Hoeveel eiwitshakes per dag voor het beste resultaat?

Een vraag die we veel voorbij zien komen is: “Hoeveel eiwitshakes per dag heb je nodig?”. Vaak wordt er namelijk door fabrikanten van eiwitpoeders verteld dat je een x aantal eiwitshakes per dag nodig zou hebben.

Is dit echter wel de waarheid of is niets meer dan een marketing truc? Je ontdekt het in dit artikel!

De ideale hoeveelheid eiwitshakes per dag is afhankelijk van jouw dagelijkse eiwit behoefte en de hoeveelheid eiwitten die je al binnen krijgt.

Is een eiwitshake noodzakelijk?

Laten we vooropstellen dat er niks magisch is aan een eiwitshake. Vaak wordt er heel gewichtig gedaan om het gebruik van eiwitpoeders echter is niet nergens voor nodig. Er is namelijk niks bijzonder aan een eiwitshake en het is niets meer dan supplement dat bijna volledig uit proteïne bestaat.

Eiwitshakes zijn dus niet perse noodzakelijk maar kunnen wel van toegevoegde waarde zijn. Zo is het een relatief goedkope bron van eiwitten en daarnaast is het simpel weg enorm makkelijk. Een shake kan je namelijk makkelijk meenemen en goed bewaren. Als je dit vergelijkt met een portie kipfilet bijvoorbeeld is een shake toch een stuk praktischer.

Een fout die we veel sporters zien maken is dat ze hun whey shake gebruiken als eiwitvervanger inplaats van ter aanvulling op hun voeding. Supplementen zijn namelijk bedoeld als aanvulling op je voeding en niet als vervanging van je voeding.

Hoeveel eiwitten per dag heb je nodig?

Goed, je weet dus nu dat een eiwitshake een prima aanvulling is op je voeding en dat het je kan helpen bij het behalen van je eiwitbehoefte. Hiervoor dien je echter wel te weten hoeveel eiwitten je precies nodig hebt. We hebben eerder een artikel omtrent dit onderwerp geschreven waarin we uitgebreid uitleggen hoe je dit precies kan berekenen.

Uit dit artikel is naar voren gekomen dat je ongeveer 1,8 gram tot 2,2 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht nodig hebt.

Het artikel kan je hier lezen: Hoeveel eiwitten per dag heb je nodig?

Krijg jij voldoende eiwit binnen?

Wanneer je hebt uitgerekend hoeveel eiwitten jij dagelijks nodig hebt voor het behalen voor je doel is het tijd om te gaan kijken of je dit ook daadwerkelijk haalt.

We merken dat veel sporters hier veel moeite mee hebben aangezien het best lastig kan zijn om voldoende eiwit binnen te krijgen. Bovendien is het zo dat men vaak geen idee heeft hoeveel eiwitten zij nou daadwerkelijk binnen krijgen per dag. Hierdoor denk je misschien goed bezig te zijn, maar als je structureel te weinig eiwitten binnenkrijgt zal je flink inleveren op je resultaten.

Als jij geen idee hebt hoeveel eiwitten of calorieën jij dagelijks binnenkrijgt is het nutteloos om een eiwitshake te nemen. Waarom niet? Misschien krijg je wel al te veel eiwitten binnen, in dit geval is het alleen maar zonde van je geld om ook nog eiwitshakes te nemen. Meten is weten in dit geval!

We zouden je dan ook sterk adviseren om te beginnen met het bijhouden van je kcal en voedingswaarden, dit kan op drie manieren:

  • Stel een voedingsplan op: Wanneer je weet hoeveel kcal en eiwitten jij nodig hebt kan je een voedingsplan opstellen. Door dit voedingsplan dagelijks te volgen weet je zeker dat je de juiste voedingsstoffen binnen krijgt.
  • Calorieën tellen: Tegenwoordig zijn er verschillende handige apps waarin je het aantal kcal dat je binnenkrijgt kan tellen. In deze apps worden ook de verschillende macronutriënten opgeteld. Ideaal dus om inzicht te krijgen in je dagelijkse inname

Hoeveel eiwitshakes per dag heb ik nodig?

Hoeveel eiwitshakes per dag jij nodig hebt is afhankelijk van jouw persoonlijke eiwit behoefte. Als je hebt berekend hoeveel eiwitten jij per dag nodig hebt en je weet hoeveel eiwitten jij gemiddeld per dag binnenkrijgt, weet je ook hoeveel eiwitshakes per dag jij nodig hebt om je lichaam te voorzien in de juiste hoeveelheid eiwit per dag.

Het kan overigens ook blijken dat je al voldoende eiwitten binnen krijgt uit voeding. In dit geval is het gebruik van een eiwitshake dus overbodig. Krijg je echter te weinig eiwitten binnen? Dan zou eiwitpoeder een prima aanvulling kunnen zijn op je dieet.

Conclusie

Wanneer je eiwitshakes met mate gebruikt zijn ze een prima aanvulling op je voedingspatroon en een gemakkelijke manier om extra eiwitten binnen te krijgen. Eiwitshakes zijn gezond zolang je ze gebruikt als aanvulling op je voeding en niet als vervanging van je voeding.

De 6 beste supplementen tijdens het cutten of droogtrainen!
Cafeïne pillen: Wat zijn de voor en nadelen? Fitcode.nl

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>