Hoeveel stappen per dag is gezond?

Dat bewegen gezond is weet je waarschijnlijk wel maar hoeveel stappen per dag is gezond? Om te kijken hoe actief jij dagelijks bent is het tegenwoordig steeds makkelijker om je stappen bij te houden.

De hoeveelheid stappen die jij per dag zet wordt vaak al bijgehouden door je telefoon. Ook zijn er veel mensen die sporthorloges gebruiken om bij te houden hoeveel stappen zij per dag zetten.

Het leuke hiervan is dat je aan het eind van de dag precies kan zien hoeveel calorieen je verbrandt hebt en hoeveel kilometer je hebt afgelegd. In dit artikel gaan we kijken hoeveel stappen per dag jij zou moeten zetten om gezond te leven!

Hoeveel stappen zou je moeten zetten per dag?

Een onderzoek uit 2011 wees uit dat gezonde volwassenen tussen de 4.000 en 18.000 stappen per dag een prima richtlijn is. Hierbij is 10.000 voor de meeste mensen het meest realistisch.

Bovendien zijn er verschillende activiteiten niveau’s gebonden aan het aantal stappen dat een persoon zet:

Inactief: minder dan 5.000 stappen per dag
Gemiddeld (enigszins actief): varieert van 7.500 tot 9.999 stappen per dag
Zeer actief: meer dan 12.500 stappen per dag


Het aantal stappen dat je per dag wil gaan zetten is natuurlijk afhankelijk van vele factoren. Denk hierbij aan je levensstijl en werk. Zo kan je jezelf natuurlijk voorstellen dat een stratenmaker veel meer stappen zet dan iemand die op kantoor werkt.

Dit hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je ook veel minder stappen zet als je op kantoor werkt. Je kan bijvoorbeeld een extra rondje lopen of de trap pakken inplaats van de lift. Check dit artikel voor 5 ongewone manieren om meer calorieën te verbranden.

Hoeveel stappen moet je per dag als je wilt afvallen?

Natuurlijk zijn er veel mensen die graag willen afvallen of droog trainen. Een vraag die we dan ook regelmatig terug zien komen is hoeveel stappen je moet zetten als je wilt afvallen.

Wij zouden hierbij aanraden om te streven naar ten minste 10.000 stappen per dag.

Het exacte aantal is echter gebaseerd op meerdere factoren zoals uw leeftijd, geslacht en voedingspatroon. Toch is wist dit onderzoek te concluderen dat het zetten van 15.000 stappen per dag een sterkverband houdt met een lager risico op metabool syndroom (stofwisseling).

Uit ervaring weten wij echter dat 15.000 stappen per dag best een flink aantal is. Dit aantal is lang niet voor iedereen haalbaar. Om die reden adviseren wij om te beginnen met 10.000 stappen per dag. Dit is al een flink aantal en zal ervoor zorgen dat je extra calorieën zal verbranden. Afvallen zonder dieet en afvallen zonder sporten worden hierdoor al een stuk makkelijker.

Bovendien kan het zetten van 10.000 stappen per dag ervoor zorgen dat je in een betere stemming komt en vrolijker wordt (bron). Ideaal dus!

4 Simpele tips om meer stappen te zetten

Nu je het aantal stappen weet dat je op een dag nodig hebt om je doel te bereiken, is het tijd om in beweging te komen! Afhankelijk van je levensstijl en beschikbare tijd zijn er verschillende simpele manieren om extra stappen te zetten.

1. Maak elke dag een wandeling

Als je de tijd en ruimte hebt is dit een perfect idee. Probeer elke dag een kleine wandeling te maken. Dit kan tijdens je lunch zijn maar ook na je werk. Heb je een hond? Ga wat vaker met de hond naar buiten! Bovendien zal dit helpen met je vetpercentage verlagen!

2. Maak mini-wandelingen

Verdeel je dag in drie delen (ochtend, middag en avond) en beloof dat je op elk van die momenten een wandeling van 10 tot 15 minuten zult maken. Aan het einde van de dag hebt u de aanbevolen 30 minuten aan lichaamsbeweging volbracht en enkele serieuze stappen geklokt.

3. Loop tijdens je werk

Heb jij een kantoor baan? Waarschijnlijk betekent dit dat je vaak achter je bureau zit. Echter kan je tijdens dit werk ook lopen. Als je bijvoorbeeld aan het bellen bent. Ook kan je ervoor kiezen om een keer de trap te nemen inplaats van de lift. Verder kan je natuurlijk ook een blokje om lopen tijdens de pauze.

4. Stap een halte eerder uit

Deze is alleen voor de echte diehard! Ga je met het ov naar je werk? Probeer eens een halte eerder uit te stappen. Op deze manier forceer je jezelf om die extra stappen te zetten.

Ga je niet met het OV? In dat geval kan je ervoor kiezen om bijvoorbeeld de auto iets verder te parkeren.

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>