
van krachtige antioxidanten, dus het is logisch dat het de kans op het
ontwikkelen van kanker vermindert, wat het dus ook lijkt te doen:

  • Borstkanker: een meta-analyse van observationele onderzoeken wees uit dat vrouwen die de meeste groene thee dronken een 20-30% lager risico hadden om borstkanker, de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen, te ontwikkelen (29).
  • Prostaatkanker: een onderzoek toonde aan dat mannen die groene thee drinken een 48% lager risico hadden om prostaatkanker, wat de meest voorkomende kanker bij mannen is, te ontwikkelen (30).
  • Dikkedarmkanker: een analyse van 29 onderzoeken toonde aan dat degenen die groene thee drinken tot 42% minder kans hadden om dikkedarmkanker te ontwikkelen (31).

Vele observationele onderzoeken hebben aangetoond dat mensen die groene thee drinken minder kans hebben om verschillende soorten kanker te ontwikkelen. Er is echter nog veel meer onderzoek van hoge kwaliteit nodig om deze effecten echt te bevestigen (32, 33).

Hoeveel groene thee per dag?

Nu je hebt gezien hoeveel gezondheidsvoordelen groene thee te bieden heeft vraag je jezelf waarschijnlijk af hoeveel groene thee je per dag moet drinken om deze voordelen te ervaren.

Onderzoeken tonen aan dat je met zo'n 3 tot 4 koppen groene thee per dag optimaal profiteert van de gezondheidsvoordelen. Zorg er trouwens wel voor dat je de thee op de juiste manier bereid. Hieronder nog even een simpel stappenplan hiervoor:

  • Breng het water aan de kook
  • Laat het water afkoelen tot zo'n 80 graden
  • Laat de thee zo'n 3 tot 4 minuten trekken.

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>