Hoeveel spieren heeft een mens?

Wanneer we het over krachttraining en fitness hebben staan onze spieren centraal. We trainen namelijk grotendeels om onze spiermassa en spieren groter en sterker te maken.

Toch is het zo dat er ontzettend veel mensen zijn die heel weinig van hun lichaam en spieren af weten. Hoeveel spieren heeft een mens bijvoorbeeld en hoe ziet spierherstel er precies uit? Waar zitten onze spieren en wat is de functie van deze spieren?

In dit artikel geven we antwoord op de vraag: ‘Hoeveel spieren heeft een mens?’ en gaan we dieper in op de rol van verschillende spieren.

Hoeveel spieren heeft een mens?

Gemiddeld heeft een mens ongeveer 640 tot 850 verschillende soorten spieren. Je leest het goed: er is geen vaste hoeveelheid spieren. Dit verschilt namelijk per persoon. Niet iedereen heeft evenveel spieren. Dit komt doordat sommige mensen wat kleine spieren missen. We hebben het hierbij over de willekeurige of de dwarsgestreepte spieren.

Al de spieren in ons lichaam zitten vast aan ons skelet en zorgen ervoor dat ons lichaam kan bewegen. Dit doet ons lichaam door de spieren samen te trekken. Hierdoor worden je botten of huid in bepaalde stand geduwd of getrokken.

Elke zichtbare beweging in je lichaam wordt door de spieren uitgevoerd. Van een knipoog tot het het optillen van een zwaar gewicht.

Zijn er nog andere soorten spieren?

Ja, er zijn ook spieren die niet aan ons skelet bevestigd zitten. Deze spieren zijn onder twee categorieën te plaatsen: gladde of zachte spieren.

Deze spieren zijn verantwoordelijk voor de onbewuste beweging van ons lichaam. Zo zorgen ze ervoor dat onze organen het werk kunnen doen. Een ander groot verschil met de dwarsgestreepte spieren is dat je deze niet bewust kunt bewegen of trainen.

Naast deze spieren heb je ook nog de hartspier. Deze pompt het bloed door je lichaam heen.

Pezen

Pezen vormen naast spieren ook een belangrijk onderdeel van het spierstelsel. Pezen kan je zien als een soort elastisch verlengstukje van je spier. Met dit verlengstukje zit de spier vast aan je skelet.

Net als spieren worden de pezen ingespannen wanneer je ze beweegt. Dit betekent dat je pezen ook blessure’s op kunnen lopen.

De belangrijkste spieren

Je weet nu dat je lichaam uit zo’n 640 tot 850 spieren bestaat. Hierbij heeft elke spier waar zijn eigen taak of bewegingsmogelijkheid. Spieren werken heel vaak samen, je gebruikt namelijk amper maar één spier.

Dit noemen we spiergroepen ofwel spieren die dicht bij elkaar liggen en samenwerken. Hieronder lichten we kort de belangrijkste spiergroepen in ons lichaam toe:

Beenspieren

De beenspieren vormen een enorme grote groep aan spieren in ons lichaam. Dit is niet zo gek overigens aangezien de benen al gauw de helft van je lichaam vormen.

Zo heb je in de bovenbenen de quadriceps en aan de achterkant de hamstrings. Wanneer je iets hoger gaat vinden we de bilspieren. Aan de onderkant vind je de kuitspieren.

Rugspieren

Naast de benen bevat de rug ook ontzettend veel spieren. Een stevige rug is van belang aangezien dit zorgt voor een juiste houding en een goed postuur.

Borst

De borst is voor veel mannelijke sporters één van hun favoriete spiergroepen. De borstspieren trainen wordt dan ook bijna nooit geskipt en bijna elke sporter in de gym zou wel graag een flinke borstkas willen.

Deze spiergroep is in verhouding met de rugspieren en beenspieren redelijk klein.

Schouders

Ook je schouders trainen is voor vele mannen een favoriete bezigheid. Het mooie van goed ontwikkelde schouders is dat ze je fysiek een flinke visuele boost zullen geven.

Wanneer jij grote schouders hebt zal je al heel snel een stuk groter en gespierder lijken.

Deze spiergroep bestaat uit twee verschillende ‘lagen’. Zo zorgt de buitenste laag ervoor dat je schouders kan draaien. Onder deze laag bevinden zich 4 kleinere spieren die ervoor zorgen dat je de armen kunt roteren.

Armen

De armen bestaan uit de biceps en de triceps. Een veel gemaakte fout bij het trainen van deze spiergroep is dat men zich vooral richt op de biceps. Dit is best zonde aangezien de tricep voor maar liefst 2/3e van de massa op de arm zorgt.

Buik

De buikspieren trainen is iets wat niet iedereen even leuk vindt. Toch is het belangrijk dat je dit regelmatig doet. Een goed ontwikkelde sixpack en sterke ‘core‘ zullen er namelijk indrukwekkend uit zien. Vergeet hierbij trouwens niet de schuine buikspieren te trainen.

Anabool vs Katabool: Wat is het verschil precies?
Progressive Overload: Wat is het en waarom is het zo belangrijk?

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>