Hoe gezond is Hummus? Het eerlijke antwoord!

Hummus is een gerecht dat zeer bekend is in Noord-Afrika en het Midden-Oosten, maar het is tegenwoordig ook enorm populair aan het worden in de westerse wereld. Hummus heeft zijn populariteit te danken aan het feit dat het zeer gezond schijnt te zijn. Maar is dit ook echt zo? In dit artikel gaan we dieper in op wat hummus precies is, wat de gezondheidsvoordelen van hummus zijn en of het echt wel zo gezond is.

Wat is hummus?

Hummus is een gerecht dat gemaakt wordt van kikkererwten, gemalen sesamzaad (tahini), citroensap, olijfolie, rauwe knoflook en zeezout. Je kunt hummus heel eenvoudig zelf maken door deze ingrediënten met elkaar te mengen en er een puree van te maken. Vervolgens kun je er groenten, fruit, specerijen en kruiden aan toevoegen om de smaak helemaal eigen te maken. Je kunt er ook voor kiezen om hummus kant en klaar in de winkel te kopen. Tegenwoordig kun je kiezen uit enorm veel variaties.

Hummus is een heerlijk en veelzijdig gerecht. Je kunt er veel gezondheidsvoordelen uit halen en daarnaast bevat het enorm veel voedingsstoffen. Door hummus aan je voedingspatroon toe te voegen verminder je de kans op bloedarmoede, verbetert het de gezondheid van je spieren, haar én je spijsvertering. 

ALLEEN VANDAAG: Tot 70% korting op Gezonde voeding bij Body&Fit!

Hoe gezond is hummus?

Zoals we al eerder noemden, is de basis van hummus kikkererwten. Kikkererwten zijn peulvruchten die rijk zijn aan eiwitten. Eiwitten zijn voor je spieren een belangrijke voedingsbron. Veganisten en vegetariërs (mensen die geen vlees of vis eten) voegen kikkererwten vaak toe aan hun voedingspatroon om zo de eiwitinname wat op te schroeven. Daarnaast bevatten kikkererwten langzame koolhydraten. De voedingsvezels in kikkererwten helpen je bij een lang verzadigingsgevoel, een gezonde darmwerking en eventueel afvallen. Ook zitten er veel mineralen in kikkererwten, zoals ijzer, magnesium, foliumzuur en calcium.

De gezondheidsvoordelen van hummus

De kikkererwten in hummus bestaan uit veel antioxidanten en dit is voor de algehele gezondheid een groot voordeel. Daarnaast zitten er geen noten, gluten en zuivel in hummus. Dit is ideaal voor mensen die hier allergisch voor zijn. Zo kunnen mensen met een gluten-, of notenallergie of zuivel intolerantie toch nog voldoende hummus eten om zo aan gezonde voedingsstoffen te komen. Over het algemeen is hummus dus hartstikke gezond voor je. Voor mensen met bepaalde aandoeningen kan hummus een welkome aanvulling zijn op het voedingspatroon. We bespreken een aantal aandoeningen waarbij hummus een positieve bijdrage heeft op de algehele gezondheid.


Bloedarmoede

Zowel kikkererwten als tahin, twee van de belangrijkste ingrediënten van hummus, zijn grote ijzerbronnen. IJzer is nodig in het lichaam om zuurstof te vervoeren en het af te geven aan de rode bloedcellen. Er ontstaat bloedarmoede wanneer een persoon een ijzertekort in het bloed heeft. Je kunt een ijzertekort verhelpen door meer voedingsmiddelen aan je dieet toe te voegen die veel ijzer bevatten, zoals hummus. Het ijzertekort kan hierdoor verholpen worden. Ook zijn de vezels in hummus voor de bloedgezondheid erg belangrijk.

Kanker

Bonen hebben kankerpreventie-eigenschappen. De bonen (kikkererwten) die in hummus zitten hebben een aantal verbindingen (drie stuks), namelijk proteaseremmers, fytinezuur en saponinen. Deze stoffen kunnen de cellen beschermen tegen de schade die door kanker veroorzaakt wordt. 

Ontstekingen

Er zijn een aantal voedingsmiddelen die het lichaam kunnen helpen om ontstekingen te verminderen, zoals bijvoorbeeld artritis. Hummus bestaat uit kikkererwten, olijfolie en knoflook; allemaal voedingsmiddelen die ontstekingsremmend werken. Door het eten van kikkererwten zullen er ook minder snel bloedstolsels ontstaan.

Een goede bot gezondheid

Tahini en kikkererwten bevatten calcium, wat een grote bijdrage levert aan gezonde botten. Voor vrouwen in de menopauze is dit met name erg belangrijk. Om osteoporose te voorkomen hebben de botten namelijk voldoende calcium nodig. Dit voorkomt het risico op botbreuken. Om gezonde botten te behouden zijn ook de vezels die in hummus zitten erg belangrijk. 

Cholesterol

Kikkererwten worden ook wel garbanzobonen genoemd. Bonen hebben het gezondheidsvoordeel dat ze voedingsstoffen bevatten die helpen bij de verlaging van het cholesterolgehalte. Je kunt de hummus dan wel het beste thuis maken, aangezien aan de hummus die je in de supermarkt kunt kopen vaak veel zout is toegevoegd. Je hebt meer kans op een hart-, of vaataandoening als je voedingsmiddelen nuttigt die veel zout bevatten. 

Spijsvertering

We noemden het al een paar keer; hummus bevat enorm veel vezels. Door regelmatig hummus te eten verbetert je spijsvertering en heb je minder snel kans op constipatie. Het is een smakelijke en effectieve manier om meer vezels te consumeren, die je niet alleen helpen bij de spijsvertering, maar ook hartaandoeningen kunnen voorkomen.
Het is een effectieve en smakelijke manier om meer vezels in de voeding te krijgen en vezels zelf bieden daarnaast ook andere gezondheidsvoordelen, zoals het helpen voorkomen van hartaandoeningen.

Hoeveel calorieën bevat hummus?

Voedingswaarden

per 100 gram

Energie

166 kcal

Vet

10 gram

Koolhydraten

14 gram

Eiwitten

8 gram

Vezels

6 gram

Het is natuurlijk afhankelijk van wat voor soort hummus je eet (heb je het bijvoorbeeld zelf gemaakt of in de winkel gekocht), maar gemiddeld bevat hummus ongeveer 64 kilocalorieën per 20 gram (dit is de hoeveelheid voor één broodbeleg).

Je kunt er vanuit gaan dat zelfgemaakte hummus zo ongeveer de helft aan calorieën bevat dan wanneer je een bakje hummus in de winkel koopt. Hier worden namelijk meer vetten en suikers aan toegevoegd. Je zou dus kunnen concluderen dat niet alle hummus gezond is. Veel hummus die je in de winkel kunt kopen is niet op de traditionele manier bereid en bevatten veel olie en suiker. Check dus altijd even de ingrediënten op de verpakking.

Wat zit er in hummus?

Het hoofdingrediënt van hummus is kikkererwten. Daarnaast bestaat het uit tahin (wat een pasta is gemaakt van sesam), knoflook, olijfolie en kruiden. Kikkererwten zijn rijk aan eiwitten, mineralen en vezels. Ze zorgen voor een verzadigend gevoel en werken cholesterolverlagend. Hummus zorgt er dus voor dat je minder snel zult grijpen naar een ongezonde snack en zou je kunnen helpen bij het afvallen. Hou er wel rekening mee dat afvallen een kwestie is van een gezond en gevarieerd voedingspatroon en de juiste hoeveelheid calorieën nuttigen.

Hummus bestaat ook uit olijfolie, en olijfolie is rijk aan vetzuren die enkelvoudig en onverzadigd zijn. Er zit maar 14 procent verzadigde vetten in olijfolie. In zelfgemaakte, traditionele hummus zit maximaal 10 gram vet en maar 1 gram van deze vetten is verzadigd. Koop je echter hummus in de winkel, dan kan hier wel 31 gram vet in zitten per 100 gram hummus. Hiervan is 1 tot 4 gram verzadigd.

Zout en suiker kom je niet tegen in de basisingrediënten van de traditionele hummus die je zelf maakt, maar in de supermarkt zit er soms wel 2,8 gram suiker en 1,6 gram zout in. Dit in tegenstelling tot de zelfgemaakte hummus, waar je niet meer dan een halve gram zout en 0,4 gram suiker terugvindt.

Conclusie: Is hummus nu gezond of niet?

Volgens het Voedingscentrum, en zoals je hierboven hebt kunnen lezen, is hummus hartstikke gezond, mits je het zelf maakt (of goed de ingrediëntenlijst controleert op de verpakking). Hummus waar teveel vet, zout en suiker aan toegevoegd is, is niet gezond voor je en bevat daardoor ook nog eens veel calorieën.

Je zou hummus heel goed kunnen gebruiken om ongezond voedsel te vervangen. Je zou hummus bijvoorbeeld kunnen gebruiken om mayonaise te vervangen. Mayonaise bestaat uit vet en eieren, wat hartstikke ongezond voor je is. Ook kun je een saladedressing maken van hummus, door het te mengen met water of bouillon. Of wat dacht je van hummus als een dipsaus te gebruiken voor wat schijfjes komkommer, paprika of wortel? Dit is veel gezonder dan een vette dressing.


PS Beste opdrachtgever, in de opdracht staat aangegeven dat het woord zie briefing 1-5 keer voor moet komen in de tekst. Als ik dit niet in de tekst zet, geeft TextBroker een foutmelding en kan ik de tekst niet inleveren, vandaar dat ik het hier even genoemd heb. Vriendelijke groet, Petra 

ALLEEN VANDAAG: Tot 70% korting op Gezonde voeding bij Body&Fit!

Andere bekeken ook:

Hoe gezond is Kaneel? Het eerlijke antwoord!

Hoe gezond is Roggebrood? Het eerlijke antwoord!

Hoe gezond is Pindakaas? Het eerlijke antwoord!

Team Fitcode

Over de auteur

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>