• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Benen
  • /
  • Jumping lunges: Uitleg, Voordelen, Fouten en Tips! [+Video]

De Jumping lunges is een compound oefening voor het trainen van je benen.

Maar hoe doe je de Jumping lunges? In dit artikel vind je een uitleg over de juiste uitvoering van deze oefening, veelgemaakte fouten, tips en alternatieven. Kortom, lees gauw verder!

Kenmerken Jumping lunges

Soort oefening: Compound oefening
Welke spieren train je met de Jumping lunges: Benen
Benodigdheden: Geen

Moeilijkheidsgraad: Beginner


Jumping lunges uitvoering 

Hoe doe je de Jumping lunges eigenlijk? In onderstaande stappenplan vind je een uitleg over de Jumping lunges en hoe je deze op een correcte manier kunt uitvoeren.  

Stap 1.

Ga staan op heupbreedte met één voet voor en één voet achter. Hou je armen klaar in een 90 graden positie. Één arm voor je lichaam en één arm erachter, gebruik je tegenovergestelde arm ten opzichte van je benen. 

Stap 2.

Dus als je linkervoet voor is, dan is je rechterarm voor (en andersom). Zak nu door beide knieën, waarbij je op het voorste been steunt en je knieën in één lijn houdt met je voeten. Hierbij leun je dus licht naar voren en sta je in een diepe lunge positie. 

Stap 3.

Hou constant je buikspieren aangespannen tijdens de oefening. Kom vervolgens explosief omhoog vanuit beide benen en strek je benen en heupen, zodat je van de grond afkomt. Als je in de lucht bent, wissel je van been positie voordat je land. Net als je armen.

Stap 4.

Als je land, zorg dat je voeten op heup breedte blijven, zodat je balans hebt. Land daarnaast zachtjes of je middenvoet. Laat je hak daarna in contact komen met de vloer op je voorste voet. 

Stap 5.

Je staat meteen weer in een diepe lunge positie, waarbij beide knieën een 90 graden hoek vormen. Spring meteen door in de volgende jump lunge.


Jumping lunges video-uitleg

In bovenstaande stappenplan is een uitleg te vinden over de Jumping lunges. Naast dit stappenplan vind je het wellicht fijn om te zien hoe dit er in de praktijk uit ziet.

Om deze reden vind je hieronder een video-uitleg van de Jumping lunges waarin je kunt leren over een juiste uitvoering met deze oefening. 


Wat zijn de voordelen van de Jumping lunges

De Jumping lunges is een goede oefening voor het trainen van je benen. Maar wat zijn nu eigenlijk redenen en voordelen van deze oefening? Hieronder een opsomming van de belangrijkste voordelen van deze oefening.

Voordelen Jumping lunges

  • Gemakkelijk uit te voeren
  • Toename in stabiliteit en explosiviteit
  • Een natuurlijke beweging

Jumping lunges Tips

Wanneer jij de Jumping lunges in je fitness schema hebt zitten, wil je natuurlijk beter worden in de oefening.  Als jij de beste resultaten wilt in de sportschool, dan zul je ervoor moeten zorgen dat je sterker wordt.

Dit kun je doen door de oefening consistent op een juiste manier uit te voeren. Uiteindelijk wil je ervoor zorgen dat je elke training net even sterker bent dan de training ervoor. Dit wordt ook wel 'progressive overload' genoemd. 

Om jou hiermee te helpen vind je hieronder een aantal simpele tips voor de Jumping lunges. Met deze tips zorg jij ervoor dat je sterker wordt en dat je deze oefening op een juiste manier uitvoert. 

  • Uitvoering boven gewicht: Zorg eerst dat je de uitvoering onder controle hebt voor je eventueel gewicht gaat toevoegen
  • Neem de tijd: Voer de oefening niet te snel uit, behoud je stabiliteit en zorg voor een goede contractie.
  • Correcte houding: Stabiele positie

Veelgemaakte fouten bij de Jumping lunges

Naast de Jumping lunges tips hebben we ook nog de meest gemaakte fouten die gemaakt worden bij de uitvoering van deze oefening op een rijtje gezet.

Helaas zien we in de sportschool nog steeds veel mensen die de Jumping lunges niet juist uitvoeren. Dit is enorm zonde om een aantal redenen.

Zo haal je niet het maximale uit een bepaalde oefening en neemt de kans op een blessure aanzienlijk toe. Iets wat je natuurlijk altijd wilt voorkomen. Kortom, let goed op onderstaande fouten en voorkom deze!

  • Geen volledige ROM: Zorg ervoor dat je de oefening op een juiste manier uitvoert met een volledige range of motion
  • Te veel gewicht: Laat je ego thuis in de sportschool en zorg eerst dat de uitvoering goed is
  • Te snel uitvoeren: Neem de tijd en zorg ervoor dat het omhoog en naar beneden gaan soepel verloopt

Jumping lunges alternatieven

Vind jij deze oefening om wat voor reden dan ook niet heel lekker? Jammer! Gelukkig zijn er verschillende Jumping lunges alternatieven en variaties die je kunt uitvoeren.

Hieronder een overzicht van verschillende Jumping lunges alternatieven:


Veelgestelde vragen

Is de Jumping lunges een goede oefening?

De Jumping lunges is zeker een goede oefening. Dit is een compound oefening waarmee je je benen traint. Verder is het een oefening die mee helpt met het verbeteren van de explosiviteit.


Welke spieren train je met de Jumping lunges?

De Jumping lunges is een goede oefening waarmee je vooral de benen mee traint.

Over de auteur Team Fitcode

Afvallen of juist Spiermassa opbouwen? Bij Fitcode ben je aan het goede adres! Dagelijks houden wij jullie op de hoogte van de beste en meest effectieve tips omtrent Fitness, Voeding & Gezondheid.

Andere bekeken ook:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>