Hoeveel liter water per dag moet je drinken?

Dat water belangrijk is voor je gezondheid wist je waarschijnlijk al. Weet jij echt ook hoeveel water per dag je precies moet drinken om gezond te blijven?

Op deze vraag worden vaak meerdere antwoorden gegeven. De ene persoon zegt bijvoorbeeld 10 glazen waar de andere persoon 2 liter per dag zegt.

Daarnaast zijn er ook nog mensen die gebruik maken van formules om uit te rekenen hoeveel water per dag nodig is. Een formule die vaak gebruikt wordt om dit uit te rekenen is 0,03 x je lichaamsgewicht = jouw dagelijkse hoeveelheid drinkwater.

Omdat we dit nogal verwarrend vonden besloten we een artikel te schrijven over de hoeveelheid water die jouw lichaam nodig heeft om gezond te blijven.

Bovendien gaan we ook kijken of je de hoeveelheid water die je moet drinken kan berekenen, hoeveel water je moet drinken tijdens het sporten en of het drinken van water je kan helpen bij het afvallen.

Waarom water belangrijk is voor ons lichaam

Ons lichaam bestaat voor ongeveer 60 procent uit water. Dit is natuurlijk ontzettend veel en geeft gelijk het belang van voldoende water drinken weer.

Je verliest namelijk constant water uit je lichaam, voornamelijk via urine en zweet. Om uitdroging te voorkomen, is het dan ook belangrijk dat je voldoende drinkt.

Er zijn veel verschillende meningen over hoeveel water je elke dag zou moeten drinken.

Over het algemeen adviseren de meeste gezondheidsautoriteiten zo’n 2 liter per dag aan. Daar tegenover zijn er ook sommige gezondheidsgoeroes die vinden dat je de hele dag water moet drinken, zelfs als je geen dorst hebt.

De hoeveelheid water die jij nodig hebt hangt af van veel factoren. Waar de ene persoon bijvoorbeeld 5 liter water per dag nodig heeft is dit voor een ander persoon wellicht veel minder.

In dit artikel worden enkele waterinvoerstudies besproken om feiten van fictie te scheiden en wordt uitgelegd hoe u de waterinname eenvoudig kunt afstemmen op uw individuele behoeften.

Vochtbalans

Wanneer we het over water hebben is een belangrijk begrip de vochtbalans. We drinken tenslotte water om de vochtbalans in ons lichaam op peil te houden. Door voldoende te drinken en te eten (eten bevat ook vocht) houd je deze vochtbalans op peil.

Wanneer je teveel vocht verliest herstelt je lichaam dit automatisch. Als je bijvoorbeeld te weinig vocht in je lichaam hebt zal je lichaam minder urine uitscheiden of zal je een dorst gevoel ervaren.

Bovendien zal je lichaam over op een stressmodus wanneer het te weinig water binnen krijgt. Je zal last krijgen van uitdrogingsverschijnselen en bovendien is dit ontzettend slecht voor je gezondheid en je hart.

Daarbij is het goed om te melden dat teveel water ook niet echt goed voor je is. Wanneer je namelijk te veel water binnenkrijgt in een te korte periode loop je risico op watervergiftiging. Wist je bijvoorbeeld dat je nier maar 0,7 tot 1 liter vocht per uur kunnen verwerken?

Hoeveel water per dag drinken is gezond?

Nu je weet hoe belangrijk het is om voldoende water te drinken is het tijd om antwoord te geven op de volgende vraag; hoeveel liter water per dag gebruiken we en hoe kunnen we berekenen hoeveel water per dag we nodig hebben.

Zoals we eerder aangaven bestaat ons lichaam voor zo’n 60 procent uit vocht. Bovendien is het ook interessant om is te kijken naar de volgende vraag: Hoeveel water verbruik je per dag?

Dagelijks gebruikt je lichaam namelijk vocht, om precies te zijn zo’n 2 liter per dag. Dit gebeurt door zweten, ademhalen, urine en ontlasting. Zorg er daarom voor dat je voldoende vocht binnen krijgt. Een goede richtlijn hiervoor is tussen de 1,5 en 2 liter water drinken per dag.

Wanneer meer water drinken?

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Zo zijn er bepaalde omstandigheden waardoor het belangrijk is meer water binnen te krijgen dan normaal.

Denk bijvoorbeeld aan ziek bent. Heb je bijvoorbeeld koorts of de griep? Zorg er dan voor dat je extra water drinkt, je lichaam verliest namelijk een hoop vocht tijdens ziekte. Bovendien helpt water de lichaamstemperatuur te reguleren.

Ook bij diarree is het belangrijk om goed te drinken. Je verliest tijdens diarree namelijk veel vocht en zout. Dit kan je aanvullen door bijvoorbeeld wat bouillon te drinken.

Ook tijdens het sporten is het belangrijk dat je voldoende drinkt. Wanneer je aan het zweten bent verlies je soms wel tot een liter extra vocht per uur. Zorg er daarom altijd voor dat je voldoende drinkt tijdens het sporten. Dit zal je workouts enorm helpen!

Een vraag die we ook vaak zien is; hoeveel water per dag is genoeg voor een kind? Dit is een goede vraag want kinderen hebben minder water nodig dan volwassenen. Toch is het ook voor kinderen belangrijk om voldoende te drinken.

Welke dranken kan je het beste drinken?

We spreken natuurlijk vooral over water in dit artikel en water is natuurlijk altijd goed. Toch kunnen we ons voorstellen dat je water soms zat bent. In dat geval kan je het vocht ook aanvullen met andere dranken. In het onderstaande lijstje vind je goede alternatieven:

  • Thee (Groene thee is top)
  • Koffie (beperkt)
  • Water
  • Melk
  • Water met een smaakje (crystal clear)

Hoeveel liter water per dag is dodelijk?

Toch is het zo dat te veel water drinken per dag ook niet echt goed is. Je lichaam kan namelijk maar een bepaalde hoeveelheid water per dag verwerken. Normale nieren kunnen per zo’n 8 tot 10 liter vocht uitscheiden.

Wanneer iemand veel meer dan dit drinkt of heel veel water in een kort tijdsbestek kunnen de nieren dit simpelweg niet aan.

Dit zorgt ervoor dat je lichaam totaal de weg kwijt raakt. Hierdoor zal het lichaam het water naar de hersenen brengen, deze zullen vervolgens opzwellen. Als dit niet tijdig wordt ontdekt kant dit dodelijke gevolgen hebben.

Hoeveel calorieën zitten er in een avocado?
Meer Eiwitten eten? 9 Gezondheidsvoordelen van meer Eiwitten!

Team Fitcode
 

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

>