Hoeveel KM is 10.000 stappen? Het verrassende antwoord!

Wist je dat 10.000 stappen per dag zetten, actiever is dan drie keer per week naar de sportschool gaan. Met 10.000 stappen per dag loop je namelijk, volgens de bewegingsrichtlijnen, voldoende voor een gezonde en actieve levensstijl.

Maar hoeveel kilometer is 10.000 stappen en hoelang doe je over 10.000 stappen? De antwoorden op deze vragen en nog veel meer ontdek je in dit artikel.

We vertellen je namelijk van alles over hoeveel stappen je (per leeftijdscategorie) zou moeten zetten, waarom 10.000 stappen per dag goed is en nog veel meer!

Hoeveel km is 10.000 stappen?

10.000 stappen staat gelijk aan ongeveer 7 tot 8 kilometer lopen. Het precieze aantal is natuurlijk volledig afhankelijk van de grootte van de gezette stappen.

Zo zal een lang persoon die grote stappen zet een grotere afstand afleggen als kleinere personen die een kleinere staplengte heeft. Over 10.000 stappen doe je ongeveer 1,5 uur bij een aanhoudende snelheid van 5 kilometer per uur.


Waarom 10.000 stappen zetten?

Nederlanders zitten meer stil dan ooit tevoren. Het zetten van genoeg stappen op een dag is daarom nog nooit zo belangrijk geweest.

Steeds meer mensen hebben namelijk een zittend beroep. Dit zorgt er voor dat steeds meer mensen de hele dag stilzitten. De weinige momenten van lopen zijn hierbij vaak de afstand naar het toilet, het koffiezetapparaat of de printer.

Dit weinige lopen brengt verschillende gezondheidsrisico's met zich mee. Mensen ervaren vaker klachten aan gewrichten en spieren, maar ook de risico's op diabetes, hart- en vaatziekten worden groter.

Maar waarom dan 10.000 stappen?

Wetenschappers hebben in 2004 een stappenindex geïntroduceerd die aangeeft hoeveel stappen volwassenen moeten zetten voor een gezonde levensstijl. Deze index geeft het volgende weer:

  • 0 - 5.000 stappen per dag: Te weinig stappen wat voor een verhoogd risico zorgt op hart- en vaatziekten.
  • 5.000 - 7.500 stappen per dag: Matig intensief bewegen, wat alleen genoeg is om je dagelijks te verplaatsen, maar zeker nog niet genoeg voor een gezonde levensstijl.
  • 7.500 - 10.000 stappen per dag: Voldoende beweging, maar nog net te weinig voor een gezonde en actieve levensstijl.
  • Meer dan 10.000 stappen per dag: Voldoende stappen om te mogen spreken van een gezonde en actieve levensstijl.

10.000 stappen per dag is een richtlijn die van oorsprong uit Japan komt. In dit land werd namelijk als eerste de stappenteller geïntroduceerd waarna onderzocht werd hoeveel stappen gezet moesten worden voor een gezonde levensstijl.

Uit dit onderzoek bleek dat Japanners iedere dag 500 kilocalorieën extra zouden moeten verbranden om gezond te blijven. Omgerekend kwam dit er op neer dat ze 10.000 stappen per dag zouden moeten zetten voor een gezonde leefstijl.

Hoeveel stappen je dagelijks moet zetten voor een gezonde levensstijl, hangt af van je leeftijd en andere factoren. Verderop in dit artikel ontdek je het gewenste aantal stappen per leeftijdscategorie.

Waarom 10.000 stappen zetten?

Hoelang doe je over het zetten van 10.000 stappen?

Tienduizend stappen per dag zetten klinkt misschien veel, maar eigenlijk valt dat best mee. 10.000 stappen kun je namelijk in 1,5 uur zetten wanneer je een gemiddeld wandeltempo van 5 kilometer per uur aanhoudt.

Omdat je dagelijks sowieso al beweegt om je te kunnen verplaatsen, is het zetten van 10.000 stappen sneller gedaan dan je misschien zou verwachten.

Een stappenteller kan je helpen met het bijhouden van het aantal stappen dat je gezet hebt. Hierdoor weet je aan het einde van de dag precies hoeveel stappen je gezet hebt zodat je tijdens je avondwandeling het aantal stappen compleet kunt maken.


Hoeveel kcal verbrand je met 10.000 stappen?

Maar hoeveel kcal verbrand je dan met het zetten van 10.000 stappen? Het is lastig om te bepalen hoeveel calorieën je precies verbruikt met 10.000 stappen.

Het aantal verbruikte calorieën is namelijk sterk afhankelijk van factoren zoals leeftijd, gewicht, lichaamsbouw en geslacht.

Hoeveel kcal je verbrandt met 10.000 stappen verschilt dus per persoon enorm. Een schatting is dat een gemiddeld persoon met een lichaamsgewicht van 70 kilogram, ongeveer 55 calorieën per gelopen kilometer.

Omdat 10.000 stappen ongeveer 7 à 8 kilometer is, verbruik je dus ongeveer 400 tot 500 kcal per dag met 10.000 stappen.

Hoeveel kcal verbrand je met 10.000 stappen?

Aanbevolen aantal stappen per leeftijd

Zoals we al eerder aangegeven hebben, verschilt het aantal aanbevolen stappen per dag ook per leeftijdscategorie. Zo hebben oudere mensen die slecht ter been zijn, genoeg aan minder stappen terwijl jonge mensen juist meer stappen op een dag zouden moeten zetten.

Hieronder hebben we voor jou een overzichtelijk schema weergegeven waarin je per leeftijdscategorie kunt zien hoeveel stappen je per dag zou moeten zetten:

Leeftijdsgroep

Aantal stappen per dag

6-12 jaar

12.000-15.000 stappen per dag

12-65 jaar

10.000 stappen per dag

65+ jaar

6.000-8.000 stappen per dag


Tips voor het zetten van meer stappen

Wil je meer stappen gaan zetten? Dan hebben we enkele tips voor je die je kunnen helpen je doel te behalen. Onderstaande tips kun je gebruiken om te zorgen dat je aan je dagelijkse aantal stappen komt voor een gezonde levensstijl.

  • In je pauze een half uurtje wandelen: Door in je pauze een half uurtje te wandelen, kun je met een redelijk tempo al meer dan 3.000 stappen zetten. Nederlanders zetten gemiddeld 5.000 stappen per dag waardoor je, met een middag wandeling, 's avonds nog maar 2.000 stappen hoeft te zetten om de 10.000 stappen te halen.

  • Loop naar je collega's om iets te vragen in plaats van mailen of Whatsappen: Door tijdens je werk naar collega's te lopen bij vragen, kun je gemakkelijk wat extra stappen behalen. Hierdoor hoef je aan het einde van de dag minder stappen te zetten om je doel van 10.000 stappen per dag te halen. Ook de kleine hoeveelheid stappen dragen bij aan je einddoel!

  • Loop 3 keer per dag 15 minuten met een stevig tempo: Geen zin om aan het einde van je werkdag nog 5.000-6.000 stappen te moeten zetten? Loop dan verdeelt over de dag 15 minuten. Hierdoor kun je in slechts 3 tijdsperiodes van 15 minuten al meer dan 4500 stappen behalen.


Hoe houd je je stappen bij?

Wil je nauwkeurig je stappen of het aantal kilometers dat je gelopen hebt bijhouden? Dan raden we je aan om gebruik te maken van een stappenteller. Stappentellers zijn er in allerlei soorten. Zo kun je kiezen voor een stappenteller app op je telefoon, een activity tracker etc.

Er zijn verschillende stappenteller apps die je kunt gebruiken om het aantal gelopen stappen bij te kunnen houden. Helaas zijn de meeste stappenteller apps niet heel accuraat en kan het ook zijn dat je je telefoon regelmatig vergeet waardoor niet alle stappen worden vastgelegd.

Een activity tracker werkt daarom het beste om er voor te zorgen dat je al je stappen registreert. Hierdoor kun je gemakkelijk op je horloge aflezen hoeveel stappen je hebt afgelegd, maar ook kun je deze vaak verbinden met je telefoon om inzicht te verschaffen in je aantal stappen, kilometers etc. Hieronder ontdek je de beste activity tracker van dit moment.

Beste activity tracker

Beste activity tracker

Kiraal Stappenteller

De beste activity tracker van dit moment is volgens onze eigen vergelijking de stappenteller van het merk Kiraal. Deze stappenteller beschikt namelijk over allerlei handige functies (calorieteller, zuurstofmeter, hartslagmeter etc.) en kan ook als horloge gedragen worden. Door middel van een Bluetooth verbinding kun je de gegevens vervolgens op je telefoon aflezen in een handig overzicht. Meer weten? Klik dan op de blauwe knop!


Veelgestelde vragen

Hoeveel val je af met 10000 stappen per dag?

Een gemiddeld mens verbruikt 55 kilocalorieën per kilometer lopen. Aangezien 10.000 stappen ongeveer 7 à 8 is, verbruik je ongeveer 500 kilocalorieën bij het zetten van 10.000 stappen.


Hoeveel stappen zet je in 5 km?

Per kilometer zet je ongeveer 1.333 stappen. Dit betekent dat je voor een afstand van 5 kilometer ongeveer 6.665 stappen moet zetten. Dit is wel sterk afhankelijk van hoe lang je benen zijn. Kortere mensen hebben namelijk meer stappen nodig dan langere mensen.


Hoeveel stappen per dag is gezond om af te vallen?

Een gezonde leefstijl heb je wanneer je iedere dag ongeveer tienduizend stappen zet. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat dit aantal stappen nodig is, om voldoende beweging te krijgen voor een betere doorbloeding en actieve leefstijl.


Hoeveel stappen is 3 km lopen?

Iedere kilometer is ongeveer 1.333 stappen. Omgerekend moet je dus ongeveer 4.000 stappen zetten om 3 kilometer af te leggen. Hoeveel stappen je precies af moet leggen om 3 kilometer te lopen, is afhankelijk van de grootte van je stappen.

Over de schrijver Team Fitcode

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Andere bekeken ook:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

De Slimste Persoon in je sportschool worden?
De Fitcode Nieuwsbrief is alles wat je nodig hebt! Ontvang wekelijks de beste tips, nieuwste onderzoeken en nog veel meer.

>