juni 15

0 reacties

Hoeveel calorieën moet je verbranden om 1 kilo af te vallen?

juni 15, 2019


Wanneer iemand graag wilt afvallen wil hij of zij dit vaak zo snel mogelijk. We krijgen vaak de vraag: “Kan ik 5 kilo afvallen in één week?” of ” hoe verlies ik zo snel mogelijk gewicht” ?

Het gevolg hiervan is dat sporters vaak op zoek gaan naar de makkelijkste route. Hierbij gaan ze strengen diëten volgen om snel gewicht te verliezen.

Bij dit soort diëten worden vaak allerlei restricties opgelegd waardoor dit onmogelijk lang vol te houden is. Hierbij verwacht men vaak dat er binnen een maand bijvoorbeeld 10 kilo af is echter is de realiteit vaak heel anders.

Wat je beter kan doen is beginnen bij de basis. Zorg voor een negatieve energie balans en je zal gewicht gaan verliezen. Bovendien is het belangrijk om te weten hoeveel calorieën je daadwerkelijk moet verbranden om gewicht te verliezen.

In dit artikel gaan we de volgende vraag beantwoorden: hoeveel calorieën is 1 kilo lichaamsvet?

Lees tip: Afvallen tips nodig? Check hier het volledige overzicht met 20+ tips!

Voeding als brandstof

Wanneer we kijken naar het menselijk lichaam dan is voeding van essentieel belang om goed te kunnen functioneren. Wat benzine is voor een auto is voeding voor mensen: de brandstof. Echter hebben mensen drie verschillende brandstoffen nodig namelijk:

  • Eiwitten
  • Vetten
  • Koolhydraten

Al deze voedingsstoffen leveren ons lichaam energie. Deze energie wordt vervolgens via ons lichaam omgezet in brandstof waardoor ons lichaam goed kan functioneren.

Waar eiwitten en koolhydraten gelijk staan aan 4 kilocalorieën wanneer ze verbrandt worden is dit bij vetten 9 kcal. Op basis daarvan zou je zeggen dat 9.000 kcal gelijk staat aan een 1 kilo lichaamsgewicht. Echter is dit niet helemaal waar.

Wanneer we het hebben over lichaamsvet spreken we namelijk niet alleen over de vetten uit voeding. Dit komt doordat vetweefsel ook uit andere stoffen bestaat. Dit maakt lichaamsvet gemiddeld wat minder energie dicht dan het vet wat je eet.

Hoeveel calorieën is 1 kilo lichaamsvet?

Waarschijnlijk vraag je jezelf nu af: “Hoeveel calorieën is 1 kilo lichaamsvet dan wel precies?”. Het antwoord hierop is waarschijnlijk iets lastiger dan je had verwacht.

Het zit namelijk zo dat 87% van het vetweefsel wel gewoon uit vetten bestaat. 1 kilo lichaamsvet staat dus ongeveer gelijk aan 87% van 9000 calorieën. Dit komt neer op zo’n 7830 kcal. Als vuistregel wordt echter vaak 7777 aangehouden.

De valkuil van een crashdieet

Nu je weet dat je ongeveer 7777 kcal moet verbranden om 1 kilo lichaamsvet kwijt te raken ben je waarschijnlijk al snel aan het rekenen geslagen.

Want ja, als je 10x 7777kcal verbrand, kan je snel 10 kilo afvallen toch?!

In theorie klinkt dit eigenlijk best logisch. Hoe sneller je die hoeveelheden kcal verbrand des te sneller zal je afvallen toch? De praktijk leert ons echter dat dit totaal niet werkt.

Je moet niet vergeten dat je lichaam energie nodig heeft om zich te onderhouden. Wanneer jij jezelf uit gaat sterven en zo snel mogelijk wil gaan afvallen zal je vroeg of laat een terugval krijgen. Dit kan leiden tot vreetbuien waardoor je uiteindelijk weer terug bent bij waar je begonnen bent.

Kies daarom altijd een duurzame strategie en loop niet te hard van stapel. Begin met kleine stapjes en houd je energie tekort klein. Op deze manier zal je veel minder geneigd zijn om te falen.

Afvallen is geen lineair proces

Waar veel mensen denken dat afvallen een lineair proces is zit iedereen er naast. Afvallen of droog trainen is namelijk alles behalve een lineair proces.

Sommige dagen raak je bijvoorbeeld wat gewicht kwijt en andere dagen kom je juist weer wat gewicht aan. Dit is echter geen reden je zorgen te maken. Het is namelijk normaal dat je lichaamsgewicht fluctueert tijdens het afvallen.

Als je bent aangekomen betekent dit niet altijd dat je daadwerkelijk dikker of ‘vetter’ bent geworden. Er zijn tal van factoren die invloed kunnen hebben op je gewicht, dit heeft te maken met de hoeveelheid vocht die je lichaam vasthoudt door bepaalde factoren.

Denk hierbij aan Koolhydraatinname, zoutinname, slaapkwaliteit, hormonen of zelfs een zware legday waardoor je iets meer vocht vasthoudt dan normaal.

Ook kan het zo zijn dat je bijvoorbeeld al een paar dagen niet naar de wc bent geweest, of misschien ben je wel aan het bulken waardoor je wat extra spiermassa hebt gewonnen.

Zoals je ziet zijn er tal van factoren die invloed kunnen hebben op je gewicht, zorg er altijd voor dat je al deze factoren mee hebt genomen voordat je conclusies trekt op basis van het getal op de weegschaal.

Zolang je maar een algemene daling ziet in je gewicht is er niks om je zorgen over te maken. Onthoud het is een marathon geen sprint

Lees tip: 7 veel voorkomende fabeltjes over afvallen!


Mijn naam is Anne Schenkel, voedingsdeskundige en diëtiste. Voeding en de invloed hiervan op het lichaam heeft mij altijd geïnteresseerd. Op het internet staan zoveel onwaarheden dat ik het als mijn persoonlijke missie zie om deze valse mythes weg te nemen en men van handige tips en betrouwbare informatie te voorzien.

You might also like

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>