Hoe lang duurt het voordat cafeïne uit je lichaam is?

Hoe lang duurt het voordat cafeïne uit je lichaam is? Deze vraag zien we ontzettend vaak terug komen onder onze volgers.

We snappen het overigens best dat veel mensen zich dit afvragen. Cafeïne of koffie heeft namelijk invloed op onze slaap.

Om deze reden zijn veel mensen bang om in de avond nog koffie te drinken. Ook wordt er door veel mensen beweerd dat het geen goed idee is om na een bepaalde tijd op de dag nog koffie of andere cafeïne houdende dranken te drinken.

Hoeveel is hier nou van waar en hoelang blijft deze stof echt werkzaam in ons lichaam? Je ontdekt het in dit artikel!

Hoe lang duurt het voordat cafeïne uit je lichaam is?

Wanneer jij een drank drinkt met cafeïne dan zal deze zijn piekniveau binnen 30 tot 60 minuten na consumptie bereiken.

Tussen deze tijd zal je de opwekkende effecten van het middel het meest ervaren. Bovendien is het zo dat cafeïne vocht afdrijft, dit zal er toe leiden dat je meer vocht zal gaan verliezen (je gaat dus meer plassen).

Volgens verschillende wetenschappers is de halfwaardetijd van cafeïne maximaal vijf uur.

Wanneer we spreken over de halfwaardetijd hebben we het over de tijd die je lichaam nodig heeft om de hoeveelheid van een bepaalde stof terug te brengen tot de helft van de oorspronkelijke hoeveelheid.

Voorbeeld: Stel je nuttigt 20 milligram cafeïne dan betekent dit dat je 5 uur later nog zo’n 10 mg van de stof in je bloed hebt zitten.

Welke producten bevatten cafeïne?

Wanneer we spreken over cafeïne is de kans groot dat je gelijk aan koffie denkt. Toch zijn er veel verschillende producten die dit middel bevatten. Hieronder een overzicht:

Dranken die cafeïne bevatten

  • koffie en drankjes zoals espresso’s, lattes en cappuccino
  • zwarte, witte en groene thee
  • veel frisdranken
  • energiedranken
  • Zelfs cafeïnevrije koffie bevat wat cafeïne, en mensen die erg gevoelig zijn voor cafeïne moeten dit vermijden.

Voedingsmiddelen met cafeïne

  • chocolade en producten die het bevatten, zoals warme chocolademelk
  • koffie of mokka-ijsjes
  • guarana zaden en dranken
  • sommige energe- en eiwitrepen
  • drankjes en poeders vóór de training
  • Cafeïne is ook een veelgebruikt ingrediënt in gewichtsverliespillen en vrij verkrijgbare hoofdpijnmedicijnen, waaronder Excedrin.

Het effect van cafeïne op slaap

De algemene effecten van cafeïne kunnen de hele dag duren. Het kan dan ook uren tot dagen duren voordat het middel volledig uit je systeem verdwenen is.

Soms kan er zelfs nog cafeïne in je systeem of bloed zitten zonder dat je het zelf door hebt of merkbare effecten ervaart.

Om deze reden kan dit middel grote gevolgen hebben voor de kwaliteit van je slaap.

Zo kan cafeïne leiden tot slechtere slaap kwaliteit en zelfs slaappatronen verstoren, afhankelijk van de gevoeligheid van een persoon en hoeveel ze hebben verbruikt.

De meeste volwassenen kunnen veilig 200 – 300 mg per dag consumeren. Wanneer iemand meer nuttigt kan dit leiden tot slaapproblemen.

Wat te doen als teveel cafeïne de slaap verstoort?

Als jij vermoedt dat je inname van cafeïne slapeloze nachten veroorzaakt, is het belangrijk om zo snel mogelijk op je inname te gaan letten.

Cafeïne kan een nuttig stimulerend middel zijn, maar overmatige consumptie kan onderliggende slaapstoornissen maskeren.

Mensen die koffie of thee nodig hebben om elke ochtend wakker te worden, kunnen ongewild slaapproblemen compenseren.

Om die reden is het belangrijk dat je een regelmatig slaapschema opbouwt. Probeer zo veel mogelijk rond dezelfde tijd naar bed te gaan en rond dezelfde tijd op te staan.

Dit kan het lichaam helpen zichzelf te reguleren en de behoefte aan stimulerende middelen zoals cafeïne verminderen.

Conclusie

De effecten van cafeïne duren meestal enkele uren, tenzij iemand een grote hoeveelheid heeft gebruikt of bijzonder gevoelig is voor het medicijn.

Cafeïne blijft in het lichaam hangen en kan slaappatronen verstoren, zelfs nadat merkbare effecten zijn versleten.

Zeker als jij moeite hebt met slapen is het aan te raden om niet te laat op de dag nog flinke hoeveelheden van dit middel naar binnen te werken.

Zelf proberen wij na 15:00 geen cafeïne meer binnen te krijgen. Voor ons werkt dit fijn en we merken dat we beter slapen hierdoor.

Om die reden kan het zeker slim zijn om hier mee te experimenteren.

Hoe gezond is tonijn uit blik? Het verrassende antwoord!
Gezond uit eten? 13 Tips die je kan toepassen in elk restaurant!
Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>