januari 20

0 comments

Is Melk Gezond? 3 Fabeltjes ontkracht!

By Team Fitcode

januari 20, 2020


Is melk gezond?  Er zijn mensen die beweren dat het drinken van melk allerlei vervelende gevolgen kan hebben maar is dit wel zo?

Jarenlang werd melk gezien als een van de meest gezonde voedingsbronnen die er was.

Het zit vol met eiwitten, calcium en andere nutriënten. Ook is het makkelijk te combineren met andere voedingsbronnen.

Daarnaast is melk al jaren enorm populair onder bodybuilders en mensen die geïnteresseerd zijn in het veranderen van hun lichaam.

Wanneer je een willekeurige sportschool in loopt en gaat vragen naar tips om groter/breder te worden zal het waarschijnlijk niet lang duren voordat iemand je adviseert om een liter melk per dag te drinken.

Ondanks bovenstaande punten is melk onlangs hevig onder vuur genomen door verschillende gezondheid ‘guru’s’ die zich afvragen of melk wel echt zo gezond is en de voedingswaarden in twijfel trekken.

Het drinken van melk zou je gewicht verhogen, botten beschadigen en zelfs kanker als gevolg hebben.

Veel van de mensen die dit beweren hebben best goede argumenten die in een zin wel logisch lijken.

Misschien dat ze wel gelijk hebben en zijn we beter af zonder melk? Is melk niet zo gezond als iedereen altijd dacht?

In dit artikel zullen we verschillende onderzoeken met elkaar vergelijken en met antwoorden komen op de vraag of melk nou echt zo slecht voor je is.

Om een goede conclusie te kunnen trekken is het belangrijk dat we eerst beginnen bij de basis:

Wat is Melk eigenlijk precies?

Melk, wat is dat eigenlijk?

Dit klinkt misschien als een simpele vraag maar waarschijnlijk zijn er maar weinig die een exact antwoord kunnen geven.

Melk is een combinatie van water, casseine eiwit (eiwit soort die langzaam verteerbaar is), vet, Lactose (Een simpele suiker) en Vitaminen/ Mineralen.

Als we kijken naar de  “macro nutrienten”  van volle koe melk dan zien we dat een glas van 300 milliliter zo’n 145 calorieën, 8 gram vet, 13 gram Koolhydraten en 8 gram eiwitten bevat.

Halfvolle/magere varianten bevatten ongeveer dezelfde hoeveelheid eiwitten en koolhydraten maar minder vetten. (duh)

Naast de “macro nutrienten” bevat melk natuurlijk ook de “micro nutrienten”. Melk bevat een groot aantal mineralen/vitaminen waaronder calcium, magnesium, vitamine B12 en D.

Tot nu toe alleen maar redenen om melk te gaan drinken, wat zou er nou zo erg kunnen zijn aan melk?

Als je vet, ongezond en ziek wilt zijn, dan moet je veel melk drinken.

Tenminste, dat is wat veel mensen denken.

Waarom? Wat zijn de argumenten en tegenargumenten? En wat heeft de wetenschap hierover te zeggen?

Laten we de grootste fabels en leugens eens goed gaan onderzoeken om zo de waarheid te achterhalen.

Fabel 1: “Melk maakt je dikker”

Buik, Het Lichaam, Calorieën, Dieet, Uitoefening, Vet

Melk wordt al jaren door bodybuilders gebruikt om aan te komen, en dat is niet voor niks.

Als je het lastig vindt om genoeg calorieën binnen te krijgen om aan te komen dan kan het toevoegen van een paar extra glazen melk per dag je makkelijk een zetje in de juiste richting geven.

Dit betekent overigens niet dat Melk gelijk gekoppeld is aan een toename in gewicht aangezien  er geen enkele voedingsbron bestaat die je plotseling dik maakt.

Geen melk, suiker, fastfood of wat dan ook.

Onthoud altijd dat de energie balans bepaalt of jij aankomt of afvalt ongeacht wat je eet.

In andere woorden, of je aankomt of afvalt hangt niet af van bepaalde voedingskeuzes maar heeft te maken met jouw dagelijks energieverbruik en energie-inname.

Dit is ook al meerdere keren aangetoond door wetenschappelijke experimenten.

Professor Mark Haub kreeg het bijvoorbeeld voor elkaar om 13 kilo af te vallen in 10 weken terwijl hij enkel en alleen Dorito’s, Oreo’s at en af en toe een eiwit shake nam.

Daarnaast was er ook nog John Cisna, hij verloor 25 kilogram en at niks anders dan McDonalds.

Dan heb je ook nog het – misschien wel opvallendste – experiment van Kai Sedgwick die dankzij de McDonalds in de beste shape van zijn leven kwam.

Kai, 34 jaar oud, at McDonald’s als ontbijt, lunch en dinner daarnaast volgde hij een strict trainingsprogramma om zijn spiermassa te vergroten.

Zijn doel van dit experiment was om te achterhalen wat voor invloed het hebben van een ongezond dieet zou hebben op het opbouwen van spiermassa.

Aan het einde van dit experiment was Kai 2,7 kilogram spiermassa rijker.

Je denkt nu waarschijnlijk “Hoe zit het dan met je insulinespiegel?” of “Heeft melk geen negatief effect op mijn insulinespiegel en maakt dit mij niet dik?”

Tuurlijk heeft melk invloed op je insulinespiegel en speelt dit een rol in het opslaan van vet, dit betekent echter niet gelijk dat het drinken van melk je dik maakt.

Te veel eten is wat je dik maakt en zoals eerder aangegeven; de energiebalans is leidend.

Een calorie overschot (gezond eten of niet) leidt tot gewichtstoename. Hetzelfde geldt voor het afvallen, je kan afvallen met junkfood als je maar onder je calorie behoefte zit.

Dit is precies waarom verschillende studies aantonen dat het eten van zuivelproducten niet leidt tot gewichtstoenname.

In tegendeel kunnen we uit onderzoek concluderen dat het juist kan helpen om sneller gewicht te verliezen.

Een andere claim die vaak gemaakt wordt is dat melk oestrogeenachtige hormonen zou bevatten die tot gewichtstoename kan leiden en zelfs vrouwelijke effecte bij mannen kan veroorzaken.

Deze claim is gedeeltelijk juist.

Ja, melk bevat oestrogeenachtige hormonen maar in hele kleine hoeveelheden die weinig tot geen invloed op het lichaam hebben.

Als voorbeeld:

Stel jij drinkt anderhalve liter volle melk per dag dan zou je oestrogeengehalte bij maximaal 1% verhogen.

Bovendien is het zo dat de meeste van deze oestrogeen-achtige hormonen al worden afgebroken worden tijdens de spijsvertering.

Dus, de conclusie is:

Aankomen door melk kan alleen in combinatie met een calorie overschot waarbij je meer eet dan dat je verbrand.

En zelfs dan is het belangrijk om te onthouden dat de oorzaak van de gewichtstoename hem zit in het calorie overschot en niet in de melk.

Fabel 2: “Minder sterke botten door melk”

Fitness, overload, spieren

Als je een aantal jaar geleden aan iemand vroeg wat goed was voor sterke botten dan zouden ze waarschijnlijk gelijk MELK roepen.

Echter, tegenwoordig is er een kleine groep mensen die claimt dat melk eigenlijk de botten slapper maakt.

Bovenstaande claim wordt vaak ondersteund door dit onderzoek, waarin het eten/drinken van zuivelproducten geen relatie liet zien met sterke botten.

(Dit onderzoek werd betaald door een veganistische organisatie die ervoor wilde zorgen dat Dierlijke producten van de markt zou verdwijnen)

Wanneer je verschillende onderzoeken met elkaar vergelijkt kan je niet al je conclusies baseren op slechts een onderzoek, je moet juist meerdere onderzoeken met elkaar vergelijken.

Als we dus alle onderzoeken bij elkaar pakken kunnen we concluderen dat:

Een hogere calcium inname geassocieerd wordt met een grotere botdichtheid, dit omvat de calcium die uit melk en zuivel verkregen is.

Dit wil overigens niet zeggen dat je alleen maar zuivelproducten moet gaan eten voor gezonde botten, het eten van zuivelproducten draagt hier wel aan bij.

Fabel 3: “Melk bevat gevaarlijke hormonen”

De meeste koeien krijgen hormonen toegestopt om de groei en melk productie te verhogen.

Om deze reden zijn er mensen die geloven dat deze hormonen uiteindelijk ook in de melk belanden. Dit is echter niet het geval.

De meeste van deze hormonen worden namelijk vernietigd tijdens het pasteuriseren en verteren. Hierdoor blijft weinig van deze ‘gevaarlijke’ hormonen over.

Het fabeltje dat melk gevaarlijke hormonen zou bevatten kan dus weer terug de koelkast in.

Conclusie

Wanneer we alle onderzoeken naast elkaar leggen kunnen we concluderen dat weinig van alle claims die gedaan zijn wetenschappelijk bewezen zijn.

Het is tegenwoordig een trend om bepaalde voedingsmiddelen uit je voedingspatroon te schrappen. Iedereen is tegenwoordig op zoek naar wonder middeltjes om het proces te versnellen

Zorg er gewoon voor dat het grootste gedeelte van je voeding uit gezonde voeding bestaat vol met goede voedingsstoffen.

Melk is en blijft gewoon een voedingsbron die barstens vol gezonde voedingsstoffen zit en hoeft zeker niet verbannen uit je voedingsschema te worden.

[Infographic] 6 Stappen naar de Perfecte Smoothie!
Waar zitten veel eiwitten in? 60 Eiwitrijke producten!

Team Fitcode

Over Fitcode.nl

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Andere bekeken ook

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Never miss a good story!

 Subscribe to our newsletter to keep up with the latest trends!

>